کد خبر: ۳۷۰۲۱
۱۰:۵۳ -۲۰ آذر ۱۴۰۰
علیرضابیگی گفت: ما باید به این سمت برویم که از نگرش مکانیکی و دستوری به اقتصاد صرف‌نظر شود و اقتصاد را باید موجود زنده بدانیم که در مقابل هر موضوعی از خودش واکنش نشان می‌دهد.

اقتصاد شرطی ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: سیدابراهیم رئیسی بار‌ها در کمپین‌های انتخاباتی و مناظره‌های تلویزیونی اعلام کرده بود که اقتصاد کشور را به تصمیمات سیاسی بین‌المللی گره نخواهد زد و سعی می‌کند با کمک تیم همراهش و با اتکا به ظرفیت و توانایی‎های داخلی، شرایط اقتصادی کشور را به نفع مردم تغییر دهد. این وعده رییس جمهور منتخب در روز تنفیذ هم تکرار شد و او اعلام کرد، اقتصاد کشور را شرطی نخواهد کرد. از سوی دیگر، چندی پیش، رییس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که بودجه ۱۴۰۱ به روند مذاکرات احیای برجام گره نخواهد خورد، اما به نظر تا اینجای کار، این صحبت‌ها با واقعیت‌ها تفاوت داشته است و همگان شاهد افزایش بی‌رویه کالا‌های اساسی و قیمت ارز هستند.

پس از آغاز مذاکرات احیای برجام در روز‌های گذشته، بلافاصله شاهد آن بودیم که قیمت دلار از ۳۰ هزار تومان هم گذشت. اینکه چرا با وجود شعار‌های داده شده دولت سیزدهم، همچنان اقتصاد کشور به این اندازه شرطی است، سوالی می‌باشد که ذهن بسیاری از مردم را به خود معطوف کرده است.

این روند، ادامه مسیر هشت ساله دولت روحانی است

احمد علیرضابیگی نماینده تبریز در همین باره گفت: این روند، ادامه مسیر هشت سال گذشته دولت روحانی است. روش گذشته این بود که ما با ریختن دلار به دیگ جوشان اقتصاد تلاش کردیم که آن را خنک کنیم و این کار عملاً جواب نمی‌دهد، چون اگر جواب می‌داد اوضاع تغییر می‌کرد؛ پس دلار موجود در بازار فعلاً مُسکنی موقتی است.

وی افزود: کاری که دولت روحانی کرد این بود که برای کنترل قیمت ارز و طلا، ده‌ها میلیارد دلار ثروت کشور را در بازار ریخت و نتیجه‌اش این شد که رییس کل بانک مرکزی و معاون ارزی بانک مرکزی در حال تحمل کیفر هستند و این موضوع در دراز مدت اثرات منفی دارد.

این عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی کشور تصریح کرد: ما باید به این سمت برویم که از نگرش مکانیکی و دستوری به اقتصاد صرف‌نظر شود و اقتصاد را باید موجود زنده بدانیم که در مقابل هر موضوعی از خودش واکنش نشان می‌دهد. از طرفی، باید این موجود زنده را به صورت کامل و جامع ببینیم. اگر این اتفاق نیفتد، مثل اعمال مالیات بر خانه‌های خالی می‌شود، یعنی کسانی که مختصر پولی هم داشته‌اند و در حوزه مسکن سرمایه‌گذاری کرده‌اند نیز برای ثابت نگه داشتن ارزش پول‌شان مثل کسانی که با استفاده از رمز ارز‌ها ثروت کشور را به خارج منتقل کردند، همین کار را می‌کنند.

نماینده تبریز اظهار داشت: با این کارها، خسارت عمده‌ای به کشور وارد می‌شود. به نحوی که در حال حاضر معاملاتی که توسط ایرانی‌ها در بازار استانبول انجام می‌شود از معاملات مسکن تهران بیشتر است.
علیرضابیگی به خبرنگار اقتصاد سرآمد یادآور شد:، چون اقتصاد نحیف و ضعیف است، طبیعتاً تمام خبر‌ها روی اقتصاد کشور تاثیر می‌گذارند و اگر این صحبت آقای رییسی که گفته ما زندگی و معیشت مردم را به برجام گره نمی‌زنیم عملی شود این اتفاقات نمی‌افتد و باید دید این مسیر با مدیریت درست و منطقی در آینده عملی خواهد شد یا خیر؟

فارغ از اینکه که شعار‌های پرزرق و برق دولت سیزدهم به واقعیت برسد یا نه، باید همگان بر یک نکته مهم و اساسی توافق کنیم که بهبود اوضاع و احوال اقتصادی و معیشتی مردم در کمک به رفع تحریم‌های ظالمانه و حداکثری بر علیه نظام و مردم ایران است و هیچ فردی که دل در گرو ایران دارد نباید این تحریم‌ها را برکت و با نیت‌های سیاسی و شخصی از توافق در این مسیر جلوگیری کند.

در همین خصوص، بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس چندی پیش گفته بود کشوری که حدود چهار میلیون میلیارد نقدینگی دارد و پایه پولی آن به این شدت افزایش پیدا کرده است، دارندگان این پول‌ها قطعاً تحت شرایط روانی و اتفاقات سیاسی تلاش می‌کنند آن‌ها را به سمت و سویی ببرند تا سود بیشتری برایشان حاصل شود. پس این طبیعی است که کشوری که این همه نقدینگی دارد به شدت تحت تاثیر تصمیمات سیاسی و اتفاقات بین‌المللی قرار بگیرد، چون انسان‌ها هستند که تحت شرایط تصمیم می‌گیرند و در نهایت به دنبال سود بیشتری می‌روند.

او در ادامه افزود: دولتی که سر کار آمده هنوز نتوانسته این نقدینگی را مهار و جهت‌دهی کند. دولت همچنان در مسائل روزمره خود مثل پرداخت حقوق، بدهی‌ها و رسیدگی به سررسید اوراق درگیر است.

نماینده سبزوار در ادامه گفته بود مسائل روانی دائماً وجود دارد. این حدود چهار میلیون میلیارد نقدینگی کشور، سیال است و به شدت تحت تاثیر جو حاکم بر کشور است. مثلاً تصمیم بین‌المللی برجام را یک موضوع روانی می‌دانیم که طبیعتاً اثر مستقیم روی اقتصاد ایران دارد.

محبی معتقد است تا زمانی که مشکلات بین‌المللی و تحریم را در شرایط تحیر داریم، قطعاً تا حدی شاهد اقتصاد شرطی خواهیم بود. دولت اگر بتواند قسمتی از اقتصاد را از این دید شرطی و تحریم خارج کند هنر کرده است.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون