کد خبر: ۴۷۶۸۵
۱۶:۰۲ -۰۳ تير ۱۴۰۲
نماینده سبزوار مطرح کرد
علی‌اصغر عنابستانی گفت: برآورد من این است در دو سالی که دولت سیزدهم، تصدی امور را داشته، حتی مقدمات ساخت سالی یک میلیون مسکن را هم فراهم نکرده که خودش را به عدد مورد نظر برساند. دولت باید به جای فرافکنی‌کردن، فکر کند چه کار می‌تواند بکند که ضعف‌هایش را برطرف کند تا سالی ساخت یک میلیون را محقق کند. این یک کار تیمی است که فعلاً این هماهنگی در دولت نیست.

ساخت سالیانه یک میلیون مسکن

نشان تجارت - محمد آیتی: پس از گذشت حدود دو سال از عمر دولت سیزدهم و عدم‌ نظم و نسق لازم در بخش‌های ساخت و بازار مسکن، چندی پیش سیدابراهیم رئیسی در مجلس، با خلف وعده ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال، مشکل حاصل از وضعیت کنونی را به گردن دولت‌های گذشته انداخت.

در همین خصوص، علی‌اصغر عنابستانی، نماینده سبزوار به اقتصاد۲۴ گفت: به باور من، از صحبت‌های آقای رئیسی، برداشت اشتباه شد. چیزی که از حرف‌های آقای رییس‌جمهور به ذهنم می‌رسد این است که گفت دیگران در دولت‌های قبلی که مسکن خاصی نساخته‌اند، حالا از ما طلبکار شده‌اند؛ ایشان نگفت ما مسکن نمی‌سازیم، ضمن اینکه آقای رئیسی باید بسازد. چهار میلیون مسکن در چهار سال را تعهد کرده است و اگر تعهد هم نمی‌کرد، قانون مجلس بوده و باید اجرا شود. حال اینکه تاکنون نتوانسته‌اند اجرا کنند، باید بروند و بگردند و ساختار مدیریتی حاکم و اشکالاتی که وجود دارد را پیدا کنند.

ساخت سالیانه یک میلیون مسکن تکلیف دولت است

وی افزود: تکلیف ساختن سالی یک میلیون مسکن به طور متوسط، غیرممکن نیست و حتی اگر غیرممکن هم باشد، چون نیاز کشور است، ساختار مدیریت باید این غیرممکن را ممکن کند. گاهی یک آرزو و رویا داریم و نیاز کشور در کوتاه‌مدت نیست و می‌گوییم امکانات هم نیست و فعلاً به آن توجهی نمی‌کنیم، ولی وقتی این موضوع نیاز کشور است، باید همه بسیج شویم تا این شعار مهم را محقق کنیم.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس تصریح کرد: روند طرح نهضت ملی مسکن، روند ضعیفی است. منظور این نیست که دولت خودش سالی یک میلیون مسکن بسازد، بلکه دولت باید به عنوان راهبر مملکت در حوزه مسکن، شرایطی را در کشور ایجاد کند و تسهیل‌گر باشد که همه ارکان موثر در مسکن‌سازی مثل مردم و بخش خصوصی در روستا و شهر بتوانند مسکن بسازند. از این‌رو، صرفاً مسکن‌سازی توسط دولت مدنظر نیست.

عنابستانی اظهار داشت: برآورد من این است در دو سالی که دولت سیزدهم، تصدی امور را داشته، حتی مقدمات ساخت سالی یک میلیون مسکن را هم فراهم نکرده که خودش را به عدد مورد نظر برساند. دولت باید به جای فرافکنی‌کردن، فکر کند چه کار می‌تواند بکند که ضعف‌هایش را برطرف کند تا سالی ساخت یک میلیون را محقق کند. این یک کار تیمی است که فعلاً این هماهنگی در دولت نیست.

نماینده سبزوار یادآور شد: به نظر من برای حل این چالش، اول تمام امور مسکن باید به مردم سپرده شود و دولت نباید سازنده باشد، بلکه باید تسهیل‌گری کند. دوم باید عناصر اصلی و اجزای تشکیل‌دهنده قیمت مسکن را به شدت کنترل کرد و قیمت مسکن را کاهش داد. زمین و مصالح مثل فولاد و سیمان جزو این دسته هستند. دولت به راحتی می‌تواند قیمت فولاد را کنترل کند، حتی یارانه بدهد و فولاد را با قیمت ارزان به سازنده بفروشد. این را در قانون جهش تولید مسکن هم آورده‌ایم. سازنده می‌تواند مردم عادی و انبوه‌ساز یا یک روستایی باشد، پس باید قیمت تمام‌شده مسکن کاهش یابد و کار به شدت در اختیار مردم قرار بگیرد.

از برون‌سپاری و واگذاری کار به مردم فرار می‌کند

وی افزود: دولت در تمام حوزه‌ها، یک چسبندگی ویژه‌ای به خودش دارد و از برون‌سپاری و واگذاری کار به مردم فرار می‌کند. دلیلش هم تعارض منافع و فرصت‌های رانتی و فساد است. آقای رئیسی اگر می‌خواهد در این حوزه مهم که مطالبه مردم است، اتفاقی مبارک را رقم بزند، باید این فضا را بشکند. در مقطعی در ساخت مسکن مهر این اتفاق افتاد و کار به تعاونی‌ها و انبوه‌سازان سپرده شد. وقتی آقای نیکزاد وزیر راه و شهرسازی بود، ما دولتی را می‌دیدیم که فقط نقش تسهیل‌گری را بازی می‌کرد.

دولت در واگذاری زمین خیلی کُند عمل می‌کند

عنابستانی تصریح کرد: دولت در واگذاری زمین خیلی کُند عمل می‌کند. الان در منطقه ما (سبزوار)، ۱۰۰ هکتار زمین شناسایی شده و یک سال هم است که سند به نام دولت خورده، ولی در واگذاری، هرکس، کار را به دیگری تعارف می‌کند و به صورت فیزیکی هیچ اتفاقی نیفتاده است. از این‌رو، دولت باید کار را با شدت بیشتری پیش ببرد، ولی برای کنترل قیمت فولاد کاری نمی‌کند و کار را به بورس و بازار سپرده است. در بورس وقتی تقاضا زیاد و عرضه کم شود، قیمت‌ها افزایش می‌یابد و با ساخت یک میلیون مسکن، مسلماً تقاضا زیاد می‌شود. نباید در حوزه مسکن که یک کار راهبردی است، این اتفاقات بیفتد. این موضوعات در قانون وجود دارد و دولت باید خودش را جمع و جور کند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون