کد خبر: ۶۲۱۷۵
۱۲:۴۷ -۲۴ فروردين ۱۴۰۴

سناریوی ۳ نرخی شدن بنزین روی میز دولت

احتمال سه نرخی شدن بنزین بار دیگر مطرح شد. این تصمیم یعنی افرادی که می‌خواهند بیش از سهمیه 160 لیتری در ماه، بنزین دریافت کنند، باید بنزین را با قیمت بالاتری بخرند.

قیمت بنزین

نشان تجارت - با روی کار آمدن دولت چهاردهم و شروع راهکار‌های قیمتی در مورد ناترازی‌ها و بحران‌های موجود در کشور، موضوع افزایش قیمت بنزین نیز به یکی از نگرانی‌های مردم تبدیل شد. تاکنون نظرات متعددی از سوی مسئولان در مورد قیمت بنزین مورد بحث قرار گرفت و این بار سناریو سه نرخی شدن بنزین به میان آمد.

مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، روز چهارشنبه ۲۰ فروردین ماه، در برنامه تلویزیونی تهران ۲۰، با تکذیب احتمال افزایش قیمت بنزین یا کاهش سهمیه‌ها بیان کرد: هیچ طرح مشخصی برای گران‌سازی بنزین نه در مجلس و نه در دولت مطرح نیست.

وی افزود: در حال حاضر یک سناریو وجود دارد و آن هم نرخ سوم بنزین است. این بحث تقریبا در دو سال گذشته در دولت وجود داشته، اما تاکنون تصویب نشده است.

به گفته نخعی، نرخ سوم یعنی علاوه بر نرخ‌های ۱۵۰۰ و ۳۰۰۰ تومانی که در حال حاضر وجود دارند، برای کسانی که می‌خواهند سهمیه بیشتری دریافت کنند، قیمت سوم ارائه می‌شود. در حال حاضر افراد ۶۰ لیتر سهمیه ۱۵۰۰ تومانی و ۱۰۰ لیتر سهمیه ۳۰۰۰ تومانی دارند و اگر بخواهند بیشتر از این مقدار بنزین مصرف کنند باید مبلغ بیشتری بپردازند.

البته این عضو کمیسیون انرژی مجلس تاکید کرد که اظهارات مطرح‌شده طی دو سال اخیر نیز مطرح بوده، اما تاکنون این موضوع نهایی نشده است؛ بنابراین اگر قرار بر تصویب چنین طرحی بود، باید موضوع مذکور در بودجه تصویب می‌شد که این اتفاق رخ نداد.

با اینکه نخعی در نهایت عملی‌شدن این طرح را منوط به تصویب آن در بودجه دانست، اما باید گفت مردم تاکنون بار‌ها مشاهده کرده‌اند که طرحی در بودجه تصویب نشده باشد، اما ناگهان اجرا شود. از این رو، نیاز است که طرح سه نرخی شدن بنزین بررسی شود، چراکه با توجه به میزان مصرف خودرو‌های داخلی، بسیاری از آنها بیش از ۱۶۰ لیتر در ماه بنزین مصرف می‌کنند.

با ۳ نرخی شدن بنزین، قیمت کالا‌ها و خدمات افزایش می‌یابد؟

در نگاه اول به نظر می‌رسد که سه نرخی شدن بنزین تاثیر چندانی بر قیمت کالا و خدمات نداشته باشد؛ اما با بررسی ظرفیت باک خودرو‌های تولیدی یا مونتاژی در داخل کشور و البته متغیر‌هایی که در افزایش مصرف بنزین اثرگذار هستند، می‌توان دریافت که بسیاری از خودروها، بیش از ۱۶۰ لیتر در ماه مصرف می‌کنند.

ابتدا لازم است که به چرایی مصرف بالای برخی از خودرو‌های داخلی اشاره شود.

مطابق ماده ۲ آیین‌نامه اجرایی قانون هوای پاک مصوب هیات وزیران، اگر توزیع بنزین در کشور روزانه از ۸۵ میلیون لیتر فراتر برود، وزارت نفت الزامی به توزیع بنزین یورو ۴ در کشور ندارد.

با توجه به اینکه از سال ۹۷ مصرف بنزین بیش از ۸۵ لیتر در روز بود، بنزین نیز با کیفیتی پایین‌تر از استاندارد جهانی توزیع شد. این موضوع منجر به مستهلک شدن خودرو‌ها و البته افزایش مصرف آنها شده است.

موضوع دیگری که به افزایش مصرف بنزین خودرو‌های داخلی دامن می‌زند، نوع ساخت آنهاست. خودرو‌های داخلی بیش از دو برابر دیگر خودرو‌ها بنزین مصرف می‌کنند و این موضوع در کنار کیفیت پایین بنزین به افزایش مصرف دامن زده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون