کد خبر: ۴۳۸۳۶
۰۸:۱۳ -۱۰ شهريور ۱۴۰۱
عضو کمیسیون عمران مجلس مطرح کرد
سیدالبرز حسینی گفت: باید بدانیم که پایه تولید مسکن، داشتن منابع به صورت واقعی است. یعنی اگر منابع نباشد و تمام قوانین به صورت درست و اصولی نوشته و اجرا شوند باز هم کار زیادی از پیش نمی‌رود، زیرا تا زمانی که پول نباشد ساخت و سازی هم صورت نمی‌گیرد.

قیمت مسکن

نشان تجارت - محمد آیتی: آشفتگی در بازار مسکن بیش از هر زمان دیگری به چشم می‌آید و با رقم‌های نجومی که اکنون مطرح است به جرات می‌توان گفت قشر متوسط هم با درآمد‌هایی که دارند دیگر توانایی خرید یک واحد معمولی را هم ندارند.

از طرفی، وعده ساخت سالی یک میلیون واحد مسکونی دولت سیزدهم هم رنگ واقعیت به خود نگرفته و خیلی نمی‌توان به این موضوع جهت خانه‌دارشدن قشر ضعیف و متوسط جامعه دل بست.

در همین خصوص، سیدالبرز حسینی، عضو کمیسیون عمران مجلس در نقد وضعیت کنونی گفت: اکنون یک رقم پنج هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور وجود دارد. ضرورت دارد این رقم بزرگ، توسط تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران کشور به توسعه تولید کشور سوق پیدا کند که این کار پیش از آنکه اتفاق بیفتد باید برای مردم اعتماد لازم ایجاد شود.

وی افزود: برای اینکه بخش قابل توجهی از این نقدینگی وارد حوزه تولید مسکن شود، دولت و نظام مالی کشور باید شرایط ارائه تسهیلات اصولی و منطقی را فراهم کنند. اگر این جهت‌دهی توسط دولت به درستی صورت بگیرد، تصور می‌کنم حدود ۴۰ درصد از التهابات بازار مسکن کاهش پیدا می‌کند.

نماینده خدابنده تصریح کرد: حوزه مسکن اگر رونق پیدا کند به تبع آن، اشتغال قابل ملاحظه‌ای هم صورت می‌گیرد. به نوعی ۱۷۰ تا ۲۰۰ شغل به صورت مستقیم و ۷۰۰ شغل به صورت غیرمستقیم تحت تاثیر این صنعت است.

عضو کمیسیون عمران مجلس اظهار داشت: در خصوص کُندی کار در حوزه مسکن، نظام بانکی ما به شدت زیر سوال است. بانک‌ها علاقه ندارند تسهیلاتی که بازپرداخت آن، طولانی‌مدت است را ارائه دهند. از این‌رو مایلند به صورت مضاربه‌ای به یک واحد صنعتی، تسهیلات را پرداخت کنند تا پول‌شان ظرف یک تا دو سال با سود برگشت شود.

حسینی یادآور شد: با قانونی که شورای عالی پول و اعتبار داشته است که ۲۰ درصد تسهیلات بانکی باید در حوزه مسکن ارائه شود، اما نظام بانکی ایران در هفت، هشت سال گذشته تقریباً هفت درصد آن را وارد حوزه مسکن کرده و مابقی آن در جا‌های دیگر خرج شده است. این موضوع نشان می‌دهد ما در نظام حکمرانی وا داده‌ایم و برنامه نداشتیم. یعنی این تفکر سیستمی، نتیجه‌اش وضع کنونی است.

عضو مجمع نمایندگان استان زنجان گفت: عدم‌همکاری بانک‌ها برای ارائه تسهیلات، در حدی باعث ظهور و بروز دلالی و واسطه‌گری و روند بخر فروشی ملک شده است. البته این موضوع همه ماجرا نیست. مثلاً اینکه وزارت صمت به چه صورتی حوزه خودش که با تولید مسکن در ارتباط است را کنترل کند یا ساختار تعیین‌کننده در قیمت مصالح ساختمانی به چه صورتی سیاست‌گذاری کنند یا کنترل رفتار بنگاه‌های معاملاتی چگونه مدیریت شود، هم بسیار مهم است. حقیقتاً ما با پکیجی از مشکلات روبرو هستیم.

وی در ادامه بیان کرد: باید بدانیم که پایه تولید مسکن، داشتن منابع به صورت واقعی است. یعنی اگر منابع نباشد و تمام قوانین به صورت درست و اصولی نوشته و اجرا شوند باز هم کار زیادی از پیش نمی‌رود، زیرا تا زمانی که پول نباشد ساخت و سازی هم صورت نمی‌گیرد. از این‌رو تا حدی باید قبول کنیم که تحریم هم تاثیرگذار بوده است، زیرا منابع کشور به واسطه این تحریم‌های اقتصادی، کاهش پیدا کرده است.

حسینی افزود: اینکه دست مردم پول است، اما در بازار‌های مختلف می‌چرخد، نشان‌دهنده اقتصاد بیمار است. یعنی مردم یک روز امنیت پولی خود را در بازار سکه و روز دیگر در بازار خودرو و روز دیگر در بازار ارز و روزی هم در بازار مسکن می‌ببینند. این روند به تولید کمک نمی‌کند، بلکه واسطه‌گری و دلالی را روز به روز افزایش می‌دهد. این سرگردانی و یا جابجایی حوزه‌های مختلف نقدینگی مردم، قاعده تولید را به هم می‌زند. همان‌طور که رهبر انقلاب هم تاکید داشتند باید مردم را پای کار آورد، یعنی هم به نقدینگی در دست مردم جهت دهیم و هم شرایطی را ایجاد کنیم که مشاغل خرد و متوسط که توسط مردم شکل می‌گیرند با پیچیدگی کمی به نتیجه برسند.

عضو کمیسیون عمران مجلس در پایان خاطرنشان کرد: موفقیت در حوزه مسکن، بخشی از آن به روان‌سازی قوانین برمی‌گردد، کاری که وزارت راه و شهرسازی در حال انجام آن است. وزارت راه و شهرسازی در حال استحصال زمین است و اگر مردم ببینند این روند به خوبی صورت می‌گیرد و تسهیلات بانکی هم وجود دارد، مشارکت می‌کنند. باید تکرار کنم اگر نظام بانکی به وظیفه قانونی خود عمل نکند، باز هم کار در دست‌انداز است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون