کد خبر: ۴۵۲۷۸
۰۷:۵۷ -۳۰ آذر ۱۴۰۱
آشنایی با توکن و انواع آن لازمه ورود به بازار ارز دیجیتالی است که کاربران قصد دارند در آن روی دارایی‌های قابل تعویض سرمایه‌گذاری کنند.

نشان تجارتتوکن یکی از نام‌هایی بوده که معمولا افراد زیادی با آن آشنایی نسبی دارند و می‌دانند که کلیت ماجرا از چه قرار است. اغلب افراد با هدف دریافت سود وارد بازار ارز دیجیتال شده و گمان می‌کنند این بازار پر است از سود‌های کلان که کاربران آن در آنجا پول پارو می‌کنند؛ این طرز فکر کاملا اشتباه است. بازار ارز همان اندازه که سود دارد، به همان میزان یا حتی بیشتر، ضرر و زیان را هم متحمل می‌شود. افرادی که قصد دارند به‌عنوان تریدر وارد این نوع سرمایه‌گذاری شوند، باید این موضوع و صد‌ها موضوع دیگر را درک کنند.

آشنایی با توکن و انواع آن لازمه ورود به بازار ارز دیجیتالی است که کاربران قصد دارند در آن روی دارایی‌های قابل تعویض سرمایه‌گذاری کنند. افرادی که حتی در مورد کوچک‌ترین مفاهیم اطلاعات کافی نداشته باشند و ندانند میزان سود یا ضرر در این بازار پر‌نوسان به چه عواملی بستگی دارد، در همان ابتدای کار باید شکست را به طور کامل بپذیرند. معمولا افرادی که در مورد بازار ارز دیجیتال چیزی نمی‌دانند اصطلاح Token را با اصطلاح کوین اشتباه تلقی می‌کنند. دارایی مثلی و غیرمثلی یکی از زیر شاخه‌های Token است.

آشنایی با توکن مثلی و غیر مثلی

توکن مثلی و غیر مثلی چیست؟

برای اینکه با مبحث تکون مثلی و غیر مثلی آشنا شوید لازم است هرکدام را به‌صورت جداگانه شناسایی کرده و با تعاریف آن‌ها آشنا شوید. می‌توان برای درک بهتر و راحت‌تر مطلب، این 2 را در دنیای واقعی مثال زد. جایگاه این 2 اصطلاح درون شبکه بلاکچین است. معمولا افراد وقتی با این کلمه مواجه می‌شوند، تصویر ارز‌های رمزنگاری شده برایشان پدیدار می‌شود. دلیل اصلی به‌وجود‌آمدن این ذهنیت در مورد بلاکچین چیزی جز امنیت پرداخت‌های دیجیتال توسط یک تکنولوژی جدید و تازه ظهور نیست.

موضوع اصلی که بسیاری از افراد برای استفاده از توکن مثلی و غیرمثلی در نظر می‌گیرند، بحث امنیت آن‌ها بوده که می‌دانند بلاکچین روی تمامی دارایی‌های ذخیره‌شده در خود نظارت کامل دارد. با سرمایه‌گذاری روی دارایی‌های مثلی و غیر مثلی، تمامی اطلاعات شما در شبکه بلاکچین به‌صورت رمز‌نگاری ذخیره شده و نیاز نیست برای ترجمه یا تأیید سند خود در هر جای جهان که باشید، اطلاعات جدیدی را وارد آن کنید.

توکن مثلی

بسیاری از افرادی که قصد ورود به این شبکه گسترده را دارند، در ابتدا با مباحث Fungible و Non Fungible Token آشنا می‌شوند. این 2 تعریف دقیقا ارتباط مستقیمی با 2 نوع توکن مثلی و غیرمثلی دارد. این موضوعات مسئله‌هایی جدید نبوده و از دوران گذشته هم استفاده می‌شده است. در اقتصاد سنتی یا همان اقتصادی که پیش از ایجاد ارز دیجیتال وجود داشت، از تعویض‌پذیری یک واحد پول یا کالا سخن می‌گفتند. این تعویض‌پذیری یا قابل معاوضه بودن، در دنیای ارز‌ها اشاره به مثلی‌بودن آن دارایی دارد.

قابلیت تعویض‌پذیری در یک دارایی یعنی چه؟ فرض کنید شما مقدار معینی از پول یا حتی کالا مانند گندم را به شخصی قرض داده‌اید. اگر مقدار این پول 2 دلار باشد، فرقی نمی‌کند که واحد آن به یورو تغییر کند یا تومان؛ شما می‌توانید آن 2 دلار را با همان ارزش در واحد دیگر پول معاوضه کنید.

این موضوع برای کالا یا شیء و همچنین توکن هم صادق است. وقتی 30 کیلوگرم گندم را با پنبه معاوضه می‌کنید، فرقی نمی‌کند که حجم آن‌ها با هم تفاوت دارد؛ باید به همان اندازه 30 کیلو پنبه دریافت کنید.

Token‌های مثلی دارای انواع مختلفی هستند و بیش‌تر حجم بازار را آن‌ها اشغال می‌کنند. معمولا افراد بیش‌تر برای خرید و فروش آن‌ها مایل هستند.

توکن غیرمثلی

این نوع دارایی کاملا مخالف نوع مثلی بوده و از ویژگی‌های بارز آن، این است که نمی‌توان دارایی را با چیزی تعویض کرد؛ به‌گونه‌ای به آن توکن غیرقابل‌تعویض هم گفته می‌شود. به این دلیل که این دارایی‌ها قابلیت تعویض‌پذیری ندارند، بسیار منحصر‌به‌فرد بوده و ازاین‌جهت دارای ارزش بسیار بالایی هستند. با این حساب قیمت آن‌ها هم در مقایسه با قیمت دارایی مثلی بسیار بیش‌تر است. هر‌کدام از NFT‌ها (Non Fungible Token) دارای ویژگی‌های خاصی هستند که آن‌ها را از دیگر Token‌ها متمایز می‌کند.

یکی از ویژگی‌های اصلی این نوع، این است که نمی‌توان آن را تقسیم کرد. شما نمی‌توانید به هیچ شکل یک هنر یا بازی را در دنیای دیجیتال تقسیم کنید. هر هنر، موسیقی یا بازی برای خود دارای ارزش جداگانه بوده و اگر قرار بر فروش آن‌ها باشد، تریدری که آن را تهیه می‌کند باید توکن را به‌صورت کامل خریداری کند. هیچ فردی نمی‌تواند از اطلاعات فرد دیگر که روی آن موسیقی یا هنر ثبت شده استفاده کند؛ به همین دلیل است که به این نوع دارایی، منحصر‌به‌فرد گفته می‌شود.

آشنایی با توکن مثلی و غیر مثلی

تفاوت توکن با کوین در چیست؟

کوین یا سکه در‌واقع هسته اصلی یک شرکت در دنیای رمزارز‌ها است. هر شبکه در دنیای ارز دیجیتال، کوین مخصوص به خود را دارد. برای مثال شبکه اتریوم از کوین اتریوم استفاده می‌کند. شبکه بیت‌کوین نیز ارز بیت‌کوین را تولید کرده و توسعه می‌دهد. در این ارز‌ها ما با دارایی‌های دیگری طرف هستیم که از خودشان بلاک‌چینی ندارند. آن‌ها به‌عنوان لایه دوم بر روی ساختار‌های اصلی بلاکچین سوار می‌شوند. درواقع، این دارایی‌ها توکن نامیده می‌شوند.

برای مثال: رمزارز تتر یک گزینه لایه دوم است که به شکل تکنیکی Token حساب می‌شود. چگونه می‌توان تفاوت کوین را از Token تشخیص داد؟ برای تشخیص کوین از این نوع دارایی شیوه‌های مختلفی وجود دارد که یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای فهمیدن این موضوع مراجعه به سایت‌های تحلیلی و آماری است. در آنجا می‌توانید اطلاعات کامل مربوط به هر ارز را استخراج کنید. دیگر تفاوت ریشه‌ای این 2 موضوع در کاربرد آن‌ها است.

معمولا تریدر‌ها برای خرید و فروش ارز از کوین استفاده کرده و برای اینکه اکوسیستم بازار ارز‌های دیجیتال را حفظ نگه دارند، از توکن بهره می‌برند.

دارایی‌های توکن مثلی و غیرمثلی در ارز دیجیتال

شناخت Token‌های موجود در بازار رمزارز امری واجب و ضروری برای ورود به آن است. پس از شناسایی کامل مثلی و غیرمثلی بودن دارایی، لازم است که زیر مجموعه‌های آن‌ها را هم یاد بگیرید تا بتوانید به‌صورت حرفه‌ای در آینده کار سرمایه‌گذاری روی هر‌کدام را انجام داده و از سود حاصله لذت ببرید.

تتر (USDT)

تتر یکی از معروف‌ترین Token‌های بازار است. این شبکه باید همیشه بر روی عدد یک دلار ثابت بماند و به همین دلیل استیل کوین نام دارد. ساختار بلاک‌چینی آن بر روی اتریوم سوار شده است. معمولا در صرافی‌های مختلف برای خرید، فروش و تبدیل دارایی‌ها از این توکن استفاده می‌شود.

یونی سواپ (UNI)

یونی سواپ یک صرافی غیرمتمرکز است. باتوجه‌به نظر کارشناسان صرافی‌های غیرمتمرکز، این نوع ارز چند سال دیگر پیشرفت عالی خواهد داشت. این نوع دارایی مانند تمامی ارز‌های دیگر بر روی اتریوم قرار گرفته و از ساختار زنجیره بلوکی او بهره می‌برد.

شیبا اینو (SHIB)

شیبا یک ارز دیجیتالی است که تنها بر اساس یک میم ساخته شد. این دارایی نیز بر روی شبکه اتریوم ساخته شده و امروزه در حال ازدست‌دادن طرف‌داران خود است. این ارز به‌وسیله ایلان ماسک در ابتدا بسیار معروف و مشهور شد؛ اما شهرت آن به‌سادگی و بسیار سریع از بین رفت.

چین لینک (LINK)

این شبکه از توکن بر روی بلاکچین اتریوم به‌عنوان لایه دوم ثبت شده است. چین لینک به کمک قرارداد هوشمند، داده‌هایی را در دنیای واقعی دریافت می‌کند.

آشنایی با توکن مثلی و غیر مثلی

جمع بندی

خرید و فروش Token در میان ارز‌های دیجیتال گوناگون که به‌صورت مثلی و غیرمثلی تقسیم شده‌اند، در نگاه اول برای فردی که تجربه کافی در این حوزه ندارد، کار دشواری است. چنانچه قصد دارید در بازار ارز‌های دیجیتال فعالیت داشته و انواع مختلف توکن مثلی و غیرمثلی را بشناسید، پیشنهاد می‌‌کنیم که به بلاگ والکس مراجعه کنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون