کد خبر: ۴۶۲۷۲
۱۱:۳۱ -۱۹ اسفند ۱۴۰۱
یک کارشناس اقتصادی با بیان اینکه افزایش قیمت دلار باید رخ می‌داد، گفت: زمانی که رئیسی رییس جمهور شد، قیمت دلار ۲۶ هزار تومان بود. امروز تورم همچنان با قدرت در حال افزایش است؛ پس چرا نباید دلار گران می‌شد؟

قیمت دلار

نشان تجارت - قیمت دلار اگرچه این روزها روندی کاهشی پیدا کرده اما نسبت به ابتدای سال با افزایش شدیدی مواجه بوده است. روند تغییر قیمت دلار به حدی بود که حتی در شبکه‌های اجتماعی اگر قیمت دلار را اعلام می‌کردید ممکن بود ۱۰ دقیقه دیگر با قیمتی جدید مواجه می‌شدید. حتی در بازار کریپتوکارنسی چنین نوسانی را مشاهده نمی‌کردید که در قیمت ارز در ایران مشاهده می‌کنید.

کافی است به جای کار کردن از دلار نوسان بگیرید، اما زمانی که دلار می‌خرید چگونه جرات فروش آن را پیدا خواهید کرد؟

به گزارش اقتصاد ۲۴، همواره گفته می‌شود اقتصاد کشور در حال فروپاشی است. در این شرایط چه کسی می‌تواند به تولید بپردازد؟ البته کارشناسان معتقدند تعطیلی تولید نیز از دلایل اصلی تورم کشور است. از سویی دیگر تورم ۵۰ درصدی نیز بر روی قیمت دلار بسیار تاثیر گذاشته است.

افزایش قیمت دلار طبیعی است

کارشناسان اقتصادی معتقدند افزایش بی رویه قیمت دلار کاملا طبیعی است چراکه تورم ۵۰ درصد افزایش یافته و اقتصاد کشور نیز در آستانه فروپاشی قرار دارد.

میثم رادپور در این زمینه به اقتصاد ۲۴ گفت: گرانی نرخ ارز اتفاقی بود که باید رخ می‌داد. زمانی که رئیسی رییس جمهور شد، قیمت دلار ۲۶ هزار تومان بود. امروز تورم همچنان با قدرت در حال افزایش است؛ پس چرا نباید دلار گران می‌شد؟ کارشناسان پیش بینی‌های بسیاری درباره آینده قیمت ارز دارند که می‌تواند اشتباه باشد. اما هرکدام پیش بینی خاصی دارند. دولت ثابت کرده است که با فرمول و ریاضی نمی‌توان آینده قیمت ارزی را حدس زد.

وی افزود: مهم‌ترین عامل گرانی قیمت ارز، تورم است. در دوران روحانی میزان تورم ۲۵ درصد بود این این رقم اکنون ۵۰ درصد است. تفاوتی نمی‌کند در این شرایط چه کسی رئیس جمهور باشد، زمانی قیمت ارز به ثبات می‌رسد که تورم کاهش یابد. روشن است که با تورم ۵۰ درصدی نرخ ارز رشد می‌کند. زمان ریاست جمهوری روحانی با تورم ۲۵ درصدی قیمت دلار ۷ برابر شد. اکنون تورم ۵۰ درصد است و نرخ ارز در پایان دوره ۸ ساله رئیسی ۲۶ برابر می‌شود. در نتیجه در پایان دوره ۸ ساله ریاست جمهوری رئیسی قیمت دلار می‌شود ۶۵۰ هزار تومان!

به فروپاشی کامل نظام اقتصادی نزدیک شده‌ایم

رادپور گفت: دچار بحران پولی شده ایم و این به معنای این است که به فروپاشی کامل نظام اقتصادی کشور نزدیک شده‌ایم. در واقع ارزش ریال به صفر می‌رسد همانگونه که در آلمان بعد از جنگ جهانی اول و آرژانتین اتفاق افتاد. پول به خودی خود ارزش ذاتی ندارد و تنها یک کاغذ است. پشتوانه ارز‌های رایج کشور‌ها طلا است. زمانی ارزش ارز ملی کاهش می‌یابد که پول بدون پشتوانه چاپ شود.

این اقتصاددان افزود: پول یکی از اختراعات خوب بشر بوده و واسطه معاملات شده است. این توافقی بوده که از قدیم میان مردم وجود داشته است. اکنون پشتوانه پول رایج کشور‌ها طلا است. اگر بی پشتوانه چاپ شود ارزش آن پایین می‌آید. در رابطه با طلا نیز توافق شده که این فلز ارزشمندترین فلز باشد. تنها ۴ عنصر در جدول مندلیف وجود دارند که زنگ نمی‌زنند و طلا یکی از آن‌ها است که رنگ زیبایی نیز دارد.

دولت سیزدهم در حال چاپ بی رویه پول است

به گفته کارشناسان، دولت سیزدهم در حال چاپ بی رویه پول است و این امر منجر به ابرتورم می‌شود.
رادپور در این زمینه با تصدیق این موضوع به اقتصاد ۲۴ گفت: در عین حال وضعیت تنش آمیز روابط خارجی، وضعیت نابسامان تولید داخلی، از دست رفتن سرمایه اجتماعی دولت و مشکلاتی که قوانین کشور دارند، منجر به مشکلات اقتصادی شدید شده است. این بی مبالاتی‌ها موجب بی اعتمادی شده و در نتیجه دولت به چاپ پول بدون پشتوانه روی آورده است. مردم عادی برای حداقل حقوق از صبح تا شب کار می‌کنند و دولت هرچقدر بخواهد پول چاپ می‌کند.

وی افزود: ارزش پول به توافق دولت و مردم است. به طور مثال اکنون پول دوران پهلوی ارزشی ندارد. با ریال هم نمی‌توان در آلمان جنس خرید، لذا امروز همگی بر روی ریال توافق کرده‌ایم.

کسری بودجه دولت

به گفته کارشناسان، دولت هم کسری بودجه بالایی دارد و هم باید حقوق بالایی به کارمندان خود پرداخت کند؛ بنابراین کسری بودجه خود را با چاپ پول جبران می‌کند.

این کارشناس اقتصادی در این زمینه گفت: اقدامات کنونی دولت به بحران پولی ختم می‌شود. دولت باید ۲۸۰ هزار میلیارد تومان حقوق کارمندان را پرداخت کند و دیگر نمی‌تواند پول چاپ کند. اگر ارزش ریال صفر شود دیگر نمی‌توان با چاپ پول کمبود نقدینگی را جبران کرد. از طرفی دیگر دولت ۵۰۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه دارد. در ۱۰ سال گذشته همبستگی بین تورم و دلار جدی بوده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون