کد خبر: ۴۹۷۰۶
۱۷:۱۸ -۲۲ آذر ۱۴۰۲
یحیی ابراهیمی، نماینده دلفان و سلسله گفت: زمانی که دولت به خاطر کسری بودجه، دست در جیب ملت می‌کند، مردم کاملاً نیت دولت را می‌فهمند. وقتی اخذ مالیات از کسب و کار‌ها بیشتر شود، اتفاق روشن این است که آن بنگاه اقتصادی هم، قیمت کالا و خدمات خود را افزایش می‌دهد و در نهایت تورم ایجاد می‌شود.

یحیی ابراهیمی

نشان تجارت - محمد آیتی: هفته گذشته، لایحه بودجه ۱۴۰۳ از سوی سیدابراهیم رییسی به هیات رییسه مجلس تحویل داده شد تا رسماً کار کمیسیون تلفیق بودجه آغاز شود.

موضوعی که در بودجه سال ۱۴۰۳، نظر‌ها را به خود جلب کرده، افزایش درآمد ۵۰ درصدی دولت در بخش مالیات‌ها است. همین موضوع کافی بود تا از هفته پیش به امروز، نگرانی‌ها در جامعه بیش از پیش شود. از آن‌جایی که اکثر صاحبان کسب و کار‌ها در ایران، سال‌هاست روز‌های خوبی را سپری نمی‌کنند و معیشت مردم و حقوق‌بگیران در یکی از بحرانی‌ترین ایام خود قرار دارد، حال اخذ مالیات بیشتر از افراد، باعث دغدغه‌مند شدن توده‌های مردم شده است.

در همین خصوص، یحیی ابراهیمی، نماینده دلفان و سلسله در مجلس یازدهم به «اکونگار» گفت: به خدای محمد قسم، سوءمدیریتی که در این کشور در حال اتفاق افتادن است و ضربه‌ای که از این بابت، مملکت و جامعه دیده‌اند، کاری بوده که اسراییل و آمریکا نتوانستند بر علیه ما اعمال کنند.

وی افزود: درآمد‌های دولت، به صورت عمده از فروش نفت، فروش مواد و اقلام غیرنفتی و اخذ مالیات و عوارض از مردم است و مصارف این منابع هم مشخص است. اما حرف من این است که باید در این بخش، حد و حدودی را معین کرد. وقتی تمام ارکان درآمد به سمت اخذ مالیات سوق پیدا می‌کند، در حقیقت به شکل غیرمستقیم، دولت دست در جیب مردم کرده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: زمانی که دولت به خاطر کسری بودجه، دست در جیب ملت می‌کند، مردم کاملاً نیت دولت را می‌فهمند. وقتی اخذ مالیات از کسب و کار‌ها بیشتر شود، اتفاق روشن این است که آن بنگاه اقتصادی هم، قیمت کالا و خدمات خود را افزایش می‌دهد و در نهایت تورم ایجاد می‌شود، درآمد کسب و کار‌ها به واسطه کاهش قدرت خرید مردم پایین می‌آید و بالاخره به نارضایتی اجتماعی منجر خواهد شد.

ابراهیمی اظهار داشت: اگر روند ناخوشایندی که به آن اشاره کردم رخ دهد، خلاف منویات رهبر انقلاب است. رهبری از مسئولان مهار تورم و رشد تولید را خواستار شدند، نه اینکه تصمیماتی گرفته شود که عکس این اتفاق را شاهد باشیم.

وی یادآور شد: ما برای رشد تولید و کمک به تولیدکنندگان، بودجه تخصیص داده‌ایم. حال باید پرسید چقدر از تبصره ۱۸ عملیاتی شده است؟ از طرفی، متاسفانه بانک‌ها جلوی بسیاری از تسهیلات را گرفته‌اند، آن هم به خاطر کنترل نقدینگی. مگر می‌شود تمام کشور را تعطیل کرد که نقدینگی کنترل شود؟

عضو مجمع نمایندگان استان لرستان افزود: اکنون مردم از عدم‌ارائه تسهیلات به جد گله دارند. تسهیلاتی که فعلاً امکان پرداخت آن وجود دارد، برای موضوعات ازدواج و فرزندآوری است که برای همان‌ها هم می‌بینیم که برخی افراد یک سال در نوبت هستند.

ابراهیمی گفت: اینکه برخی مسئولان با این روند‌های در پیش گرفته شده، گردن خود را بالا می‌گیرند و می‌گویند تورم را کنترل کردند، یادشان باشد که این کارشان به قیمت نابود کردن تولیدکنندگان بوده است. وقتی هیچ پولی از سمت دولت واریز نشود، طبیعی است که تا حدی نقدینگی کنترل می‌شود، اما با اثرات منفی آن چه کنیم؟ آیا این‌دست کارها، چاره‌ساز و کار علمی و منطقی است؟

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس خاطرنشان کرد: اقتصاد پویا، یعنی افزایش تولید و بالا بردن قدرت خرید مردم. اینکه مردم و صاحبان کسب و کار‌ها دغدغه و نگران بیشتر مالیات دادن باشند، هم به اقتصاد مملکت ضربه می‌زند و هم پایگاه اجتماعی دولت را پیش چشم مردم نزول می‌دهد. ما باید از تولیدکنندگان، حمایت ریالی و ارزی کنیم. تنها حرف از رشد تولید، فقط شعار است اگر تولیدکننده منابع در اختیارش نباشد، چطور می‌خواهد به نفع کشور و مردم کار کند؟

وی تصریح کرد: اگر یک بررسی ساده صورت بگیرد، همه متوجه می‌شوند که مخصوصاً در استان‌های محروم، تولیدکنندگان چقدر حمایت شده‌اند. اگر دولتی، ادعای حمایت دارند، خب خروجی کار را هم نشان دهند. حمایت از تولیدکنندگان اگر واقعی باشد، باید رضایت مردم را به بار بیاورد، حال اگر با مردم صحبت کنیم، این موضوع را تایید می‌کنند؟

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون