کد خبر: ۴۸۸۴۱
۱۹:۴۶ -۱۲ مهر ۱۴۰۲
بنده در ایامی که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بودم، گاهی به گمرک مراجعه می‌کردم و گاه موضوعات و مشکلات را از نزدیک می‌دیدم. مثلاً بحث اموال تملیکی، نماد ضعف ساختار گمرک است، حال چه از حیث قانونی و چه از لحاظ روند‌ها و رویه‌ها؛ بعضاً سوءفهم از قانون و گاهی سخت‌گیری‌های قضایی در این رابطه دیده می‌شد.

محمدتقی نقدعلی

نشان تجارت - محمد آیتی: محمدتقی نقدعلی نماینده خمینی‌شهر و عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس درباره وضعیت گمرک کشور با کیان آنلاین گفتگو کرده است که در ادامه می‌توانید مهمترین بخش‌های این مصاحبه را بخوانید:

* اگر بخواهم در خصوص سازمان گمرک در ایران حرف بزنم، باید درباره ضعف قوانین و رویه‌هایی آن گفت که این باعث شده مدیران گمرک در کارشان دچار مشکل شوند و نتوانند یک روند روان را دنبال کنند.

* چالش دوم درباره مجموعه گمرک، بحث مدیریتی و منافع سرشاری است که در آن تشکیلات وجود دارد و مشکلاتی را به بار می‌آورد. یعنی رانت و فساد در مجموعه گمرک در رده‌های مختلف وجود دارد.

* سازمان گمرک هم مثل خیلی از مجموعه‌هایی است که در آن پول وجود دارد و همین باعث شده، رانت و فساد هم در این تشکیلات خود را نمایان کند. یکی از مصادیق اژد‌های هفت سری که مقام معظم رهبری به آن اشاره کردند، همین است. یعنی وقتی یک سر آن را می‌زنیم، باز سر دیگری وارد میدان می‌شود.

* بنده در ایامی که عضو کمیسیون کشاورزی مجلس بودم، گاهی به گمرک مراجعه می‌کردم و گاه موضوعات و مشکلات را از نزدیک می‌دیدم. مثلاً بحث اموال تملیکی، نماد ضعف ساختار گمرک است، حال چه از حیث قانونی و چه از لحاظ روند‌ها و رویه‌ها؛ بعضاً سوءفهم از قانون و گاهی سخت‌گیری‌های قضایی در این رابطه دیده می‌شد.

* یک‌سری مفاسدی که در بعضی از عرصه‌های ثروت اتفاق می‌افتد، اثر خودش را در گمرک می‌گذارد. به طور مثال می‌توان به دو شرکت خودرو «ر.خ» و «ش.خ» اشاره کرد که یک‌سری ثبت‌نام داشتند و در اثر بعضی مسائل قضایی و سوءاستفاده‌ها، شرکت‌هایشان ورشکسته شد و از این‌رو، قطعات خودرویی که بابت آن، دو سه هزار نفر ثبت‌نام کرده بودند، آن افراد شاکی با بلاتکلیفی روبرو شدند. یعنی بخشی از قطعات وارداتی در گمرک است و حتی شرکت کانتینردار هم در عذاب است.

* ما شاهد کلاف‌های سردرگمی در عرصه‌های داخلی اقتصادی هستیم و گاهی اتفاقاتی می‌افتد که ثمره سوء آن‌ها را در سازمان گمرک هم می‌بینیم. یعنی اموال مردم آن‌جا دپو یا نابود می‌شود. بخشی از این مشکلات به ساختار و کانون‌های تصمیم‌گیری غیرگمرک برمی‌گردد و بعضی از این اشکالات، متوجه سازمان گمرک است.

* معتقدم سازمان گمرک، دارای بوروکراسی پیچیده است و این باعث نارضایتی عمومی در بین مردم هم شده است. خاطرم است که در بحث خروج نهاده‌های دامی که یکی، دو سال قبل به واسطه آن از گمرک بازدید داشتیم، دیدیم که اساساً بخش‌های مختلف گمرک حتی به هم وصل نیستند. یعنی بندر، گمرک و سامانه جامع تجارت، مواردی بود که با هم متصل نبودند. از این‌رو فساد و رانت‌ها در همین خلاء‌هایی که وجود داشت، اتفاق می‌افتاد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون