کد خبر: ۴۴۴۳۲
۰۸:۰۳ -۲۷ مهر ۱۴۰۱
فرشید پورحاجت، عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان بررسی کرد
عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: اُفت تولید مسکن علاوه بر ایجاد رکود باعث کاهش معاملات در بازار شده، اما به دلیل افزایش تقاضا، حجم خرید و فروش خانه‌های گران بالا گرفت.

قیمت مسکن

نشان تجارترشد هزار درصدی قیمت مسکن در تهران ظرف یک دهه گذشته در حالی رخ داده که امروز با توجه به رکود در بازار، قیمت خانه در شهر تهران با قیمت‌های عجیب سر به فلک رسانده است.

ارزش بازار مسکن شهر تهران در شهریور ۱۴۰۱ به عنوان کسادترین مقطع در نیمه اول سال جاری به بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید.

شهریور ۱۴۰۱ متوسط قیمت یک واحد مسکونی ۵۰ متری در تهران دو میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان بود. اما در سال ۱۳۹۱ (یک دهه قبل) قیمت همین واحد مسکونی ۱۹۵ میلیون تومان بود.

بازار مسکن این روز‌ها در انتظار یک شوک برای نجات از شرایط رکود تورمی است. شرایطی که علاوه بر رشد و افزایش قیمت مسکن در بازار شاهد رکود و عدم درخواست متقاضی است.

به گفته بسیاری از کارشناسان این شرایط برای بازار خرید مسکن زمینه ساز قفل شدن معاملات می‌شود.
به اعتقاد کارشناسان حجم معاملات در بازار مسکن کم، اما قیمت‌ها افزایش دارد. آنان می‌گویند؛ شاید خرید و فروش مسکن در تهران همچنان در رکود باشد، اما معاملات ملکی برای برخی خانه‌ها آن هم با رقم‌های نجومی، هنوز قفل نشده است.

درهمین رابطه فرشید پورحاجت عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: حوزه مسکن یک حوزه اقتصادی است و اقتصادانان آن را مانند یک لوکوموتیو اقتصادی می‌دانند که با حرکت در آمد چند صد نوع فعالیت صنفی، تولیدی وصنعتی به گردش در می‌آید. هر زمان سرعت این کم شد لوکوموتیو به طبع آن فعالیت‌های اقتصادی نیز کم می‌شود.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: هزارو صد نوع ارتباط مستقیم و غیر مستقیم در حوزه مسکن وجود دارد. با وجود رکود در بازار بسیاری از این فعالیت‌ها دچار اختلال شده و دراین زنجیره آسیب جدی به اقتصاد کشور وارد شده است.

وی ادامه داد: طبق ارائه آمار دستگاه‌های مرجع متولی در بخش ساخت و ساز، زمانی که کاهش صدور پروانه ساخت رخ داده مهمترین عامل و بازیگر اصلی آن، عرضه و تقاضا دچار مشکل و بحران شده است.

به گفته پورحاجت؛ کمبود ۵ میلیون مسکن در کشور و ۱۲ میلیون جوان که به سن ازدواج رسیده اند و یا اساساً تأهل را فراموش کرده اند به عنوان متقاضیان اصلی در بازار محسوب می‌شود.

وی گفت: زمانی که در بازار مسکن تقاضا باشد، تولید نباشد، قطعاً بازیگر اصلی افزایش قیمت و تورم می‌شود. ازاین رو در ماه‌های آینده معاملات صورت نگرفته و آمار‌هایی که مور ارزیابی دقیق نبوده اند باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: تبعات رکود و تورم در حوزه مسکن، تولید و تقاضا در این بخش را نامتناسب کرده و قیمت مسکن به نحو عجیبی افزایش یافته و این روند تا زمانی که تولید افزایش نداشته باشد وضعیت قیمت‌ها بحرانی‌تر خواهد شد.

پورحاجت گفت: با توجه به واقعیت‌ها نمی‌شود زمانی که گندم کاشته می‌شود، جو درو کنند؛ سیاست‌های سرکوبی، مداخلات، تصدی گری بیش از اندازه و شعار‌های پوشالی دولت، فضای کسب و کارنابود در بخش خصوصی و رانت خواری بیش از اندازه توسط حوزه‌های متولی امروز پاشنه آشیل حوزه مسکن است.

وی تأکید کرد: ریسک سرمایه گذاری در حوزه مسکن طی ۱۱ سال گذشته بشدت افزایش داشته و حجم سرمایه گذاری سنگینی در این بخش نیاز است و بخش خصوصی ناتوان از خلق پروژه‌های بزرگ.

عضو هیات مدیره کانون انبوه‌سازان گفت: تکرار رفتار و سیاست‌های اشتباه دولت‌ها در بازار طی سال‌های اخیر وضعیت قیمت مسکن را بحرانی کرده و این روند همچنان ادامه دارد و رشد تورم در بازار تا پایان سال برای متقاضیان اصلی و تولید کنندگان نگران کننده شده است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون