نشان تجارت - مینا قدرتی: صنعت جهانی حیوانات خانگی در حال گذار به سوی یک بازار پررقابت است. مالکیت حیوانات خانگی از سال ۲۰۲۰ بیش از ۵۰ درصد در کشورهای اروپایی مانند بریتانیا، آلمان و فرانسه افزایش یافته است. نگهداری حیوانات خانگی در ایران نیز در سالهای اخیر محبوبیت بیشتری پیدا کرده است. سگها و گربهها محبوبترین حیوانات خانگی هستند، اما نگهداری از پرندگان، ماهیها، جوندگان کوچک و خزندگان نیز رواج دارد.
مردم برای مراقبت از حیوانات خانگیشان تلاش زیادی میکنند و در نتیجه، این صنعت در سراسر آمریکای شمالی و اروپا در حال رونق است. در برخی کشورهای اروپایی شرکتهایی برای سفر حیوانات خانگی یا مهدکودکهایی برای سگها تاسیس شده است. برای نمونه، اوکازو یک مرکز مراقبت از حیوانات خانگی است که در قلب پایتخت بلژیک، بروکسل قرار دارد. این شرکت اشتیاق زیادی به رفاه حیوانات دارد و متعهد است که دوستان پشمالوی ما را زمانی که صاحبان آنها سر کار هستند، سرگرم کرده و از آنها مراقبت کند. این تجارت در سال ۲۰۱۰ شروع شد، زمانی که صاحبش کارینا کوچه متوجه وجود شکافی در بازار شد. از آن زمان، این شرکت به منبع قابل اعتمادی برای صاحبان سگ در سراسر شهر تبدیل شده است.
صنعت حیوانات خانگی یک صنعت بزرگ و چند میلیارد دلاری است که شامل طیف گستردهای از محصولات و خدمات میشود، از جمله:
غذا و خوراک: این بزرگترین بخش صنعت است و شامل انواع غذاهای خشک، مرطوب و تازه برای حیوانات خانگی میشود. صاحبان حیوانات خانگی هنوز در حال گذار از غذای خانگی برای حیوانات خانگی به غذای تجاریتر برای آنها هستند.
تجهیزات و لوازم: این بخش شامل تخت خواب، اسباب بازی، قلاده، بند، ظروف غذا و آب، قفس و آکواریوم میشود.
مراقبتهای بهداشتی: این بخش شامل ویزیتهای دامپزشکی، واکسیناسیون، داروها، جراحیها و بیمه حیوانات خانگی میشود.
خدمات: این بخش شامل نگهداری از حیوانات خانگی، آموزش، آرایشگری، پیادهروی و مسافرت با حیوانات خانگی میشود.
رشد مالکیت حیوانات خانگی: تعداد خانوادههایی که حیوان خانگی دارند در حال افزایش است. صنعت حیوانات خانگی همچنان به رونق خود ادامه میدهد، زیرا شمار روزافزونی از جوانان، حیوان خانگی میخرند و با آنها مثل اعضای خانوادهشان رفتار میکنند. این روند همچنین بدان معناست که انتظار میرود صنعت حیوانات خانگی فقط در سالهای آینده رشد کند.
انسانسازی حیوانات خانگی: افراد بیشتر با حیوانات خانگی خود مانند اعضای خانواده رفتار میکنند و مایلند برای آنها پول بیشتری خرج کنند.
محصولات و خدمات ممتاز: تقاضا برای محصولات و خدمات با کیفیت بالاتر و تخصصیتر برای حیوانات خانگی در حال افزایش است.
تجارت الکترونیک: خرید آنلاین محصولات و خدمات حیوانات خانگی در حال افزایش است.
بیشتر بخوانید: بهترین غذا برای تغذیه سگ چیست؟
آمار دقیقی از این صنعت در کشور ما وجود ندارد، اما بر اساس گزارشات، صنعت حیوانات خانگی در ایالات متحده موفق بوده است. این موفقیت از سود حاصل از غذای حیوانات خانگی، اسباببازیها، مراقبتهای بهداشتی و موارد دیگر ناشی میشود. برای بررسی میزان موفقیت صنعت حیوانات خانگی در ایالات متحده و سراسر جهان، لازم است چند واقعیت کلی را بدانید:
* ارزش صنعت جهانی حیوانات خانگی ۲۲۲.۹۳ میلیارد دلار است.
* صنعت حیوانات خانگی در ایالات متحده تا سال ۲۰۲۰ حدود ۷۶.۸ میلیارد دلار ارزش دارد.
* ایالات متحده سهم بازار ۴۰ درصد از صنعت حیوانات خانگی را دارد.
* ۷۰ درصد از خانوادهها در ایالات متحده (معادل ۹۰.۵ میلیون) حداقل یک حیوان خانگی دارند.
بیشتر بخوانید: آشنایی با بهترین غذاها برای تغذیه مناسب گربه
پیشبینی میشود صنعت حیوانات خانگی در ایالات متحده از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵ شاهد نرخ رشد مرکب سالیانه ۵.۳ درصدی باشد. سه شرکت بزرگ غذای حیوانات خانگی در ایالات متحده (و جهان) شامل مارس (Mars Petcare Inc)، نستله پورینا (Nestlé Purina PetCare) و هیلز پت نُتریشن (Hill’s Pet Nutrition) هستند. درآمد سالانه این شرکتها به ترتیب، حدود ۱۹ میلیارد دلار، ۱۶.۵ میلیارد دلار و ۳.۳۱۱ میلیارد دلار است. این رشد عمدتاً ناشی از افزایش تعداد نسل هزارههایی است که صاحب حیوانات خانگی میشوند و معتقدند حیوانات خانگی آنها اعضای خانواده هستند. در نتیجه این دیدگاه، این صاحبان حیوانات خانگی حاضرند پول بیشتری نسبت به نسلهای گذشته برای حیوانات خود خرج کنند.
افراد پول زیادی را برای حیوانات خانگی خود خرج میکنند و این چیزی است که صنعت حیوانات خانگی از آن بهره کامل میبرد. از این گذشته، چگونه به دوستان پشمالوی خود بگوییم که آنها را بدون اسباببازیهای جدید، خوراکیها و غذای خشک با بالاترین کیفیت دوست داریم؟ اگر سری به خیابان اسکندی تهران (بورس پت شاپهای تهران) بزنیم، میبینیم که پتشاپها که خیلی هم در ایران قدمت ندارند، توانستهاند کاسبی خوبی از این صنعت برپا کنند؛ مغازههایی که قفسهها و ویترینشان پُر است از غذا، مکملهای دارویی و سلامت و لوازم جانبی مختص حیوانات خانگی، اما متاسفانه اطلاعات دقیقی در مورد سهم ایران در بازار جهانی حیوانات خانگی در دسترس نیست. صنعت حیوانات خانگی تجارتی بزرگ و روبه رشد است که هیچ نشانهای از کُند شدن نشان نمیدهد.