کد خبر: ۳۷۲۸۵
۰۹:۲۵ -۲۸ آذر ۱۴۰۰
اصلانی گفت: با وجود اینکه خبر‌هایی مبنی بر این آمد که آقای خاندوزی تیمی را تشکیل داده که اصطلاحاتی انجام شود و قرار شد ۵۰ همت غیرنقدی هم تحت عنوان حمایت از بازار سرمایه در اختیار قرار بگیرد، بازار عکس‌العمل خاصی به این اخبار نشان نداد.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - یوسف اصلانی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار سرمایه در هفته چهارم آذرماه اظهار داشت: با وجود اینکه خبرهایی مبنی بر این آمد که آقای خاندوزی تیمی را تشکیل داده تا اصطلاحاتی در بازار بورس انجام شود و قرار شد ۵۰ همت غیرنقدی هم تحت عنوان حمایت از بازار سرمایه در اختیار قرار بگیرد، بازار عکس‌العمل خاصی به این اخبار نشان نداد. چراکه بازار سرمایه تا زمان عملی نشدن این خبر‌ها نمی‌تواند روی آن حساب باز کند.  

او ادامه داد: هنوز مشکل کمبود نقدینگی در بازار موج می‌زند، اما از طرفی اصلاح آنقدر عمیق و شدید بوده است که اکثر سهم‌ها، چه بنیادی و حتی غیربنیادی به قیمت‌های مناسبی رسیده‌اند. احتمالا در آینده، چون قیمت‌ها در شرایط مناسبی هستند، عکس العمل مثبتی را در بازار سرمایه ببینیم. البته این اتفاق بعید است در همین هفته بیفتد.

بورس این هفته پرتلاطم نیست

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به روند این بازار در این هفته گفت: اتفاقی که در روز اول هفته چهارم آذر ماه افتاد را نمی‌توان مثبت بودن بازار دانست. بلکه باید اذعان کرد که بازار منفی نبوده است. اتفاق مثبت آنچنانی در بازار سرمایه نیفتاد و فعلا سهم‌ها کف‌های قبلی را نگاه داشته‌اند. به نظر من امکان دارد که همین درجا زدن‌های مثبت ادامه داشته باشد. فعلا شاهد نوسانات خیلی کوتاه خواهیم بود تا به تدریج شاخص کل و بازار سرمایه آماده یک صعود شود و احتمالا تا محدوده یک میلیون و ۶۰۰ نیز شاخص کل را بالا ببرد.  

اصلانی تاکید کرد: عمده مشکل بازار سرمایه این است که مسئولان به دنبال حرف زدن در مورد  بازار هستند. اگر بازار سرمایه را رها کنند، راه خود را پیدا می‌کند. دولت ابتدا بودجه را طوری تنظیم می‌کند که به شرکت‌های تولیدی فشار وارد می‌شود و سپس اعلام می‌کنند که ما قصد اصلاح بودجه را داریم، بسیار مشکل‌زا است. در هیچ کشوری به این شکل نیست که به واحد‌های تولیدی در شرایط تحریمی فشار وارد کنند. به جای اینکه به واحد‌ها تولیدی کمک کنند، بدتر ضربه وارد می‌کنند. در هر صورت اگر کاری به کار بازار سرمایه نداشته باشند، بازار سرمایه راه خود را پیدا می‌کند.

دولت نفس بازار سرمایه را گرفت

اصلانی با اشاره به اقدامات دولت در خصوص بازار سرمایه گفت: عمدتاً نفس بازار را همین اوراق‌فروشی‌ها گرفته است و احتمالاً هرچه به آخر سال نزدیک می‌شویم و با توجه به اینکه دولت نیز به وجه نقد نیاز دارد، مقداری این روند اوراق‌فروشی‌ها کمتر شود و این مسئله موجب شود که بازار به تدریج شروع به رشد کند؛ به این علت که قیمت‌ها در شرایط مناسبی نیز هستند. در نتیجه متوقف کردن اوراق فروشی در بازار سرمایه بیشتر می‌تواند اثر مثبتی بر بازار داشته باشد تا اینکه بخواهند از بازار سرمایه حمایت کنند.  

وی تاکید کرد: با توجه به اینکه نقدینگی در کشور در حال بالا رفتن است و چشم انداز چندان مثبتی نیست که این رشد نقدینگی متوقف شود. بازار سرمایه یک عقب‌ماندگی از بازار‌های موازی از جمله بازار مسکن، دلار و ... دارد. با وجود اینکه در سال ۹۹ از این بازار‌ها جلوتر بود. الان این عقب ماندگی بیش از اندازه اغراق‌آمیز شده است. همین امر منجر به پسرفت در بازار سرمایه شده است. بیشتر به این دلیل که تامین نقدینگی از طریق اوراق‌فروشی‌هایی بوده است که دولت انجام داده و نفس بازار سرمایه را گرفته است. این عقب افتادگی خیلی شدید است. اگر بنا باشد که اتفاقات هیجانی بازار در سال ۹۹ رخ دهد، به این زودی نخواهد بود. شاید حدود ۲ تا ۳ سال دیگر زمان ببرد، اما ما نوسان‌های حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد در بازار سرمایه خواهیم داشت.  

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون