کد خبر: ۳۷۰۲۳
۱۱:۱۷ -۲۰ آذر ۱۴۰۰
مهدی آیتی: دولت در این پروژه بزرگ و ملی تنها باید نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد. یعنی هم باید به نقدینگی مردم جهت دهد و هم بانک‌ها را ملزم به ارائه تسهیلات کند. از سوی دیگر، چون این کار بزرگ است و هزینه در آن بالاست، امکان بروز فساد هم می‌رود، موضوعی که در مسکن مهر دیده شد، پس دولت باید نقش نظارتی خود را به بهترین شکل ایفا کند که سابقه تلخ گذشته تکرار نشود.

ساخت چهار میلیون مسکن

نشان تجارت - سیدابراهیم رئیسی پیش از موفقیت در انتخابات ریاست جمهوری به مردم قول داد اگر رییس جمهور شود با یک برنامه‌ریزی مدون، ساخت چهار میلیون مسکن را در چهار سال اجرایی خواهد کرد. افزایش چند برابری قیمت مسکن آن هم در چهار، پنج سال اخیر، به قدری فضای کشور را ملتهب کرده که افرادی که تاکنون صاحبخانه نبودند می‌گویند با این روند، خرید خانه را باید به لیست محالات خود اضافه کنیم.

حال اگر مسیر ساخت چهار میلیون مسکن در چهار سال به طور جدی و براساس واقعیت‌ها پی گیری شود، احتمالاً باید منتظر کاهش قیمت مسکن بود؛ موضوعی که به تنهایی می‌تواند رضایت حداکثری جامعه را نسبت به دولت سیزدهم رقم بزند. از طرفی، برخی می‌گویند با وجود تحریم‌ها و منابع محدود و ظرفیت داخلی که خیلی توان ساخت سریع مسکن را ندارد، اجرای این طرح در حد رویا است. از سوی دیگر، عده‌ای بر این باورند که می‌باید از ظرفیت چینی‌ها در این پروژه بزرگ و ملی استفاده کرد، زیرا تخصص آن‌ها سریع‎سازی و سبک‌سازی است.

مهدی آیتی، نماینده سابق مجلس گفت: ساختمان چهار میلیون مسکن در چهار سال کاملاً شدنی است و ربط آنچنانی به تحریم‌ها ندارد، زیرا ما در حد ۹۰ درصد در تامین مصالح ساختمانی خودکفا هستیم. این خودکفایی حتی در ابزار و ماشین‌آلات هم به چشم می‌آید و اصلاً جای نگرانی ندارد.

وی افزود: نیروی انسانی از مهندس گرفته تا کارگر برای انجام این پروژه در کشور موجود است و اگر برنامه‌ها با دقت و نظارت جلو برود، اشتغال‌زایی خوبی هم صورت می‌گیرد. من به شخصه با حضور چینی‌ها در این مورد خاص مخالفم، زیرا ورود آن‌ها به کشور یعنی ضداشتغال.

عضو سابق کمیسیون عمران با اشاره به اینکه اکنون نقدینگی زیادی در اختیار مردم است که اگر مدیریت نشود، تورم همچنان ادامه پیدا می‌کند، گفت: اکنون فرصت خوبی است که دولت به نقدینگی مردم سمت و سو دهد تا با ورود این پول‌ها، ساختمان‌سازی در کشور که سود خوبی هم دارد، رونق پیدا کند.

آیتی تصریح کرد: دولت در این پروژه بزرگ و ملی تنها باید نقش حمایتی و نظارتی داشته باشد. یعنی هم باید به نقدینگی مردم جهت دهد و هم بانک‌ها را ملزم به ارائه تسهیلات کند. از سوی دیگر، چون این کار بزرگ است و هزینه در آن بالاست، امکان بروز فساد هم می‌رود، موضوعی که در مسکن مهر دیده شد، پس دولت باید نقش نظارتی خود را به بهترین شکل ایفا کند که سابقه تلخ گذشته تکرار نشود.

عضو سابق هیات مدیره سازمان ملی زمین و مسکن یادآور شد: برای تحقق این شعار مهم که البته به مطالبه مردم هم تبدیل شده باید همه پای کار بیایند. از دولت و بانک‌ها گرفته تا صندوق‌های سرمایه‌گذاری و بازنشستگی، انبوه‌سازان، نظام مهندسی، پیمانکاران و مهندسین مشاور، تعاونی‌های عمرانی و ساختمانی همه و همه باید دست به دست هم دهند تا با کمک و خردجمعی این یادگاری خوب و ارزشمند را پیش چشم مردم رقم بزنند.

وی در پایان خاطرنشان: در این حرکت ملی، دولت و به طور خاص وزارت راه و شهرسازی باید در تامین زمین جدیت لازم را به خرج دهند. همچنین انتظار می‌رود برخلاف سال‌ها و دهه‌های گذشته، به بخش خصوصی بهای لازم داده شود، چون با گرفتاری‌های موجود در کشور، به هیچ وجه صلاح نیست دولت درگیر اجرا شود.

هرچند به طور رسمی، خبر حضور چینی‌ها برای ساخت چهار میلیون مسکن در دولت سیزدهم رسماً اعلام نشده و گفته می‌شود قرار است با اتکا به ظرفیت داخلی این مهم را محقق کرد، اما صدیف بدری عضو کمیسیون عمران مجلس معتقد است حضور چینی‌ها در صورتی می‌تواند مثمرثمر باشد که آن‎‌ها حاضر باشند، تکنولوژی خود را به ما منتقل کنند.

او افزود: شرکت‌های داخلی، انبوه‌سازان، پیمانکاران و مهندسین ایرانی بسیار توانمندتر از چینی‌ها هستند و باید برای ساخت واحد‌ها از توانایی‌ها و قابلیت‌های داخلی استفاده کنیم.

نماینده اردبیل به نشان تجارت گفت: امکان نوع دیگری از همکاری هم وجود دارد، اینکه آن‌ها در ایران سرمایه‌گذاری کنند و بعد در قبال دستمزد با ما تهاتر داشته باشند. این موضوع هم می‌تواند قابل بررسی باشد.

در همین رابطه، علیرضا پاک فطرت عضو دیگر کمیسیون عمران مجلس می‌گوید: به نظر من اگر چینی‌ها بخواهند ساخت پروژ‌ه‌های مسکونی را فقط به عنوان پیمانکار به عهده بگیرند و بعد آن را با قیمتی دیگر به پیمانکار‌های ما بفروشند، اصلاً این اتفاق نیفتد، بهتر است.

نماینده شیراز به اقتصاد۲۴ گفته: من خودم مهندس هستم و می‌گویم مهندسین خود ما پتانسل انجام این کار و صنعتی‌سازی را دارند، ولی بحث ما سرمایه است و تاکید من آوردن سرمایه چینی‌ها همراه با تکنولوژی و ماشین‌آلات است، در غیراینصورت حضورشان خیلی معنی ندارد.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون