کد خبر: ۳۸۷۱۵
۰۹:۱۸ -۰۹ بهمن ۱۴۰۰
نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس مطرح کرد
قاسم ساعدی گفت: مرتب می‌شنویم که مدال‌آوران تیم‌های المپیاد ایران یا مثلاً رتبه‌های نخست کنکور در سال‌های گذشته از کشور مهاجرت کردند، چرا؟ واضح است، چون زیرساخت‌ها برای نقش‌آفرینی این عزیزان مهیا نیست؛ یعنی اگر این نخبه‌ها در کشور هم باشند، خیلی نمی‌توان برای آن‌ها کار متناسب که بتوانند جریان‌سازی کنند، ایجاد کرد.

قاسم ساعدی

نشان تجارت - محمد آیتی: زمان به تندی برای دولتمردان می‌گذرد و مردم منتظر گشایش‌های اقتصادی هستند، موضوعی که هنوز اتفاق نیفتاده است، اما امید همچنان باقیست.

به نظر در این دو ماه باقی‌مانده از سال هم خیلی نباید انتظار معجزه‌ای داشت و بی‌تردید، سال ۱۴۰۰ را باید به عنوان یکی از سخت‌ترین سال‌های اقتصادی در کارنامه کشور ثبت کرد.

در همین خصوص، قاسم ساعدی نماینده مردم دشت‌آزادگان و هویزه گفت: به خاطر اینکه حساسیت‌ها در جامعه درک و لمس شود، خیلی نیازی نیست روی به کار جدی تحقیقی و میدانی بیاوریم، زیرا با کمی رفت و آمد در بین مردم، معضلات، مشکلات و مطالبات مردم، نمایان است.

وی افزود: رهبر انقلاب، سال‌هاست که شعارهای سال را اقتصادی و مخصوصاً با رویکرد هرچه بیشتر شدن خودکفایی مطرح می‌کنند. نقشه راه، لااقل یکی، دو دهه‌ای است که مشخص شده و ما برای اینکه بتوانیم در برابر فشارهای معارضان نظام که مدت‌های مدیدی است روی به تحریم‌های اقتصادی آوردند، دوام بیاوریم باید اقتصاد داخلی خود را سر و سامان دهیم.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر روابط خارجی بهتر باشد، طبیعتاً اوضاع اقتصادی هم روند رو به رشد خواهد داشت، حال وقتی برخی کشورها با نیت شوم روی به تحریم‌های ظالمانه می‌آورند که نمی‌توان دست روی دست گذاشت تا آن‌ها به ما روی خوش نشان دهند. پس ما زمانی برای از دست دادن نداریم و در این سال‌ها به خاطر کم‌کاری‌هایی که شکل گرفته، نارضایتی زیادی در مملکت ایجاده شده و از طرفی، مطالبات مردم هم به حق بالا رفته است. ما حق نداریم وقت‌کشی کنیم یا مثلاً برای آینده برنامه‌ریزی نداشته باشیم و از آن سوی دیگر، مرتب مردم را دعوت به مقاومت کنیم.

این نماینده استان خوزستان اظهار داشت: ظرفیت‌های بالایی در کشور است، اما برنامه‌ریزی و دل به کار دادن در سال‌های گذشته بسیار کم بوده است. ایران، کشوری است که ۹ درصد ظرفیت جهان را داراست و تنها یک درصد جمعیت جهان در آن زندگی می‌کنند، چرا باید اوضاع و احوال اقتصاد و معیشت مردم این باشد؟ به طور مثال، معادن بسیار متنوع با مواد ارزشمند در سراسر کشور وجود دارد که اگر از فروش نفت فاصله می‌گرفتیم، می‌شد این درآمد را جایگزین صادرات نفت کنیم. متاسفانه، هم این اتفاق نیفتاد و هم، موادی که صادر شدند، خام بودند. خام‌فروشی اقتصاد کشور را ویران کرده و به نوعی این رویکرد ما را به نسل‌های آینده بدهکار خواهد کرد، زیرا فروش مواد معدنی با کمترین قیمت، بدون فرآوری و کمک به زیرساخت‌های کشور، گناهی نابخشودنی است.

ساعدی با اشاره به ظرفیت دریا در ایران، افزود: ایران، کشوری است که دریا و سواحلی بسیار خوب و باظرفیتی دارد، اما درآمد ما از اقتصاد دریا بسیار ناچیز است. در همین استان خوزستان که بیکاری موج می‌زند، اگر به اقتصاد دریا و حتی گردشگری دریایی بها داده می‌شد، امروز جوانان زیادی، نان‌آور خانه بودند و احتمالاً به تبع همین موضوع، ازدواج به عنوان یک موضوع مهم اجتماعی هم، رونق بیشتری پیدا می‌کرد.

وی در ادامه عنوان کرد: مرتب می‌شنویم که مدال‌آوران تیم‌های المپیاد ایران یا مثلاً رتبه‌های نخست کنکور در سال‌های گذشته از کشور مهاجرت کردند، چرا؟ واضح است، چون زیرساخت‌ها برای نقش‌آفرینی این عزیزان مهیا نیست؛ یعنی اگر این نخبه‌ها در کشور هم باشند، خیلی نمی‌توان برای آن‌ها کار متناسب که بتوانند جریان‌سازی کنند، ایجاد کرد، حال بماند که به برخی از این افراد حتی بهای عادی هم داده نمی‌شود که این یک فاجعه ملی است.

نماینده دشت‌آزادگان و هویزه گفت: کشورهای پیشرفته، سال‌هاست در حال تبدیل کردن علم به ثروت هستند و برای همین، شرکت‌های دانش‌بنیان خود را ویژه در کار اقتصاد دخیل کردند، اما در ایران، گاهی مجموعه‌های دانش‌بنیان به خاطر عدم‌دریافت تسهیلات، طرح‌شان به جایی نمی‌رسد.

ساعدی افزود: چشم‌ها را باید شست، جور دیگر باید دید. این فرمانِ مدیریتی، عاقبت به خیری در حوزه اقتصاد را محقق نمی‌کند. مردم روز به روز به مسئولان بی‌اعتماد می‌شوند، چون خروجی مثبتی به تبع تصمیمات آن‌ها را در زندگی خود نمی‌بینند. پیشبرد اهداف اقتصادی کشور، نیازمند حضور نخبگان، به کارگیری جوانان و بسترسازی و ارائه تسهیلات است. وقتی نگاه به فروش نفت است و مدیری ۳۰ سال میز مدیریتی را رها نمی‌کند، چطور می‌توانیم آینده‌ای روشن را برای اقتصاد کشور متصور شویم.

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: بنده نزدیک به شش سال سابقه نمایندگی دارم و متعدداً و مکرراً سرمایه‌گذاران و کارآفرینانی را می‌بینیم که به دلیل نگرفتن تسهیلات بانکی یا دریافت دیرهنگام آن، یا بی‌رمق شدند یا ورشکست. گاهی آدم خجالت می‌کشد که در چشم این افراد نگاه کند؛ فردی که می‌توانست در حد خود، اقتصاد کشور را به سمت پویایی ببرد و اشتغال‌زایی کند، حال یا باید خانه‌نشین باشد یا خیال مهاجرت را در سر بپروراند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بسیاری از نمایندگان مجلس یازدهم، حامی آقای رئیسی در انتخابات بودند و اکنون منتظریم تا دولتمردان هرچه سریع‌تر جواب اعتماد مردم را بدهند. مجلس یازدهم هم با شعار برقراری عدالت اجتماعی نظر مردم را جلب کرد و از این‌رو آماده‌ایم تا یادگاری خوبی با همکاری دولت پیش چشم ملت بگذاریم که اگر غیر این شود، مردم هستند که ناراضی و بی‌اعتمادتر خواهند شد و حتماً این اتفاق نامبارک به ضرر کلیات نظام خواهد بود که ان‌شاا... تلاش می‌کنیم نه تنها کشور به این سمت نرود که حتی معیشت مردم روز به روز رنگ و بوی بهتری به خود بگیرد.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون