نشان تجارت - همچین چند روز پیش بود که روزنامه فرهیختگان در گزارشی سناریوهای افزایش قیمت بنزین را مطرح دو گزینه بنزین سه سهمیهای و یا بنزین سه قیمتی را روی میز گذاشته بود.
شایعات درباره اینکه دولت قرار است بنزین را با سه نرخ ۲.۱، ۴.۲ و ۳۵ هزار تومان بفروشد هم در پی آن ایجاد شد. این روزنامه اصولگرا، اما در گزارش دیگری ضمن تکذیب اخبار مربوط به تصمیم دولت، به تفاوت طرح پیشنهادی خود و آنچه که شایعه شد قرار است انجام شود؛ پرداخته است.
«فرهیختگان» نوشت: «پیگیریهای خبرنگار فرهیختگان از اعضای کمیسیون تلفیق و کمیسیون انرژی مجلس نشان میدهد که این خبر کذب است.
اما در صورت صحت خبر، هر چند این مدل اصلاح قیمت از نظر عنوان «سهمیه سوم» با مدل پیشنهادی روزنامه فرهیختگان شباهت دارد، اما ملاحظات را رعایت نکرده و ایراداتی جدی به آن وارد است».
این روزنامه در شرح ایرادات نوشت: «در مدل سهمیه سوم، اصلاح قیمت باید به صورت تدریجی انجام شود، ولی جهش قیمت از ۳ به ۳۵ هزار تومان به معنای شوکدرمانی بوده و اشتباه است. اصلاح تدریجی قیمت نیز باید در بستر راهکارهای غیرقیمتی انجام شود که از جمله آن توسعه حملونقل عمومی است که برنامه جامع دولت برای آن مشخص نیست.»
«فرهیختگان» افزود: «هر چند اصابت سهمیه سوم به سه دهک بالای جامعه است، اما استثناهایی وجود دارد از جمله اقماریها که در آبان ۹۸ نیز آسیب دیدند. تدبیر دولت معلوم نیست، اما یک پیشنهاد میتواند توسعه سوخت ارزان CNG در آن مناطق باشد. ضرورت دارد بخشی از منابع حاصل از اصلاح قیمت بنزین، به افزایش بهینهسازی در ناوگان حملونقل بازگردد، اما ظاهرا دولت قصد دارد همه این منابع را صرف حقوق و دستمزد کند.»
این روزنامه ادامه داد: «دولت در این اقدام مجددا به جای اصلاح سازوکار و فرمول قیمتگذاری، خود قیمت را تغییر داده. وقتی سازوکار قیمتگذاری در یک برنامه زمانبندیشده اصلاح شود، مردم چشمانداز و فرصتی برای تغییر رفتار مصرفی خود به صورت مداوم پیدا میکنند.»
«فرهیختگان» تاکید کرد: «بزرگترین ایراد نیز عدم گفتگوی دولت با مردم، توجیه و همراهی آنهاست. دولت ابتدا باید در اذهان عمومی از طرح خود دفاع و مردم را اقناع کند. همچنین بازتوزیع بخشی از منابع مالی برای حمایت از دهکهای کمبرخودار نیز توصیه میشود که در طرح دیده نشده است.»