کد خبر: ۴۷۵۸۰
۰۸:۵۵ -۲۶ خرداد ۱۴۰۲
سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: قصه کشف حجاب در مملکت، فقط با جرم‌انگاری حل نمی‌شود. ما در این راستا، نیازمند اجرای دقیق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اقناع‌سازی، آموزش و تحول در نظام فرهنگی کشور هستیم. کسی که کشف حجاب کرده، براساس قانون، جرم مرتکب شده و متولیان و مجریان امر، حتماً باید با قانون‌شکنان برخورد کنند.

احمد راستینه

نشان تجارت - محمد آیتی: مجلس شورای اسلامی، صبح روز سه‌شنبه (۲۳ خرداد) به دو فوریت لایحه حجاب رای نداد اما به یک‌فوریت آن رای داده شد تا پس از تایید کلیات این لایحه، کمیسیون‌های مربوطه جزییات آن را مورد بررسی قرار دهند تا سپس وارد صحن علنی مجلس شود. احمد راستینه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس در توضیح این مسئله به رویداد۲۴ می‌گوید: بعد از اعمال ماده ۲۴۵ توسط جمعی از نمایندگان که در آن برخی ترک فعل دستگاه‌ها در خصوص عفاف و حجاب آمده بود و گزارشی آماده و در صحن مجلس قرائت شد، از قوه قضاییه و دولت خواستیم لایحه‌ای دوفوریتی درباره عفاف و حجاب، تدوین و به مجلس بفرستند. یعنی تلاش و اراده عده‌ای از نمایندگان بود که لایحه عفاف و حجاب به مجلس فرستاده شد.

وی می‌گوید: لایحه عفاف و حجاب که اکنون یک‌فوریت آن در مجلس رای آورده است، نقاط ضعف و قوتی دارد. این لایحه ظرفیت‌های الکترونیک را به کار گرفته و به سمت ضابطه‌مند کردن به‌واسطه هوش مصنوعی در اجرای قانون حرکت کرده است اما در خصوص اشکالات لایحه باید بگویم احکامی که ارائه داده، چندان بازدارنده نیست، یعنی نمی‌تواند کشف حجاب را به عنوان جرم که در قانون مجازات اسلامی ماده ۶۳۸ تایید شده و در قانون اساسی بر زیست عفیفانه تاکید شده، حفظ کند. از طرفی این لایحه اساساً احکام فرهنگی‌اش در حوزه اقناعی، آموزشی و تبیینی ضعیف است و شاید باید بگوییم اصلاً وجود ندارد، در حالی که انتظار داشتیم در این لایحه، احکامی در راستای ضمانت‌های اجرایی مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی را بیاورد. الان در مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، دستگاه‌ها وظایف‌شان دقیق مشخص شده است، اما مستنکفین از اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، برایشان مجازات‌انگاری نشده است.

این چهره اصولگرای مجلس می‌گوید: گناه متولیان کم‌کار در دستگاه‌های ذی‌نفع در اجرای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی برای موضوع عفاف و حجاب، کمتر از کسانی که کشف حجاب کردند، نیست و معتقدم حتی گناه‌شان بیشتر هم است.

نماینده شهرکرد می‌گوید: قصه کشف حجاب در مملکت، فقط با جرم‌انگاری حل نمی‌شود. ما در این راستا، نیازمند اجرای دقیق مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی در حوزه اقناع‌سازی، آموزش و تحول در نظام فرهنگی کشور هستیم. کسی که کشف حجاب کرده، براساس قانون، جرم مرتکب شده و متولیان و مجریان امر، حتماً باید با قانون‌شکنان برخورد کنند.

سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس می‌گوید: احکام لایحه عفاف و حجاب، خیلی بازدارنده نیست، ولی موثر است. صرف این لایحه ما نمی‌توانیم کشف حجاب را تمام و کمال جمع کنیم اما با اصلاح برخی احکام آن می‌توانیم به سمت اصلاح پدیده کشف حجاب در کشور حرکت کنیم.

راستینه می‌گوید: معتقدم دولت و قوه قضاییه در مقابله با پدیده کشف حجاب، کوتاهی کردند. وقتی با محافظه‌کاری با موضوعات برخورد می‌کنید و به هنگام و به موقع به حوزه آسیب‌های فرهنگی و چالش‌های اجتماعی ورود نمی‌شود، این آسیب‌های فرهنگی به معضل اجتماعی و سپس به پدیده امنیتی تبدیل می‌شود. از این‌رو، دولت و قوه قضاییه باید خیلی زودتر از این‌ها وارد میدان عمل می‌شدند و اگر نیاز به لایحه بود، زودتر می‌فرستادند و اگر نه، قانون را دقیق اجرا می‌کردند. تاکید دارم بگویم دولت و قوه قضاییه در اجرای قانون، کوتاهی کردند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون