کد خبر: ۴۸۲۰۲
۱۶:۵۷ -۱۹ مرداد ۱۴۰۲

ضوابط نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

امروزه سازه‌های اندکی را می‌بینیم که با وزش باد تخریب شوند؛ اما سازهایی که زمین‌لرزه آنها را به‌راحتی آب‌خوردن ویران کند به‌وفور یافت شده و هرازگاهی هم خبر یک فاجعه نام‌آشنا به گوشمان می‌رسد.

ضوابط نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

نشان تجارت - امروزه سازه‌های اندکی را می‌بینیم که با وزش باد تخریب شوند؛ اما سازهایی که زمین‌لرزه آنها را به‌راحتی آب‌خوردن ویران کند به‌وفور یافت شده و هرازگاهی هم خبر یک فاجعه نام‌آشنا به گوشمان می‌رسد. بخش‌های مختلف یک سازه بتنی یا فولادی مقاومت کششی و برشی متفاوتی داشته و برای اینکه یک سازه در برابر عوامل مخرب مقاوم باشد، باید همه این بخش‌ها از نظر استحکام تقویت شوند. ستون‌ها به‌عنوان پایه واسکلت یک سازه بیشترین استحکام را داشته اما دیوارها چنین نیستند. بنابراین، یکی از فاکتورهای افزایش عمر ساختمان، بهبود مقاومت دیوارهاست. برای این منظور از روشی تحت عنوان نبشی کشی ساختمان استفاده می‌شود. اجرای نبشی کشی سازه به‌وسیله مقاطع فولادی و قطعاتی از جمله بولت و مهره، یک تکنیک مؤثر برای افزایش دوام و پایداری ساختمان است.

اهمیت شاسی کشی ساختمان

نبشی کشی ساختمان که به آن شاسی کشی ساختمان نیز گفته می‌شود، روشی مطلوب به‌منظور افزایش استحکام سازه در برابر برخی نیروها و عوامل طبیعی و غیرطبیعی است که پایداری و مقاومت سازه را دچار مشکل می‌کنند. با استفاده از چنین ترفندی که شامل قرارگیری سازه‌های فلزی بین دیوارها و ستون‌ها است، نیروهای خارجی به‌خوبی به زمین منتقل شده و از تمرکز این نیروها بر روی دیوارها و درنتیجه تخریب آنها جلوگیری به عمل می‌آید. این سازه‌های فلزی وال پست نام دارند و برای ساخت آن‌ها از مقاطعی چون قوطی، نبشی و کلاف استفاده می‌شود. دراین‌بین، استفاده از نبشی برای ساخت وال پست رواج بیشتری داشته و به همین دلیل به این روش نبشی‌کشی ساختمان گفته می‌شود.

ضوابط نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

اجرای نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی ساختمان در سازه‌های بتنی و فولادی با یکدیگر متفاوت بوده و در حالت اسکلت فلزی آسان‌تر است. در این سازه‌ها، صفحات ستون و پلیت‌ها از قبل در اسکلت سازه قرار می‌گیرند و همین امر نبشی کشی ساختمان فلزی را آسان‌ترمی‌کند. بنابراین، در این حالت نیاز به تخریب و افزودن قسمت‌های جدید نبوده و از طریق جوشکاری، نبشی‌ها را به ستون‌ها و تیرهای افقی بالا و پایین متصل می‌کنند.

در مقابل، نبشی‌کشی ساختمان بتنی ممکن است قبل یا بعد از بتن‌ریزی انجام شود. درصورتی‌که قرار باشد نبشی کشی سازه بتنی قبل از بتن‌ریزی انجام شود، ابتدا نبشی‌ها و صفحات به ستون و میلگردهای درون آن متصل شده و سپس عملیات بتن‌ریزی انجام می‌شود. اما در روش دوم، بتن‌ریزی در ابتدا انجام شده و سپس نبشی‌ها توسط بولت و مهره به پلیت‌ها متصل می‌شوند و روی بتن قرار می‌گیرند.بنابراین، در این حالت برای محاسبه هزینه نبشی کشی ساختمان باید که قیمت بولت و مهره را نیز در نظر بگیرید.

استفاده از بولت و مهره در نبشی کشی ساختمان

نبشی کشی در ساختمان‌های مختلف تنها مربوط به بخش‌های ساختاری سازه نشده بلکه از آن برای ساخت نمای ساختمان نیز استفاده می‌شود. شاسی کشی نمای ساختمان برای ایجاد سطحی صاف و قرارگیری اجزای نما بر روی قسمت بیرونی سازه بر اساس نوع مصالح مورداستفاده در نازک‌کاری ساختمان، میزان برجستگی‌ها و فرورفتگی‌ها به اجرا در می‌آید.

برای این منظور، پس از تعیین و انتخاب مصالح مورداستفاده، نقشه اجرای نبشی کشی نمای ساختمان طراحی می‌شود. سپس برای شاسی کشی سازه‌هایی با نمای سنگ یا سیمان از نبشی، میلگرد و رابیتس به‌عنوان روکش استفاده می‌شود. این مصالح با استفاده از ریسمان کشی، تراز و غیره بر روی سطح خارجی ساختمان پیاده‌سازی می‌شوند. حال اگر سازه بتنی باشد، لازم است تا صفحات و پلیت‌های فولادی در قسمت نما قرار گیرند. برای این منظور از یک سری بولت و مهره مخصوص استفاده می‌شود تا به‌وسیله این بولت‌ها، صفحات و پلیت‌های فولادی روی نمای بتن محکم شوند. در مراحل بعدی، دستک‌های اولیه شاسی کشی نمای سازه بر روی این پلیت‌ها و صفحات جوش داده می‌شوند.

پس از اینکه تراز شاسی کشی و خط افقی تکمیل شد، نبشی‌های عمودی و افقی مطابق با نقشه‌های اجرایی جوشکاری شده و سپس روکش که همان توری رابیتس است بر روی آن قرار داده می‌شود. برای این منظور، زیرسازی اجرای رابیتس با استفاده از میلگرد انجام شده و محکم کردن این توری‌ها نیز توسط مفتول‌های گالوانیزه انجام می‌شود.

ضوابط نبشی کشی سازه‌های بتنی و فولادی

تا اینجا به اصول کلی نبشی کشی ساختمان اشاره شد؛ اما برای اینکه اجرای نبشی کشی مطابق با مقررات ملی ساختمان بوده و استانداردها در آن رعایت شوند، لازم است تا یک سری نکات فنی و مهم که در ادامه به آنها اشاره می‌شود توجه نمایید. این ضوابط نبشی کشی ساختمان باید به‌خوبی رعایت شده و توسط مهندس ناظر تأیید شوند؛ چراکه در صورت فروریختن دیوارها در اثر عوامل طبیعی، مهندس ناظر مقصر شناخته شده و تحت پیگرد قانونی قرار خواهد گرفت.

  • استفاده از وال پست در تمامی محل‌های بازشو.
  • مهار دیوارهای داخلی با ارتفاع بیش از 1.8 متر از قسمت جانبی.
  • رعایت حداکثر طول دیوارهای داخلی به میزان کمتر از 6 متر و یا کمتر از 40 برابر ضخامت دیوار.
  • رعایت حداکثر ارتفاع دیوارهای غیرسازه‌ای به میزان کمتر از 3.5 متر.
  • لزوم اتصال لبه‌های قائم تیغه‌ها به دیوار عمودی دیگر، تیغه دیگر یا وال پست.
  • لزوم اتصال لبه‌های افقی دیوارهای غیرسازه‌ای به‌وسیله کلاف، ناودانی سایز 6 یا بتن مسلح به دیوارهای اصلی.

ضوابط نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

نقش قیمت بولت و مهره در هزینه نبشی کشی سازه

هزینه نبشی کشی ساختمان شامل هزینه‌های مربوط به تهیه مواد و مصالح و هزینه مربوط به دستمزد کارگران می‌شود. ازآنجایی‌که نبشی‌های فولادی مهم‌ترین مقاطع مورداستفاده در شاسی کشی ساختمان هستند، قیمت نبشی مهم‌ترین عامل مؤثر در هزینه تمام شده شاسی کشی ساختمان خواهد بود. از طریق لینک زیر می‌توانید قیمت به روز انواع نبشی را به صورت روزانه دریافت کنید:

https://fooladino.com/products/angle-uchannel/l-channel

هرچند که نباید از قیمت صفحه و پلیت فولادی، قیمت بولت و مهره غافل شد. این مقاطع هرچند به اندازه نبشی‌ها در چنین کاربردی مورداستفاده قرار نمی‌گیرند؛ اما وجود آنها در تعداد کافی و زیاد لازم و ضروری است.مخصوصاً زمانی که پلیت‌ها از قبل در سازه‌های بتنی تعبیه نشده باشند و لازم باشد برای اجرای نبشی کشی نمای بتنی، این پلیت‌ها توسط بولت و مهره بر روی قسمت خارجی سازه نصب شوند.

ضوابط نبشی کشی ساختمان و نحوه اجرای آن

جمع‌بندی

نبشی کشی ساختمان برای اهدافی چون افزایش مقاومت و پایداری دیوارها و نیز ساخت نمای ساختمان انجام می‌شود. این فرایند باتوجه‌به نوع سازه و مصالح مورداستفاده در آن متفاوت است؛ به‌طوری‌که اجرای آن در سازه‌های فولادی راحت‌تر است. در سازه‌های بتنی عملیات نبشی کشی قبل یا بعد از بتن‌ریزی صورت می‌گیرد. در این حالت، اگر از قبل صفحات و پلیت‌های فولادی در بتن تعبیه نشده باشند، باید که توسط بولت و مهره فلزی اتصال پلیت‌ها به بتن انجام شود. سپس نبشی‌ها به این پلیت‌ها جوش داده می‌شوند. هزینه تمام شده شاسی کشی ساختمان نیز به قیمت نبشی، قیمت بولت و مهره، قیمت صفحه و پلیت فولادی و هزینه‌های مربوط به دستمزد کارگران بستگی خواهد داشت.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
گوناگون