کد خبر: ۳۷۵۴۳
۱۶:۲۰ -۰۵ دی ۱۴۰۰
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: پیامد هر تزریقی از جانب دولتِ بی‌پول به بازار سرمایه، برداشت دولت بی‌پول از بازار سرمایه است. این دولت اگر نسبت به خرید در مقطعی اقدام می‌کند، به دنبال این است که با سود قابل توجه بتواند آن پول را تامین کند. چون وضعیت نقدینگی دولت به گونه‌ای است که راه دیگری ندارد.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه درباره تحلیل بورس در هفته اول دی ماه ۱۴۰۰ با اشاره به تاثیر سیاستت‌های دولت رئیسی در خصوص بازار اظهار داشت: در دو روز آخر هفته گذشته اخبار مثبتی در خصوص صحبت‌های آقای خاندوزی درباره بسته حمایتی بازار سرمایه در بودجه سال ۱۴۰۱ و مصاحبه آقای محسن رضایی درباره برنامه دولت در حوزه بورس منتشر شد. این مسئله منجر شد که فعالان بازار بورس نگاه مثبت‌تری داشته باشند و بعد از مدت‌ها ورود پول حقیقی به بازار در روز‌های آخر هفته گذشته را شاهد بودیم.

او ادامه داد: البته هنوز سیگنال مثبت به بورس کامل نشده و این مسئله می‌تواند منجر به وضعیت نوسانی شود؛ به این علت که نقدینگی جدید همچنان تکافوی قیمت‌ها را نمی‌دهد و باید نقدینگی بیشتری وارد بازار شود. تنها در این صورت می‌تواند منجر به رشد سهم‌ها شود تا بتواند عرضه‌ها را به طور کامل جذب کند. با اینحال تقاضا باید بیش از این باشد، در غیر این صورت ما حداکثر دو روز معاملاتی می‌توانیم بازار مثبت داشته باشیم.

چرا بازار سراسر مثبت یا منفی است؟

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره بر خصلت عمومی بازار در این روز‌ها تصریح کرد: اتفاق بدی که افتاده این است که بازار سراسر مثبت یا سراسر منفی است. خطر این مسئله در این است که می‌تواند اتفاق سال ۹۸ و ۹۹ تکرار شود. یعنی حجم تقاضا در سهم‌های متعدد پخش می‌شود. در عین‌حال در برخی از سهم‌ها تقاضا آنقدر سنگین است و هیجان وجود دارد که آن تقاضا به دلیل اینکه از بازار جا نماند، سهم مشابه خود را می‌خرد.

وی افزود: طبیعتاً فارغ از اینکه در بازار میزان ارزندگی آن سهم چقدر است، بازار سراسر مثبت می‌شود. این به نظر من چندان رویکرد مناسبی نیست، اما به هر حال راه گریزی نیست؛ باید زمان بگذرد و بازار به این بلوغ برسد که الزاماً نباید همه سهم‌ها صف خرید یا صف فروش باشند. فعالان بازار نسبت به اواسط دهه نود فعالان جدیدتر و جوان‌تری هستند. تا وقتیکه این فعالان به نقطه‌ای برسند که بازار مثل اواسط دهه نود فکر کند، زمان می‌برد.  

معتمدنیا با اشاره به احتمال بازگشت بورس به شرایط بازار در سال‌های ۹۸ و ۹۹ گفت: تبلیغات گسترده‌ای در سال ۹۸ و ۹۹ اتفاق افتاد تا ورود پول حقیقی به بازار سهام افزایش یابد. الان آقای رضایی درباره بازار صحبت کرد، اما هنوز شرایط به شدت آن زمان نیست. اگر می‌خواهیم به آن نقطه نرسیم باید بتوانیم این موضوع را کاملاً کانالیزه کرده و هوشمند عمل کنیم، در غیر این صورت اتفاقات سال ۹۸ و ۹۹ الان هم تکرار خواهد شد. یعنی هم رشد و هم ریزش شارپ خواهیم داشت.

او ادامه داد: در بازار‌های مالی هیجان حرف اول و آخر را می‌زند. هیجان مثبت یا منفی موجب رشد یا ریزش شارپ در سهام نماد‌های بورسی می‌شوند. این رشد و ریزش شارپ به دلیل اینکه روی سهم‌ها براساس ارزش معامله انجام نمی‌شود و براساس روند اتفاق می‌افتد. در واقع این رشد و ریزش شارپ می‌تواند به کل نماد‌ها و شاخص تعمیم پیدا کند.

دیدگاه دولت نسبت به بورس

این کارشناس بازار سرمایه گفت: در شعار‌های دولت رئیسی، بازار سرمایه جز اولویت‌ها بود، ولی اینکه از این بازار به صورت درست استفاده شود یا نه مسئله مهمی است. این مسئله جزو موهبات برای فعالان بازار سرمایه است که بازار سرمایه جزو رکن اول تصمیم‌گیری در حوزه اقتصادی برای دولت باشد، اما اینکه چه مدلی بخواهند به بازار نگاه کنند و دید توسعه‌ای باشد یا تامین مالی خیلی مهم است.  

وی افزود: پیامد هر تزریقی از جانب دولتِ بی‌پول به بازار سرمایه، برداشت دولت بی‌پول از بازار سرمایه است. این دولت اگر نسبت به خرید در مقطعی اقدام می‌کند، به دنبال این است که با سود قابل توجه بتواند آن پول را تامین کند. چون وضعیت نقدینگی دولت به گونه‌ای است که راه دیگری ندارد.  

معتمدنیا خاطرنشان کرد: طبیعتاً اینکه بخواهد بازار سرمایه را تقویت کند، الزاماً به معنی این نیست که بخواهد نقیدنگی به بازار تزریق کند. اگر در بحث سیاست‌های توسعه‌ای بازار سرمایه را تقویت کند، بازار نیازی به کمک نخواهد داشت.   همچنین نباید بازار را دچار تنگنا‌های مختلفی کنند.  

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون