کد خبر: ۳۸۶۸۰
۱۰:۳۶ -۰۸ بهمن ۱۴۰۰
محمدرضا شرفی، کارشناس حوزه رمزارز پاسخ داد

آیا استخراج فردی بیت کوین هنوز به صرفه است؟ / کف ۳۳ هزار دلاری فرصت تازه برای ورود تازه وارد‌ها

با وجود برخورد بیت کوین به کف قیمتی ۳۳ هزار دلار و بازگشت لرزان آن، اما هنوز ماینر‌ها به کارند و بازار استخراج گرم؛ این در حالی است که محمدرضا شرفی، کارشناس حوزه رمزارز معتقد است استخراج رمزارز تا زمانی به صرفه است که بیت کوین به زیر ۳۳ هزار دلار ریزش نکند؛ آن هم با شرایطی.

استخراج بیت کوین

نشان تجارت - نوسان بیت کوین در بازه ۳۷ تا ۳۹ هزار دلار در حالی در ۲۴ ساعت گذشته، هولدر‌های این رمزارز را کمی نسبت به رشد آسوده خاطر کرده که معامله گران فعلا در شک و ترس قرار دارند؛ هرچند حجم و تعداد معاملات افزایش یافته است. در این میان محمدرضا شرفی، کارشناس حوزه رمزارز معتقد است سال ۲۰۲۲ سال رگولاتوری رمزارز‌ها در سراسر دنیاست و این حوزه به شدت در سال پیش رو به شدت تحت الشعاع رویکرد کشور‌ها نسبت به رمزارزهاست.

استخراج یا خرید؟ بیت کوین را چگونه به دست آوریم؟

این کارشناس حوزه رمزارز گفت: در چنین شرایطی که بازار رمزارز‌ها یکدست قرمزپوش است، این سوال پیش می‌آید که آیا هنوز هم استخراج یا به اصطلاح ماین بیت کوین به صرفه است یا خیر؟

محمدرضا شرفی با بیان اینکه برای پاسخ به این سوال کافی است هزینه استخراج بیت کوین را محاسبه کنیم، گفت: به عنوان نمونه، دستگاهی که در حال حاضر شرکت بیت مین عرضه می‌کند، دستگاه S۱۹j است که این دستگاه از توان پردازشی ۱۰۴ تراهش با مصرف برق ۳۰۲۴ وات برخوردار است. قیمت روز دستگاه روی سایت بیت مین ۱۱ هزار دلار است و با محاسباتی که انجام دادیم اگر این دستگاه دو سال کار کند با فرض ثابت بودن نرخ توان پردازشی شبکه، ۰.۳۵ بیت کوین تولید می‌کند.

با خرید دستگاه جدید، ماین صرفه اقتصادی ندارد

این کارشناس حوزه بلاکچین ادامه داد: با احتساب قیمت ۱۱ هزار دلاری این ماینر و بدون احتساب هزینه‌های برق، زیرساخت و نیروی انسانی، طی دو سال کار مداوم دستگاه، ۰.۳۵ بیت کوین تولید می‌شود و اگر بخواهیم قیمت برق را در نظر بگیریم براساس نرخ ۷ سنت برقی که این دستگاه طی دو سال مداوم استفاده می‌کند حدود ۳۶۸۰ دلار است. با این حساب، هزینه برق و دستگاه ۱۴۶۸۰ دلار است.

شرفی در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه آیا با این محاسبه، ماین بیت کوین به صرفه است، گفت: با توجه به این محاسبات طبیعتا اگر کسی بخواهد وارد بحث ماین و استخراج شود با چالش مواجه می‌شود. اینجاست که این سوال برای همه پیش می‌آید که چطور کسانی که در صنعت استخراج رمزارز هستند هنوز در حال فعالیت اند؟

با هزینه برق کنونی استخراج بیت کوین بی معناست

این کارشناس حوزه رمزارز در پاسخ به سوال مذکور گفت: افرادی که در حال حاضر در صنعت استخراج مشغول به فعالیت اند، پیش از این ماینر‌های خود را خریده اند و تا زمانی که هزینه برق و هزینه جاری آن‌ها کمتر از قیمت بیت کوین است به کارشان ادامه می‌دهند.

شرفی با محاسبه هزینه‌های ماینر دیگری، این مساله را این گونه توضیح داد: اگر دستگاه اس ۹ را در نظر بگیریم که از بازدهی کمتری برای استخراج بیت کوین برخوردار است، هزینه برق آن برای دو سال کارکرد ۱۵۹۵ دلار است و میزان بیت کوین تولیدشده حدود ۰.۰۵ بیت کوین است. هزینه برق این دستگاه تقریبا ۱۶۵۰ دلار است که با نرخ بیت کوین تولیدشده برابری می‌کند بنابراین خرید آن بهتر از استخراج است.

۳۳ هزار دلار کف قیمتی بیت کوین است

این کارشناس حوزه رمزارز به اقتصاد ۲۴ گفت: نتیجه می‌گیریم با هر ماینری به کار استخراج بپردازیم قیمت بیت کوین در محدوده ۳۰ تا ۳۳ هزار دلار کنتور می‌اندازد؛ بنابراین اگر کسی بیت کوین بخرد منطقی‌تر است تا اینکه وارد بحث استخراج شود.

شرفی ادامه داد: طبق مکانیسم اجماع بیت کوین، وقتی به تدریج قیمت این رمزارز کاهش یابد، کسانی که هزینه تولید بیشتری می‌پردازند از چرخه تولید خارج و دستگاه هایشان خاموش می‌شود و دستگاه‌هایی که بازدهی بیشتری دارند روی مسیر تولید باقی می‌مانند. افزایش سهم افراد از استخراج کاهش قیمت را تا حدودی پوشش می‌دهد و باز هم ادامه استخراج به نوعی مقرون به صرفه خواهد بود.

فرصت تازه واردان برای ورود به بازار

به گفته این فعال حوزه رمزارز، با توجه به قیمت تمام شده بیت کوین و هزینه تولید آن، محدوده ۳۳ هزار دلاری که چند روز پیش بیت کوین آن را پشت سر گذاشت محدوده بسیار جذابی برای ورود تازه واردان بود.

شرفی توضیح داد: منتظر هستیم تا واکنش بازار را پس از بازگشت موقت از کف ۳۳ هزار دلار مشاهده کنیم. پیش بینی من این است که حرکت باید برای مدتی در این محدوده‌ها تثبیت شود تا بیت کوین موقعیت رشد پیدا کند.

سال رگولاتوری در حوزه رمزارز‌ها

این فعال حوزه رمزارز با بیان اینکه سال ۲۰۲۲ را بایستی در بحث رمزارز‌ها سال رگولاتور‌ها بر بازار رمزارز بدانیم، گفت: در سال‌های گذشته با توجه به اینکه حجم این مارکت از میزان قابل توجهی برخوردار نبود و حجم کمی را به خود اختصاص می‌داد، رگولاتور‌ها بسیار کم به این موضوع پرداخته بودند، ولی با افزایش حجم این مارکت، طبیعتا نظر قانون گذاران در همه کشور‌ها معطوف به این حوزه خواهد شد.

شرفی ادامه داد: با افزایش سهم این بازار در میان سایر بازار‌های مالی، بیشترین تاثیری که روی قیمت این بازار شاهد خواهیم بود موضع گیری و واکنش دولت‌ها نسبت به این صنعت است که من تاثیر آن را در سال پیش رو بیشتر از هر عامل دیگری می‌دانم. امیدوارم حاکمیت‌ها آن را بپذیرند و شاهد توسعه این ابزار جدید مالی در سطح دنیا باشیم.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
گوناگون