کد خبر: ۴۱۰۳۲
۱۱:۲۲ -۲۵ فروردين ۱۴۰۱
یک فعال بخش مسکن در حالی خبر از افزایش ۴۰ درصدی اجاره بها در اولین ماه بهار را به اقتصاد ۲۴ داد که منصور غیبی، کارشناس مسکن معتقد است با برداشته شدن دستورالعمل‌های کرونایی دولت در بخش اجاره نشینی، تقاضا و به تبع قیمت‌ها به صورت چشمگیر افزایش یافته است.

بازار مسکن

نشان تجارت - تعیین سقف اجاره‌بها در کنار پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن در حالی متوقف شده که محدودیت‌های کرونایی نیز از میان رفته و مستاجران ناگزیر به جابه جایی هستند. مشاهدات میدانی اقتصاد ۲۴ از بازار مسکن نشان می‌دهد عملا بازار اجاره مسکن بدون هیچ سیاستی به استقبال تابستان آتشین می‌رود.

گرانی چشمگیر اجاره بها در ابتدای سال

یک مشاور املاک گفت: از ابتدای سال اجاره بها ۴۰ درصد افزایش یافته است.

حمید محمدی ادامه داد: آپارتمان ۶۰ متری که پیش از عید با ۲۹۰ میلیون تومان برای رهن آماده بود در حال حاضر با قیمت ۴۱۰ میلیون تومان عرضه می‌شود؛ یعنی چیزی دو برابر.

فایل اجاره در بازار نیست

این مشاور املاک در پاسخ مبنی بر اینکه دلیل گرانی زودهنگام اجاره بها در سال جاری چیست، گفت: اصلی‌ترین دلیل آن، به نتیجه نرسیدن مذاکرات و افزایش قیمت‌ها در بازار‌های دارایی همانند سکه و ارز است.

محمدی ادامه داد: مالیات بر خانه‌های خالی هرچند بر اجاره بها تاثیر می‌گذارد، اما این تاثیر چشمگیر نیست. از طرفی تقاضا برای اجاره زیاد است، ولی فایل در بازار نیست.

وی یکی دیگر از دلایل افزایش اجاره بها را گرانی مصالح ساختمانی دانست و گفت: در تعطیلات عید، میلگرد کیلویی ۳ هزار تومان گران شد. همچنین برخی دیگر از مصالح ساختمانی گران شدند. افزایش قیمت مصالح ساختمانی ابتدا روی قیمت فروش و سپس روی اجاره بها تاثیر می‌گذارد.

دلایل التهاب بازار اجاره چیست؟

همچنین یک کارشناس بازار مسکن نیز گفت: دو دلیل عمده موجب التهاب در بازار مسکن و افزایش اجاره بها شده است. یکی برداشته شدن محدودیت‌های کرونایی و متوقف شدن ابلاغ‌ها و دستورالعمل‌های دولتی در بخش اجاره نشینی است.


بیشتر بخوانید: قیمت خانه در مناطق مختلف تهران


منصور غیبی دلیل دوم گرانی اجاره بها در اولین ماه بهار را این گونه تشریح کرد: اکثر مالکین برای اینکه بتوانند در این اوضاع و احوال، پاسخگوی نیاز‌های اقتصادی خانواده خود باشند، با متوقف شدن بخشنامه‌های کرونایی، مستاجران خود را بلند می‌کنند که بتوانند برای پوشش هزینه‌های خود واحدشان را به قیمت روز اجاره دهند.

افزایش تقاضای انباشت شده در بازار اجاره

این کارشناس بخش مسکن گفت: با افزایش قیمت مسکن، تعداد خانوار‌های بیشتری از بخش خرید مسکن جا می‌مانند و همین موضوع باعث افزایش اجاره نشینی در جامعه شده است.

غیبی با بیان اینکه تعداد مراجعات میدانی به بنگاه‌های مسکن و مشاوران املاک افزایش چشمگیری یافته است، گفت: همچنین دولت در تلاش برای طراحی و برنامه ریزی مسکن برای مردم کمتر برخوردار است و می‌خواهد مردم را امیدوار نگه دارد. اگر این شعار‌ها به موقع انجام می‌شد تا بار این تقاضا را کاهش می‌دادند، طبیعتا این حجم از تقاضای انباشته شده در بازار نداشتیم و مردم می‌توانستند به راحتی با قیمت مناسب از مسکن برخوردار شوند؛ بنابراین تقاضا در بازار انباشت شده، اجاره بها افزایش یافته و مردم تحت فشار قرار گرفته اند.

کوچ اجباری مستاجران به حاشیه شهر‌ها

این کارشناس مسکن گفت: نتیجه‌ای که از این اتفاق می‌افتد، این است که قشر متوسط مجبور می‌شوند به مناطق پایین‌تر از نظر قیمت کوچ کنند و قشر‌های ساکن در پایین دست هم به حاشیه شهرها.

غیبی ادامه داد: این مساله باعث تغییرات اجتماعی و فرهنگی در همین حوزه می‌شود که تبعات فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی هم می‌تواند در پی داشته باشد؛ یعنی تبعات ناشی از عدم تعادل در این حوزه باعث نامتعادلی در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و تربیتی خواهد شد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون