کد خبر: ۳۷۲۹۵
۱۰:۰۶ -۲۸ آذر ۱۴۰۰
مهدی عسگری مطرح کرد
عسگری گفت: دولت بازه زمانی چهار ساله دارد و در این بازه نسبت به وعده‌هایش سنجیده می‌شود و مجلس حتماً پیگیر امور خواهد بود، اما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم تمام مسائلی که طی هشت سال گذشته اقتصاد ایران را به ویرانه تبدیل کرده است ظرف سه ماه برطرف شود.

مهدی عسگری

نشان تجارت - محمد آیتی: مدتی است که قیمت دلار در کشور از ۳۰ هزار تومان هم رد شده و به تبع آن، نرخ کالا و خدمات هم رو به رشد است. حال، صدای انتقادات از دولت سیزدهم بالا گرفته و در هفته‌های گذشته چند نماینده از جمله: احمدی‌بیغش، حضرت‌پور، علیرضابیگی، آصفری، مالکی و... انتقادات تندی را به دولت روا داشتند.

احمد علیرضابیگی، نماینده تبریز در چند گفت‌وگو بار‌ها اعلام کرده که تیم اقتصادی دولت ضعیف است و با این فرمان نمی‌توان اقتصاد کشور را نجات داد. از سوی دیگر، محمدحسن آصفری، نماینده اراک به احسان خاندوزی گفته بود که شما که روزگاری نماینده بودید و با توییت‌های خود دستورالعمل‌هایی را برای خروج از بحران اقتصادی پیشنهاد می‌کردید، چرا اکنون نمی‌توانید به همان نسخه‌های خودتان عمل کنید؟

به نظر می‌رسد در هفته‌ها و یا ماه‌های آتی این انتقادات در صورت عدم تغییر محسوس، شدت پیدا کند و برخی معتقدند که وزیر اقتصاد را باید اولین قربانی دولت سیزدهم نامید.

مهدی عسگری نماینده مردم کرج، اما وضعیت کنونی را متوجه دولت نوپا نمی‌داند.

وی در این رابطه گفت: در حال حاضر افزایش ارز در کشور دلایل واقعی ندارد که بخواهیم آن را به عملکرد سه، چهار ماهه وزیر اقتصاد ربط بدهیم.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در پاسخ به اینکه آیا وزیر اقتصاد در خطر استیضاح هست؟ گفت: بحث استیضاح آقای خاندوزی اصلاً جدی نیست. خیلی زود است که بخواهیم عملکرد وزرا را زیر سوال ببریم. انتقاد و تذکر و سوال و جواب هست، ولی استیضاح مرحله آخر است. من خودم به وزرا و رییس جمهور تذکراتی را داده‌ام و حتی طرح سوال از بعضی از وزرا داشته‌ام، چون این موضوعات را رسالت خودم می‌دانم. نماینده ابزار‌های نظارتی مختلفی برای این کار دارد، ولی استیضاح همیشه آخرین مرحله است.

وی تصریح کرد: نماینده‌ها باید صدای مردم باشند. وقتی شرایط در یک وزارتخانه نامطلوب پیش برود طبیعتاً نماینده‌ها باید پیگیری کنند و نظارت و طرح سوال و جلسات کارشناسی را داشته باشند.

عسگری یادآور شد: امروز وزیر اقتصاد در وزارت اقتصاد با تعدادی از نماینده‌ها در مورد همین موضوع جلسه کارشناسی گذاشته است. اگر در جایی ضعفی نشان داده شود و نکته منفی باشد ما هیچ تعارفی در اعمال نظارت از خود نشان نخواهیم داد.

عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: در مورد قیمت دلار، فاکتور اصلی که در بازار وجود دارد، فاکتور واقعی نیست، چون هم نسبت به ماه‌های قبل، ارز بیشتری وارد کشور شده و هم ذخایر ارزی بهبود بخشیده شده و هم فروش نفت بهتر بوده است، ولی به دلیل اینکه عده‌ای که به دولت قبل و همان تفکرات متصل هستند به دنبال تحت تاثیر قرار دادن روند مذاکرات بوده و نمی‌خواهند ببینند که در این دوره، مذاکرات رو به جلو و موفق انجام می‌شود، یعنی نمی‌گذارند که فضای مذاکرات با منطق و آرام پیش برود و از این‌رو، در بازار ارز التهاب ایجاد می‌کنند. حال، وزارت اطلاعات در حال دنبال کردن موضوع است و حساب چندین نفر از کسانی که در بازار ارز اختلال ایجاد کرده بودند را مسدود کرده است. حتی بعضی از این اخلالگران گردش مالی چندهزار میلیاردی داشته‌اند. از سوی دیگر، بحران پیش آمده تا حدی به دلیل ایجاد فضای رسانه‌ای و روانی است.

عسگری افزود: همه چیز دست دولت نیست. بودجه‌ای که دولت قبل بست، کسری بسیار زیادی دارد و ما فعلاً مبتنی بر همان بودجه عمل می‌کنیم. ضمن اینکه دولت قبل، بدهکاری‌های فراوانی دارد و دولت جدید هر ماه بالای ۱۰ هزار میلیارد تومان بدهکاری دولت قبل را می‌دهد و کشور در چنین وضعیتی تحویل گرفته شده و نمی‌توان توقع داشت که در سه، چهار ماه اوضاع را درست کند. کسی وعده ۱۰۰ روزه نداده است. آن‌هایی که وعده ۱۰۰ روزه دادند و نتوانستند، رفته‌اند. اگر هر کسی گفته که قیمت دلار بالاتر از دولت قبل نمی‌رود اشتباه کرده است، چون همه چیز در اقتصاد دستوری و دست دولت نیست و صد‌ها متغیر در فضای اقتصادی تاثیر می‌گذارند.

نماینده مردم کرج گفت: دولت بازه زمانی چهار ساله دارد و در این بازه نسبت به وعده‌هایش سنجیده می‌شود و مجلس حتماً پیگیر امور خواهد بود، اما نمی‌توانیم توقع داشته باشیم تمام مسائلی که طی هشت سال گذشته اقتصاد ایران را به ویرانه تبدیل کرده است ظرف سه ماه برطرف شود.

وی عنوان کرد: به نظرم صحبت در مورد استیضاح و تغییر در کابینه بسیار زود است، چون تغییر کابینه اقتضایی است و در روابط بین دولت و مجلس منطقی نیست. ما فعلاً باید از ابزار‌های نظارتی دیگر به صورت جدی استفاده کنیم و دولت را در چهارچوب قول‌ها و وعده‌هایش مراقبت کنیم.

عضو کمیسیون صنایع مجلس تصریح کرد: با آقای میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه جلسه داشتیم و دیدیم که اصلاحات ساختاری در بودجه در حال انجام است. از سال آینده، دولت با اولین بودجه‌ای که بسته است شروع به کار می‌کند و به نظر می‌رسد که از اوایل سال مالی آینده بتوان ارزیابی دقیق‌تری از عملکرد دولت سیزدهم داشته باشیم.

عسگری اظهار داشت: من نگاهم روشن است و فکر می‌کنم در سال ۱۴۰۱ اوضاع اقتصادی بهتر خواهد شد. مجلس و دولت به دنبال این است که دیگر بودجه‌ای بسته نشود که شاهد کسری آن باشیم.

منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون