کد خبر: ۶۴۰۲۶
۱۶:۱۹ -۱۸ خرداد ۱۴۰۴

بازار خودرو همچنان منتظر مذاکرات

اسد کرمی: فعلا هیچ خبری در بازار نیست. در دو تا سه ماه اخیر شاهد تحرک خاصی در بازار نبوده‌ایم. به نظر من تا زمانی که نتیجه مذاکرات مشخص نشود، همین شرایط ادامه خواهد یافت و بازار همچنان در رکود باقی خواهد ماند.

بازار خودرو همچنان منتظر مذاکرات

نشان تجارت - رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران بیان کرد: واردات خودرو نباید به شکلی باشد که خودرویی که در عمان با قیمت دو میلیارد تومان تمام می‌شود، در ایران با قیمت هفت میلیارد تومان عرضه شود و یا این که خوورو‌های وارداتی قطره چکانی عرضه شود.

اسد کرمی، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران درخصوص آخرین وضعیت بازار خودرو پس از انتشار خبر‌هایی در مورد حذف قیمت‌گذاری دستوری خودرو و عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بازار خودرو همچنان در رکود کامل به سر می‌برد و هیچ خبر تازه‌ای در آن نیست.

وی افزود: برخی شرکت‌ها افزایش قیمت‌هایی را اعلام کرده‌اند، اما این قیمت‌ها در بازار تاثیری نداشته است و هیچ تحرکی مشاهده نمی‌شود. احتمالا این وضعیت به این دلیل است که کلیت بازار به دلیل بحث مذاکرات هنوز به حرکت نیفتاده و مردم مردد هستند و نمی‌دانند خرید کنند یا خیر و دست نگه داشته‌اند.

وی ادامه داد: فعلا هیچ خبری در بازار نیست. در دو تا سه ماه اخیر شاهد تحرک خاصی در بازار نبوده‌ایم. به نظر من تا زمانی که نتیجه مذاکرات مشخص نشود، همین شرایط ادامه خواهد یافت و بازار همچنان در رکود باقی خواهد ماند.

به گفته کرمی، در واقع، تقریبا همه شرکت‌ها قیمت‌های خود را افزایش داده‌اند. وقتی بیمه گران می‌شود و هزینه‌های نقل و انتقال خودرو بالا می‌رود، طبیعتا قیمت خودرو نیز افزایش می‌یابد.

اما بازار آن‌قدر در رکود است که هنوز این افزایش قیمت‌ها در معاملات بازار خودش را نشان نداده است. رکود بازار خودرو به‌قدری شدید است که این تغییرات قیمتی تاثیر مشهودی نداشته‌اند. از سوی دیگر، هیچ خبری هم از شرکت‌ها نیست، نه قرعه‌کشی جدیدی برگزار می‌شود و نه ثبت‌نام تازه‌ای اعلام شده است.

کرمی گفت: طبق تجربیات قبلی عرضه خودرو در بورس کالا بیشتر به ضرر خودروسازان و مصرف‌کنندگان بوده است. هر بار که صحبت از عرضه خودرو در بورس کالا شده، بازار خودرو آشفته‌تر شده و نتیجه مثبتی از این روند حاصل نشده است.

چه خودرو در بورس کالا عرضه شود و چه در بازار آزاد، باید راه‌حلی پیدا شود که به نفع شهروندان باشد.

کرمی عنوان کرد: اگر این دغدغه وجود دارد که خرید خودرو به نفع مردم باشد، واردات خودرو باید با قیمت‌هایی واقعی آزاد شود. شرکت‌های داخلی هم باید کیفیت محصولات خود را افزایش دهند. اگر قرار است قیمت‌ها بالا برود، دست‌کم کیفیت خودرو‌ها نیز افزایش یابد تا مردم رضایت داشته باشند.

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران گفت: واردات خودرو نباید به شکلی باشد که خودرویی که در عمان با قیمت دو میلیارد تومان تمام می‌شود، در ایران با قیمت هفت میلیارد تومان عرضه شود و یا این که خوورو‌های وارداتی قطره چکانی عرضه شود.

کرمی گفت: واردات باید به‌گونه‌ای انجام شود که بتواند بخشی از تقاضای بازار را پاسخ دهد. اگر واردات گسترده‌تر و منطقی انجام شود، تقاضای مردم تأمین می‌شود و بازار از رکود خارج خواهد شد.

این فعال بازار خودرو درخصوص قیمت‌ها در بازار نیز گفت: قیمت ساینا حدود ۴۹۵ میلیون تومان است و به دلیل پایین بودن قیمت، خرید و فروش آن نسبت به دیگر خودرو‌ها بیشتر انجام می‌شود. کوییک نیز در همین شرایط است، قیمت فعلی کوییک در حدود ۵۰۰ تا ۵۱۵ میلیون تومان است.

وی گفت: شاهین دنده‌ای ۸۳۰ میلیون تومان قیمت دارد، پژو ۲۰۷ حدود ۷۵۰ میلیون تومان است و پانوراما در حدود ۹۱۸ میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت فول آپشن آن نیز یک میلیارد و ۴۵ میلیون تومان اعلام شده است.

کرمی گفت: دنا دنده‌ای نیز در حال حاضر حدود ۸۸۰ میلیون تومان قیمت دارد و مدل فول اتومات آن به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان رسیده است. البته کارخانه‌ها کمی قیمت‌ها را بالا برده‌اند، اما هنوز این افزایش‌ها به‌طور رسمی اعلام نشده و در بازار نیز اثر محسوسی نداشته است.

منبع: اقتصاد آنلاین

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون