کد خبر: ۴۷۴۱۰
۱۶:۱۹ -۰۹ تير ۱۴۰۲
تاریخچه قورمه سبزی در ایران متعلق به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال است. به زبان دیگر، خورشت قورمه سبزی غذای ملی ما ایرانیان به شمار می‌رود. اگرچه در شهر‌های مختلف ایران، نوع ترکیباتی که در پخت این خورشت ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت‌هایی را نشان می‌دهد، اما این تفاوت‌ها در اصل غذا، تغییری بوجود نمی‌آورند.

قرمه سبزی غذای پرطرفدار ایرانی‌ها

نشان تجارت - هدی کاشانیان: همه ما قورمه سبزی را خورده‌ایم و در بین غذا‌ها انتخاب اول بیشتر ما است. این غذای افسانه‌ای که تبدیل به یک جاذبه گردشگری هم شده است، از کجا به وجود آمده است؟ آیا هنگام خوردن این غذای فوق العاده به ذهنتان خطور کرده، که تاریخچه آن از کجا است؟

تاریخچه قرمه سبزی

تاریخچه قورمه سبزی در ایران متعلق به ۲۰۰۰ تا ۵۰۰۰ سال است. به زبان دیگر، خورشت قورمه سبزی غذای ملی ما ایرانیان به شمار می‌رود. اگرچه در شهر‌های مختلف ایران، نوع ترکیباتی که در پخت این خورشت ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد، تفاوت‌هایی را نشان می‌دهد، اما این تفاوت‌ها در اصل غذا، تغییری بوجود نمی‌آورند. به هر حال، آن‌چیزی که بیشتر حائزاهمیت است این است که خورشت قورمه سبزی یک غذای ملی ایرانی است و از شهرتی جهانی برخوردار است و در بین تمام مردم این سرزمین بخصوص آقایان محبوب است و غذایی است که بر سر تمام سفره‌های ایرانی جای دارد و در هر شهر و دیاری پخته می‌شود و شاید خورشت محبوب قورمه سبزی علاوه بر نماد غذای ملی، نماد همدلی و یگانگی و وحدت ملی ایرانی نیز به شمار می‌رود.

روز جهانی قرمه سبزی چه زمانی است؟

اولین روز شنبه از ماه آذر را روز جهانی قورمه‌سبزی نامیده‌اند. این روز تقریباً سه روز پس از روز شکرگزاری در کشور‌های غربی است.

قرمه سبزی غذای پرطرفدار ایرانی‌ها

 

طرز تهیه خورشت قرمه سبزی

پیش از این که به سراغ طرز تهیه خورشت قورمه سبزی برویم باید چند نکته را یادآور شویم. به یاد داشته باشید که اگر قورمه سبزی به خوبی جا افتاده باشد و سبزی‌های آن به خوبی پخته شده باشند، و با اندازه‌های درست با یکدیگر مخلوط شده باشند، بهترین قرمه سبزی که خوردید را به شما می‌دهد.

مواد لازم برای تهیه خورشت قورمه سبزی

• گوشت گوسفند و یا گوساله به مقدار ۳۰۰ گرم

• پیاز متوسط ۱ عدد

• لوبیا قرمز ۲۰۰ گرم

• سبزی قورمه که شامل، تره و گشنیز و جعفری به یک اندازه، شنبلیله ۱/۳ مقدار تره به صورت خرد شده و سرخ شده به میزان ۴۰۰ گرم

• لیمو عمانی ۳ عدد

• آب‌لیمو ۳ قاشق غذا‌خوری

• نمک و فلفل سیاه، پودرسیر و زردچوبه به مقدار لازم

• دو پارچ آب که برابر است با حدودا ۱۶ لیوان متوسط

حواستان باشد که همواره لوبیاقرمز یا لوبیا چیتی را از قبل به مدت چند ساعت خیس کنید. پیاز را هم خرد کنید و سپس روی حرارات به همراه روغن و کمی زردچوبه تفت دهید تا کاملا به رنگ طلایی دربیاید. سپس گوشت‌ها را تفت دهید و ادویه‌های مخصوص (دارچین، فلفل سیاه و پودرسیر) و لوبیا‌ها را اضافه کنید، بعد از تفت دادن گوشت‌ها ۳ لیوان آب گرم به آن اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دهیم تا با یکدیگر بپزند و مواد داخل قابلمه به قل زدن بیافتد. پس از این که خوشت شروع به قل زدن کرد، زیر آن را کم کرده و می‌گذاریم تا به آرامی و کم‌کم بپزد. حالا شما می‌توانید کمی زعفران دم کرده به خورشت در حال پخت اضافه کنید تا خورشت، عطر و طعم بهتری پیدا کند. اگرچه زعفران کاملاً دل به خواهی است و اجباری برای اضافه کردن آن نیست. بعد از آن‌که ۳۰ تا ۶۰ دقیقه از پخت گوشت و لوبیای شما گذشت و نیم پز شدند، سبزی قورمه را به خورشت اضافه کنید و اجازه دهید ۶۰ تا ۹۰ دقیقه دیگر با شعله کم بپزد و قورمه سبزی شما جا بیافتد. اکنون نوبت لیمو عمانی می‌باشد که می‌توانید آن‌ها را با پوست و یا به صورت پوست کنده و بدون تخم لیمو همراه با آب‌لیمو و نمک اضافه کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه دیگر جا بیافتد.

اکنون قرمه سبزی شما آماده است و می‌توانید همراه با برنج کته با آبکش میل بفرمایید.

کلام آخر

شاید جالب باشد بدانید که قرمه سبزی، سالم‌ترین غذا نیز است و حتی برای افرادی که معضل چاقی دارند، مناسب است. زیرا چربی و گوشت به دلیل وجود سبزی و آب به تعادل می‌رسد، و، چون این خورشت همراه با برنج خورده می‌شود، این موارد در کنار هم سبب می‌شوند که حجم به نسبت اندکی از غذا همراه با تمامی ترکیبات مورد نیاز به بدن برسد. در واقع در خورشت قورمه سبزی تمام ترکیبات غذایی وجود دارند، اما از هر کدام به میزانی اندک. همچنین خورشت قورمه سبزی در آب و در زمان طولانی پخته می‌شود که این امر از شرایط اصلی برای غذای سالم برشمرده می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون