کد خبر: ۳۷۴۹۰
۰۹:۳۰ -۰۴ دی ۱۴۰۰
پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد
بورس در آغاز زمستان ۱۴۰۰ در میانه کانال ۱.۳ میلیون واحدی در حالی سرگردان است که پیمان مولوی، کارشناس بازار سرمایه معتقد است فارغ از اینکه مذاکرات به نتیجه برسد یا نرسد، سهامداران بهتر است در سهم‌هایی سرمایه گذاری کنند که حاشیه سود بالای ۴۰ درصد دارند تا از تورم عقب نمانند.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - بورس اوراق بهادار تهران پس از هفته‌ها ریزش بالاخره تحت تاثیر اخبار مثبت بودجه‌ای و صحبت‌های معاون اقتصادی رئیس جمهور مبنی بر حمایت از بازار سرمایه در پایان هفته گذشته اندکی رشد کرد. اما سوال اصلی این است که آیا این رشد در بازار سرمایه ادامه دارد؟ در چنین شرایطی سهامداران برای سرمایه گذاری، چه سهامی را برای خرید برگزینند؟

ریسک‌های پیش پای بورس

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه پیش بینی بورس در هفته‌های آینده کار دشواری است، گفت: چند نکته وجود دارد که اگر سهامداران خرد به آن‌ها دقت داشته باشند، می‌توانند تصمیم گیری درستی برای خرید در بازار انجام بدهند.

پیمان مولوی گفت: نکته نخست اینکه سرمایه گذاری در تمام بازار‌ها با ریسک همراه است. ممکن است ناگهان بازار رشد کند و ناگهان روند ریزشی را در پیش بگیرد. در این بین هرچقدر یک بازار سریع‌تر بالا برود سریع‌تر هم پایین می‌آید. بازار سرمایه ایران بعد از سال ۹۹ وارد فاز رکود شده و بعد در دوران استراحت به سر می‌برد و در شرایط کنونی، در حال درک ریسک‌هایی است که برایش وجود دارد.

همگرایی قیمت دلار و شاخص بورس

به گفته این فعال سرمایه گذاری، دو ریسک از ریسک‌های بورس، بودجه و دیگری ریسک قیمت دلار است. ریسک سوم اینکه میزان نقدینگی حقیقی‌های بورس به خاطر ریزش بورس در سال ۹۹ کمتر و کمتر شده است.

مولوی در گفتگو ادامه داد: در خصوص قیمت دلار ما شاهد یک حرکت رو به بالا بودیم. بین دلار و شاخص بورس، همواره همگرایی وجود دارد.

بهترین سهام برای خرید بلندمدت

این کارشناس بورس گفت: نمی‌گویم الان قیمت سهام ارزنده هست یا نیست؛ ولی می‌توانم به جرات بگویم برای کسانی که در این بازار در حال فعالیت هستند بهتر است به صورت پله‌ای در حوزه صنایع پتروشیمی و محصولات پتروشیمی و معدن و صنایع معدنی در شرکت‌هایی که حاشیه سود بالای ۴۰ درصد دارند و سود تخصیصی بیش از ۷۰ درصد دارند و ساختار سرمایه شان به ۳۰ درصد بدهی و ۷۰ درصد سود تعاونی سهام است سرمایه گذاری کنند، مطمئنا در طول ماه‌ها و سال‌های آینده هم از تورم جلوتر خواهند بود، هم درآمد خوبی را از این مسیر، چه اقتصاد به سمت اقتصاد با نرخ بهره صفر یا مثبت بچرخد یا نچرخد، خواهند داشت.

تاثیر مقطعی برجام بر بورس

این فعال سرمایه گذاری در پاسخ به سوال مبنی بر اینکه مذاکرات وین چه تاثیری در بورس دارد، گفت: یک دیدگاه این است که ما اگر شاهد رسیدن مذاکرات به نتیجه باشیم اگر دست دولت در بودجه در مورد درآمد‌های دلاری باز شود دولت به احتمال زیاد به کاهش ارزش دلار در مقابل ریال اقدام و ریال را تقویت می‌کند، چون اوایل دولت است و همه دولت‌ها در ابتدا این کار را کرده اند.

مولوی ادامه داد: به نتیجه رسیدن مذاکرات در رویکرد بورسی شرکت‌ها به صورت مقطعی تا مدتی تاثیر خواهد داشت، ولی در بلندمدت این گونه نیست.

رشد اقتصادی نجات بخش بورس

این اقتصاددان با تاکید بر اینکه همواره رشد اقتصادی باعث رشد شاخص بورس در ایران و جهان است، گفت: اقتصاد اگر رشد کند بورس هم رشد می‌کند، زیرا این طبیعت بازار سهام است.

مولوی افزود: اگر مذاکرات به نتیجه نرسد یا در آن بسته شود سیگنال‌های تورمی در بازار‌ها ممکن است باعث شود بازار سرمایه جذاب شود، ولی من سهامداران را به مشاهده این نکته دعوت می‌کنم که بین سال ۹۲ به ۹۳ وقتی اقتصاد ایران در دوران تحریم که حسن روحانی رئیس جمهور شد و مذاکرات به نتیجه نرسیده بود ما شاهد سیاست نرخ بهره حقیقی مثبت بودیم که این نرخ بهره حقیقی مثبت باعث شد که ما در آن سال‌ها تورم هم نداشته باشیم. سهامداران به جای اینکه به مذاکرات فکر کنند به این مساله فکر کنند که چه شرکت‌هایی در کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت توانایی ایجاد سود دارند، پایداری سود دارند و چقدر سود تقسیم می‌کنند و بر این اساس سرمایه گذاری کنند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون