نشان تجارت - زمان زیادی به آغاز سال تحصیلی جدید باقی نمانده با اینکه بسیاری از اخبار در مورد کمبود معلم در مدارس و بیتوجهی به عدالت آموزشی از سوی مسئولان حوزه آموزش و پرورش تکذیب میشود اما مساله اینجاست که واقعیت جاری در جامعه تا میزان قابل توجهی با وعدهها و استدلالهایی که مسئولان در مورد شرایط مطرح میکنند، متفاوت است. مسایل و مشکلات زیادی در این حوزه وجود دارد که اگر مسئولان به جای انکار به چارهاندیشی برای رفع آنها بپردازند، میتواند گامی موثر برای بهبود شرایط باشد.
متاسفانه در سه سال گذشته این مشکلات در حوزه آموزش و پرورش به دلیل مدیریت ناکارآمد در این حوزه نه تنها رفع نشد که در بسیاری موارد از جمله کمبود معلم به چالشهای جدی بدل شد. در نهایت هم با گذشت یک سال و برگزاری تعداد زیادی آزمون استخدامی در آموزش و پرورش و همچنین راهاندازی پروسههای مختلف گزینشی باز هم در روزهای آخر دولت سیزدهم، مسئولان به این نتیجه رسیدند که برای جبران کمبود معلم بازنشستگی معلمان را با وعده پاداش و ... یک سال به تعویق بیاندازند. در حالی که این معضلات با تصمیمهای خلقالساعه بر طرف نمیشود و چنین سیاستهایی چه بسا باعث شوند که این معضلات بیشتر و بیشتر از مرحله حل و فصل دور شده و به یک درد مزمن تبدیل شوند.
در چنین شرایطی، معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه بسیاری از دانشآموزانی که نتوانستند در خرداد نمره قبولی کسب کنند، برگه هدایت تحصیلی خود را دریافت کردهاند، به ایسنا گفت: مدیران مدارس در حال وارد کردن نمرات امتحانات باقی مانده هستند که پس از آن و با طی فرایند ثبت در سامانه، برگه جدید صادر میشود.
محمدمهدی کاظمی با بیان اینکه پروژه مهر یکی از کلان برنامههای وزارت آموزش و پرورش است که همه موضوعات مختلف را در بر میگیرد، افزود: این پروژه شامل تامین فضا و تجهیزات، شادابسازی تجهیزات، توانمندسازی معلمان، ارتقاء توسعه حرفهای معلمان، برنامهریزی برای ثبتنام دانشآموزان، کلاسبندی و ساماندهی نیروی انسانی و... است.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در موضوعات نرمافزاری برای اینکه مهر امن و با نشاطی داشته باشیم به لحاظ بحثهای فرهنگی و آمادگی روحی و روانی اولیاء، دانشآموزان و معلمان برنامههایی داشتیم که انجمن اولیاء و مربیان پیشبینی کرده بود ادامه داد: دورهها و جلسات تبیینی برای مدیران مدارس برگزار و گفتگو با معلمان نیز به عنوان مباحث ضروری ورود به مهر و آغاز سال تحصیلی برنامهریزی شده است.
کاظمی با بیان اینکه مسئله کمبود معلم یک مقوله چند بعدی است گفت: این موضوع برای سال تحصیلی ۱۴۰۳- ۱۴۰۴ مدیریت شده است، نه اینکه کمبود وجود نداشته باشد، طبیعتاً کمبود معلم وجود داشته که آزمون استخدامی برگزار کردیم اما آنچه به عنوان کمبود نیروی انسانی وجود دارد از طریق حق التدریس نیروهای شاغل دنبال میشود.
او با بیان اینکه اگر ضریب اشتغال ۱.۲۸ درصد باشد یعنی همکاران به جز ۲۴ ساعت موظفی ۶ ساعت دیگر نیز تدریس کنند، میزان ساعت تدریشان ۳۰ ساعت شده و اینگونه کسری آنچنانی در بحث نیروی انسانی نداریم افزود: اگر کمبودی در بحث نیروی انسانی وجود داشته باشد از طریق به کارگیری نیروهای بازنشسته حقالتدریس مدیریت خواهد شد.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه با بحران نیروی انسانی مواجه نیستیم ادامه داد: برنامهریزیهای گسترده انجام و مدیریت صورت گرفته، یک بار به صورت آزمایشی اول مهر را شبیهسازی کردهایم و مانور پروژه مهر را داشتهایم که این مانور تا ۱۵ شهریور در استانها برگزار شده است.
بر خلاف آنچه معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد، مدارس دولتی همچنان با کمبود معلم مواجه هستند. این واقعیت شاید الان نمود بیرونی نداشته باشد اما با شروع سال تحصیلی جدید و کلاسهایی که بدون معلم میمانند، بدون شک مشکل به شکل واضحتری خود را نشان میدهد.
پرویز علیاری، کارشناس آموزش و دبیر یکی از دبیرستانهای دولتی در این باره به تجارتنیوز میگوید: متاسفانه مسئولان به جای اینکه تمرکز را بر رفع مشکلات بگذارند، بیشتر زمان خود را صرف تکذیب حقاق میکنند. مساله اینجاست که مدارس دولتی همواره با کمبود معلم مواجه بودهاند. این مساله اما در چند سال گذشته با اتفاقاتی که در بحث اخراج برخی دبیران و معلمان روی داد، بحرانیتر شد.
او میافزاید: مساله اینجاست که کمبود معلم بیش از همیشه در مدارس دولتی رخ میدهد و همین مساله هم باعث میشود تا کیفیت خدمات آموزشی در این مدارس به شدت پایین بیاید. اینجاست که میگوییم عدالت آموزشی در کشور ما زیر سایه اما و اگرهای مسئولان و تصمیمهای خودسرانه و برداشتهای شخصی از قوانین، به محاق رفته است.
این دبیر و کارشناس آموزش در ادامه به بحث معیشت معلمان اشاره میکند و میگوید: متاسفانه مشکلاتی هم که در این زمینه وجود دارد اما نه تنها با بحث رتبهبندی از بین نرفت که بیشتر هم شد. وقتی از برداشت شخصی و سلیقهای مسئولان از قوانین حرف میزنیم، دقیقا مساله همین است.
علیاری تاکید میکند: قانون رتبهبندی نه به آن شکلی که به معلمان وعده داده شده بود، بلکه به شکلی که وزیر آموزش و پرورش تشخیص داده بود به اجرا در آمد و در نهایت هیچ معلمی از اجرای آن احساس رضایت نداشت.