کد خبر: ۴۷۷۰۱
۱۹:۲۰ -۰۴ تير ۱۴۰۲
در نشان تجارت بخوانید
مسلماً غذای گربه خیابانی که در طبیعت زندگی می‌کند و با زحمت بسیار غذای خود را شکار می‌کند با گربه خانگی که برای به دست آوردن غذا از کمترین تحرک برخوردار بوده و همیشه به صورت آماده غذای خود را از صاحب خود می‌گیرد، متفاوت است و این دو نیاز‌های غذایی هم‌شکل ندارند.

غذای مناسب برای گربه

نشان تجارت - علی استرابی آشتیانی: یکی از جذاب‌ترین و ملوس‌ترین حیوان‌های خانگی برای نگهداری، گربه است. در عین حال باید بدانیم که غذای گربه در شرایط زندگی، مواجهه با بیماری‌های متفاوت و تغییر سن باید از ترکیبات مختلفی درست شود. جالب است بدانید که غذای بچه گربه با غذای گربه بالغ و غذای گربه پیرشده، همه با هم متفاوت است و یا حتی غذای گربه خانگی با غذای گربه خیابانی تفاوت‌هایی دارند.

به طور معمول گربه‌ها حیوانات کوچک مثل موش، خرگوش، خزندگان، دوزیستان را شکار کرده و می‌خورند. در واقع گربه‌ها حیوانات گوشت‌خوار هستند و برای زنده ماندن باید از گوشت و پروتئین‌ها تغذیه کنند. البته گربه‌ها علیرغم سگ‌های خانگی، به غذا، پروتئین و انرژی بیشتری نیاز دارند، ولی از آن‌جایی که ساعت‌های زیادی را خواب هستند، برای چاق شدن استعداد زیادی دارند.

غذای مناسب برای گربه

 

تفاوت غذای گربه خیابانی با خانگی

مسلماً غذای گربه خیابانی که در طبیعت زندگی می‌کند و با زحمت بسیار غذای خود را شکار می‌کند با گربه خانگی که برای به دست آوردن غذا از کمترین تحرک برخوردار بوده و همیشه به صورت آماده غذای خود را از صاحب خود می‌گیرد، متفاوت است و این دو نیاز‌های غذایی هم‌شکل ندارند. پس اندازه و کیفیت غذایی آن‌ها متفاوت است. غذای معمول برای یک گربه خانگی، غذایی است که همه نیاز‌های غذایی مانند: کربوهیدارت، پروتئین، چربی، ویتامین‌ها، مواد معدنی و انرژی را برای بدن گربه، فراهم آورد.

گربه خانگی می‌تواند در کنار خوردن گوشت مواد غذایی دیگری مثل پنیر، شیر و تخم‌مرغ را بخورد و طوری تنظیم شود که یک بیستم غذای گربه‌ بالغ، یک دهم غذای گربه‌ جوان و در حال رشد و یک سوم غذای بچه گربه‌ای که تازه از شیر گرفته شده‌اند را پروتئین تشکیل دهد. غذای خشک گربه باید شامل پروتئین حیوانی زیاد و پروتئین گیاهی کمی باشد، زیرا هضم غذا‌های گیاهی برای گربه‌ها سخت و باعث بیماری گوارشی در گربه می‌شود.

همچنین نباید بیشتر از ۱۰ درصد غذای گربه کربوهیدرات باشد. یک غذای مفید و سالم برای گربه حاوی گوشت، ماهی یا مرغ تازه است.

گربه خیابانی همانند گربه‌های خانگی از عادت‌های غذایی خاصی دارند و باید مواظب باشیم که چه چیزی را به آن‌ها می‌دهیم، چراکه امکان دارد، دادن غذای اشتباه باعث مرگ‌شان شود. حدود هفتاد و پنج درصد تغذیه گربه‌های خیابانی از آب است و اگر آب در غذای آن‌ها وجود نداشته باشد، باعث بروز بیماری‌های کلیوی می‌شود. همچنین غذا‌های شامل اسید آمینه می‌تواند برای تقویت بینایی آن‌ها ضروری باشد. قابل ذکر است که گوشت در رژیم غذایی گربه‌های خیابانی بسیار مهم است. این گربه‌ها به شیر نیز علاقه بسیار وافری دارند.

غذای مناسب برای گربه

 

غذای گربه با توجه به سن

بچه گربه‌ها در این سنین باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشند، چراکه استخوان‌ها و مفاصلش در حال رشد هستند. پایه غذایی بچه گربه باید براساس یک غذای با کیفیت، متعادل و درجه یک مخصوص بچه گربه باشد. اما در عین حال، می‌توانید گوشت پخته را جهت تنوع به رژیِم غذایی بچه‌گربه اضافه کنید. دقت داشته باشید که استخوان پخته غذای خود را به بچه گربه ندهید، زیرا باعث آسیب‌های گوارشی می‌شود. اگر می‌خواهید به رژیم غذایی بچه گربه خود گوشت اضافه کنید به فاصله چهار روز یکبار و از کنسرو‌های مخصوص گوشت استفاده کنید.

گربه بالغ هم باید رژیم غذایی با کیفیت و درجه یک مخصوص گربه‌ها را داشته باشد. زمانی که برای گربه خود غذا می‌خرید حتما به بسته‌بندی آن نگاه کنید تا متوجه شوید برای چه سنی مناسب است. البته دامپزشک گربه شما می‌تواند بهترین کمک را در مورد رژیم غذایی مناسب گربه به شما کند.

گربه‌های مسن در بیشتر اوقات بیماری دارند. رژیم غذایی نامناسب هم می‌تواند دراین مورد اثرگذار باشد. رژیم‌های غذایی مرطوب که به صورت کنسرو شده یا خانگی درست می‌شوند، کمک شایانی به افزایش میزان مایعات مصرفی گربه‌های مسن عالی می‌کنند.

همواره با دامپزشک گربه خود در مورد رژیم غذایی مناسب حیوان مشورت کنید. معمولاً گربه‌های مسن در طول روز وعده‌های غذایی کمتری می‌خورند، پس سه یا چهار وعده به میزان کم را برای آن‌ها درنظر بگیرید. خوردن وعده‌های غذایی کم به سلامت دستگاه ادراری گربه‌های مسن کمک می‌کند.

غذای مناسب برای گربه

 

غذای مفید برای گربه

۱- گوشت: اصولاً گربه‌ها حیوانات گوشت‌خواری هستند. آن‌ها برای قوی کردن قلب، بینایی خوب و داشتن سیستم تولید مثل سالم پروتئین را از گوشت دریافت می‌کنند. گوشت بوقلمون پخته شده، گوشت گاو و گوساله و ماهی پخته شده تغذیه مناسبی برای آن‌هاست. گوشت خام یا خراب گربه شما را بیمار می‌کند و اگر شما نمی‌توانید گوشتی را بخورید، هرگز آن را به گربه خود ندهید.

۲- تخم‌مرغ: یکی از منابع غنی پروتئین برای گربه شما تخم‌مرغ پخته شده است و یادتان باشد حتماً از دادن تخم‌مرغ خام پرهیز کنید چراکه بسیار مضر است.

۳- ماهی: دارای مقدار بسیاری اسید‌های چرب امگا ۳ می‌باشد که بصورت پخته شده باید در اختیار این حیوانن قرار بگیرد و به بینایی چشم‌های گربه کمک می‌کند و همچنین از بیماری‌های کلیوی و مشکلات قلبی پیشگیری می‌کند. ماهی کنسرو شده یا پخته شده به عنوان تشویقی و با فاصله زمانی مناسب است.

۴- استخوان‌ها: منبع مهمی از مواد معدنی برای گربه شما می‌باشند. استخوان‌ها سرشار از کلسیم و سایر مواد معدنی هستند.

۵- پنیر: پروتئین بالایی دارد که برای گربه شما در مقدار کم مناسب است. چراکه معده بسیاری از گربه‌ها نمی‌توانند لبنیات را تحمل کند، پس در دادن پنیر به آن‌ها دقت کنید.

۶- دانه‌ها: جو دو سر، پروتئین خوبی دارند و دسترسی و پخت آن‌ها راحت است. بیشتر گربه‌ها ذرت را دوست دارند. همچنین شما می‌توانید برنج، جو و گندم را نیز امتحان کنید. لازم به ذکر است که مطمئن شوید هر دانه‌ای که به گربه خود می‌دهید پخته شده باشد، تا گربه بتواند آن را هضم کند.

۷- سبزیجات: گربه‌های کمی هستند که به میوه‌ها و سبزیجات علاقه داشته باشند، ولی آن‌ها منبع سرشار از ویتامین، فیبر و آب هستند که به هضم غذا کمک می‌کنند. خیار یا طالبی تازه، بروکلی بخارپز و یا مارچوبه را می‌توانید امتحان کنید. گربه‌ها به هویج پخته شده علاقه‌ای ندارند و یادتان باشد، هرگز به گربه خود سیر و پیاز ندهید.

معرفی چند برند غذایی گربه

• غذای خشک گربه مفید
• غذای خشک گربه بالغ رفلکس
• غذای خشک بچه گربه رفلکس
• غذای خشک گربه فیدار پاتیرا
• غذای خشک گربه سلبن
• غذای خشک گربه هپی کت
• غذای خشک گربه رویال کنین
• شیر خشک گربه پرسا
• کنسرو نوتری پت
• کنسرو شایر
• کنسرو دکتر آلدرز
• کنسرو کارنی آنیموندا حاوی گوشت پرندگان
• کنسرو گورمت حاوی تن ماهی

غذای خشک خانگی گربه

گاهی اوقات به دلیل کم شدن و یا گران بودن غذا‌های تجاری گربه شما به فکر تهیه غذای خانگی برای حیوان خود می‌افتید در اینجا چند نمونه را نام می‌بریم:

• صبحانه برای گربه این محصول شامل شیرخشک کم چرب، تخم مرغ، پنیر صبحانه و سبزیجات می‌باشد. ابتدا شیر خشک را در نصف لیوان آب حل کنید، سپس تخم‌مرغ‌ها را شکسته و به آن اضافه کرده و هم بزنید. سپس مایع حاصل را در ماهیتابه ریخته تا کمی سفت شود و بعد سبزیجات و پنیر را روی آن قرار بدهید.

• غذای گربه با تن ماهی و مرغ، این غذا خواهان زیادی دارد و شامل: مرغ، کنسرو تن ماهی، هویج و برنج است. شما باید برنج و هویج و مرغ را در یک قابلمه ریخته و آبپز کنید. هنگامی که مواد غذایی پختند، آب قابلمه را خالی کنید و به آن تن ماهی را اضافه کرده و باهم ترکیب کنید.

• سالاد مخصوص گربه، این سالاد به عنوان میان وعده می‌باشد و ترکیب آن از جوانه گندم، کدو سبز و آب مرغ است. جوانه گندم را ساتوری کرده و کدو سبز را رنده کنید و مواد را داخل بشقاب بریزید و سپس روی مواد آب مرغ را اضافه کنید.

• شله گربه، غذایی سرشار از ویتامین است که باید دو بار در هفته به گربه خود بدهید تا کمبود ویتامینی نداشته باشد. همچنین به سلامت پوست و مو و گوارش این حیوان کمک می‌کند؛ مواد لازم برای تهیه این غذا؛ سینه مرغ، کدو سبز، برنج، هویج، کلم بروکلی، جو پرک می‌باشد. ابتدا مرغ را چرخ کرده و هویج‌ها را نگینی خرد می‌کنیم سپس آن‌ها را در یک قابلمه به مدت ۲۰ دقیقه گذاشته تا بجوشند. پس از آن کلم بروکلی، کدو‌های خرد شده، جو پرک و برنج را به مواد داخل قابلمه اضافه می‌کنیم تا بپزد، میزان شل بودن غذا مثل شله زرد است.

• سوپ گربه؛ این سوپ لذیذ شامل، سینه مرغ، پای مرغ، نخود فرنگی، سنگدان مرغ، هویج، برنج، جو پرک.
یک روز جلوتر پای مرغ‌ها را بپزید و آبشان را نگه دارید سپس مرغ‌ها را بپزید. بعد از پخته شدن آن‌ها را ریش ریش کنید. آب پای مرغ را داخل یک قابلمه ریخته و هویج و نخود فرنگی را به آن اضافه کنید. مرغ‌های ریش ریش شده و سنگدان و برنج و جو پرک را نیز اضافه کنید و پس از ۲۰ دقیقه زیر قابلمه را خاموش کنید.

مواد غذایی مضر برای گربه

اگر دوست دارید غذا‌های خانگی به گربه خود بدهید باید حواستان باشد که مواد خطرناک و سمی به آن‌ها ندهید، مانند پیاز و سیر، مواد غذایی خام، شکلات و مواد دارای کافئین، الکل، انگور و کشمش.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون