کد خبر: ۴۶۳۸۳
۱۴:۱۹ -۲۸ اسفند ۱۴۰۱
نماینده دشت‌آزادگان و هویزه می‌گوید: جای تامل دارد که چرا با وجود اینکه ایران، یک کشور با پتانسیل در حوزه دریا و سواحل است، اما مسئولان، از این محل، مملکت را به سمت درآمدزایی و اشتغال حداکثری، سوق ندادند؟

اقتصاد دریا

نشان تجارت - محمد آیتی: قاسم ساعدی، نماینده دشت آزادگان و هویزه در مجلس یازدهم با اشاره به اهمیت اقتصاد دریا در ایران، گفت: سال ۱۴۰۱، با همه سختی‌هایش، رو به پایان است. در این سال، اقتصاد مملکت و معیشت مردم، روزهای بدی را سپری کرد که این موضوع، در افزایش چندباره قیمت خودرو، ارز و مسکن خود را به وضوح نشان داد. از این‌رو، ضرورت دارد برای تغییر مسیر اقتصاد، رو به ظرفیت‌هایی بیاوریم که بسترهای آن در کشور مهیا است؛ از جمله اقتصاد دریا.

وی افزود: جای تامل دارد که چرا با وجود اینکه ایران، یک کشور با پتانسیل در حوزه دریا و سواحل است، اما مسئولان، از این محل، مملکت را به سمت درآمدزایی و اشتغال حداکثری، سوق ندادند؟ امروز در ایران، جوانان تحصیلکرده زیادی داریم که از نعمت داشتن شغل، برخوردار نیستند. اگر در این دو، سه دهه اخیر، نگاه ویژه‌ای تنها به حوزه اقتصاد دریا می‌داشتیم، شک نکنید که افراد با انگیزه و با پتانسیلی، جذب کار در این حوزه پول‌ساز می‌شدند که این، هم برای اقتصاد کشور، مفید فایده بود و هم معیشت خانواده‌ها.

رییس مجمع نمایندگان استان خوزستان تصریح کرد: به نظر من، سال ۱۴۰۲، باید سال نگاه ویژه به اقتصاد دریا باشد. باید سال آینده را نقطه عطف و بهره‌مندی از اقتصاد دریا کنیم، هرچند که این موضوع، مطالبه افراد دیگری هم است. نباید بگذاریم روزها، ماه‌ها و سال‌ها بگذرد و همچنان پیشرفت خاصی را ملاحظه نکنیم. هم دولت سیزدهم باید نسبت به این موضوع حساسیت داشته باشد و هم، مجلس یازدهم.

ساعدی یادآور شد: ما به عنوان نمایندگان مجلس، بارها گفته‌ایم و باز هم تکرار می‌کنیم که برای موفقیت در عرصه اقتصادی کشور و بهبود فضای کسب و کار که در ادامه، منجر به صادرات و ارزآوری شود، حاضریم هر جور کمکی که می‌توانیم به دولت داشته باشیم. دولت باید، کمیته‌ای تشکیل دهد و دقیقاً بگوید در حوزه اقتصاد دریا چه خلاء و موانع قانونی دارد. ما در مجلس در سال ۱۴۰۲، که سالی مهم برای مجلس یازدهم خواهد بود، حتماً با تمام توان و از سر دلسوزی، خواسته دولت را تامین خواهیم کرد، زیرا که بهبود اوضاع و احوال اقتصادی کشور، که بخشی از آن می‌تواند از طریق اقتصاد دریا، حل شود، مطالبه مردم عزیزمان است.

وی در ادامه بیان کرد: ایران، یک کشور دیدنی با کلی طبیعت بکر است. یکی از این بخش‌ها، در قالب گردشگری دریایی تعریف می‌شود؛ موضوعی که هیچ وقت به آن به صورت جدی نگاه نشده است. چرا باید استفاده از این سرمایه بزرگ کشور را با مدیریت ضعیت، معطل کنیم؟ در شرایطی که تحریم هستیم و دشمنان کشور، اصل نظام را نشانه رفتند، بهره‌گیری از ظرفیت‌های کشور، مثل دریا، یک ضرورت می‌باشد و غفلت از آن، اجحاف در حق اقتصاد کشور و مردم است.

نماینده دشت آزادگان و هویزه گفت: کشوری مثل ترکیه، به لطف و مدد بهره‌گیری از دریا، اقتصاد خود را نظم و نسق جدی داده است و در نهایت، این مدیریت، به نفع مردمش تمام شده است، اما ما هنوز به دنبال نقشه راه هستیم.

ساعدی تصریح کرد: اقتصاد دریا، راهی به سمت توسعه کشور است. طی سال‌های اخیر، کشور‌هایی که دسترسی به آب‌های بین‌المللی دارند، تلاش کرده‌اند با اتکا به ظرفیت‌های عظیم نهفته در این مناطق در مسیر رشد و توسعه اقتصادی گام بردارند. ایران نیز با توجه به دسترسی به این منبع عظیم ثروت، یعنی دریا و استفاده از قابلیت‌های آن در زمینه گردشگری، تجارت، ساخت شناور، شیلات و انرژی می‌تواند زمینه توسعه این مناطق را فراهم آورد. از این‌رو، دیگر جای آزمون و خطا و از دست دادن فرصت‌ها نیست، چون این کارها می‌بایست سال‌ها پیش صورت می‌گرفت.در پایان خاطرنشان کرد: امید است در سال آتی، دولت برای اقتصاد دریا، فکری اساسی کند. برای موفقیت در این حوزه، باید وزارت راه، نفت، صمت، گردشگری، نیرو و دستگاه‌های مرتبط دیگر وارد میدان عمل شوند و تا دیر نشده، یک یادگاری برجسته که منافع ملی تامین شود را از خود به جای بگذارند.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون