کد خبر: ۴۹۴۳۰
۲۰:۲۳ -۳۰ آبان ۱۴۰۲
نماینده شادگان گفت: راهبرد ورود خودرو‌های برقی به کشور، یک تصمیم درست است و این موضوع در آینده، اثرات مثبت خود را بیش از پیش نشان خواهد داد و اصرار داریم این کار سریع‌تر انجام شود، هرچند باز هم باید تاکید کنم که خودروی باکیفیت برقی مدنظر ما است، نه اینکه شاهد ارائه کار‌های بی‌کیفیت به بازار باشیم.

واردات خودرو‌های برقی

نشان تجارت - محمد آیتی: یک ماه پیش، مهدی ضیغمی، رییس سازمان توسعه تجارت ایران، خبر از واردات خودرو‌های برقی به کشور را داده بود. او گفته بود واردات خودرو‌های برقی از آبان‌ماه آغاز می‌شود و بعد از اینکه عرضه خودرو‌های برقی وارداتی به تاکسیرانی به اتمام رسید، می‌توان برای عرضه خودرو‌های برقی عمومی نیز اقدام کرد.

اما در این رابطه، دغدغه و البته چالش‌هایی وجود دارد. به طور مثال برخی از افراد می‌گویند دولت در حالی می‌خواهد چنین رویکردی داشته باشد که زیرساخت‌ها برای این موضوع، آماده نیست. همچنین گفته می‌شود مسئولان برای تحقق این اتفاق، قراردادی با شرکت‌های چینی منعقد کردند تا روال مونتاژکاری در دستور کار قرار بگیرد. شاید در این صورت، باز هم شاهد تولید محصولات بی‌کیفیت به اسم تولید داخلی باشیم.

در همین رابطه، مجید ناصری‌نژاد، عضو کمیسیون انرژی مجلس به «اکونگار» گفت: موضوعی که همه بر آن، اجماع‌نظر دارند این است که وضعیت صنعت و بازار خودرو در کشور، نامناسب است؛ یعنی این موضوع هم در قیمت و هم در کیفیت، خودش را نشان داده است.

وی افزود: دهه‌ها حمایت از خودروسازان داخلی و خرج‌های گزاف در این راستا و انحصار بازار برای دو خودروساز کشور، مشکلاتی زیادی را برای مردم به بار آورده است و از این‌رو، همه به این رسیدند که باید یک کار اساسی کرد تا فضا شکسته شود. درباره این موضوع خاص در مجلس یازدهم، بحث‌های فراوانی شد. یعنی نمایندگان تلاش داشتند تا موضوعاتی مثل واردات خودرو‌های نو، کارکرده، هیبریدی و برقی، مدنظر قرار بگیرند.

نماینده شادگان تصریح کرد: با وجود طولانی شدن نارضایتی مردم از صنعت و بازار خودروی داخلی، تفکر رفتن به سمت خودرو‌های هیبریدی و برقی، تفکر خوب و قابل تحسین است، چون مصرف بالای بنزین در مملکت به یک معضل بزرگ تبدیل شده است. یعنی هم مصرف در این بخش بالاست و هم به تبع آن، شاهد آلودگی شدید هوا مخصوصاً در کلانشهر‌ها شده‌ایم که نفس کشیدن را سخت‌تر از همیشه کرده است.

ناصری‌نژاد اظهار داشت: در فصل پاییز، حال و روز هوا به طور خاص در شهر تهران، بسیار وخیم است. ادامه این وضع، یعنی آسیب‌رساندن به سلامت مردم، افزایش نارضایتی اجتماعی و حتی لطمه دیدن زیرساخت‌های کشور. پس برای مصرف بالای بنزین و تولید بی‌کیفیت آن در کشور، باید کاری متفاوت از همیشه کرد. از این‌رو، ورود خودرو‌های باکیفیت برقی، یکی از راهکار‌های خروج از این چالش پررنگ است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: برخی می‌گویند کشور کمبود برق دارد و این خودرو‌های برقی هم می‌توانند بر این معضل بیفزایند. باید بگویم، مصرف برق این خودرو‌ها در برابر برقی که در کشور مصرف می‌شود، بسیار ناچیز است و خیلی روی بحث تولید انرژی کشور، تاثیر خاصی نمی‌گذارد. از طرفی، برخی هم می‌گویند زیرساخت‌ها در این باره آماده نیست که در واکنش به این افراد باید گفت هرگاه تکنولوژی وارد می‌شود، به مرور زیرساخت‌هایش را هم با خود می‌آورد و باید کار را شروع کرد تا آرام آرام همه چیز آن، نظم و نسق پیدا کند.

وی یادآور شد: راهبرد ورود خودرو‌های برقی به کشور، یک تصمیم درست است و این موضوع در آینده، اثرات مثبت خود را بیش از پیش نشان خواهد داد و اصرار داریم این کار سریع‌تر انجام شود، هرچند باز هم باید تاکید کنم که خودروی باکیفیت برقی مدنظر ما است، نه اینکه شاهد ارائه کار‌های بی‌کیفیت به بازار باشیم و باز هم بازار خودرو‌های برقی را به انحصار کالا‌های چینی بی کیفیت درآوریم.

ناصری‌نژاد افزود: اگر اراده‌ها برای ورود خودرو‌های برقی به سطح شهر‌ها جدی باشد، یعنی اراده مسئولان برای ایجاد زیرساخت‌های این مهم هم، قوی‌تر شده است. از طرفی، ایجاد زیرساخت‌ها در این زمینه نباید کاری طولانی و زمان‌بر باشد، یعنی اگر موضوع مهم است و همه به اهمیت آن پی بردند، باید افرادی بسیج شوند و در کوتاه‌ترین زمان، زیرساخت‌ها برای ورود و بهره‌مندی از این خودرو‌ها را فراهم کنند.

نماینده شادگان گفت: یکی از راه‌های مدیریت، توازن بین دخل و خرج است. ما کلی هزینه می‌کنیم که هم بنزین تولید و هم وارد کنیم. حال چرا نباید به فکر این باشیم که با ورود خودرو‌های برقی، هزینه‌ها را در حد قابل قبولی کاهش دهیم؟ حتی اگر ایجاد زیرساخت‌ها توام با هزینه‌هایی باشد، قطعاً به صرفه‌تر از وضعیتی است که سال‌ها آن را دنبال کردیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: شاید بهتر باشد به خاطر حساسیت‌هایی که وجود دارد، ابتدا بهره‌مندی از خودرو‌های برقی را در کلانشهر‌ها داشته باشیم، ولی حتماً و قطعاً باید زیرساخت‌ها برای استفاده از این خودرو‌ها در همه شهرستان‌ها ایجاد شود. یک نکته را هم باید توجه داشت، وقتی کالایی جذابیت داشته باشد، مردم به صورت خودکار، طالب آن می‌شوند. گاهی تصمیم‌گیران نظام در جمع‌بندی خود به این می‌رسند که فلان محصول تولید نشود، ولی وقتی تقاضای بالای مردم را می‌بینند، از تصمیم خود کوتاه می‌آیند. شک نکنید اگر کیفیت خودرو‌های برقی قابل قبول باشد و مردم در آن احساس امنیت و آرامش بکنند، خیلی زود بازار پیدا می‌کند و نظام هم مجبور می‌شود روز به روز به این بخش، توجه بیشتری کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: باید محکم به مسئولان این حوزه بگویم که مطالبه مردم، خودروی برقی باکیفیت است، وگرنه دوباره در همان نقطه قبل که اوج نارضایتی است، قرار می‌گیریم. ما دیدیم که خودرو‌های بی‌کیفیت چینی با قیمت‌های بسیار بالا وارد کشور شد و وقتی مردم آزمون این خودرو‌ها را مشاهده کردند، به آن اقبال نشان ندادند. حتی با اینکه قیمت این خودرو‌ها روز به روز پایین هم آمد، اما باز مردم به سمت آن‌ها نرفتند. اگر خودرو‌های بی‌کیفیت برقی وارد سطح شهر شوند، ما در مجلس به عنوان حافظان مردم وارد صحنه خواهیم شد، چون مردم ما را به خاطر همین موضوعات رهسپار مجلس کرده‌اند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ظاهر
|
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۱
0
0
این وضع خودرو نیست هااا
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون