کد خبر: ۳۶۴۳۲
۰۹:۲۴ -۰۴ آذر ۱۴۰۰
نقدعلی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: با توجه به اینکه گزارشات، حاکی از کمبود تولید در عرصه میوه نیست اگر به دلیل سرمازدگی یا چیز‌های دیگری کمبود تولید داشتیم شاید گرانی از جنبه‌ای توجیه‌پذیر بود، ولی اکنون این افزایش را نمی‌توانم منطقی بدانم.

افزایش قیمت میوه

نشان تجارت - محمد آیتی: براساس مطالعات صورت‌گرفته، بدن انسان به پنج میوه و سبزی در روز نیاز دارد، اما وضعیت نابسامان اقتصادی کشور و تورم افسار پاره‌کرده، دیگر امکان چنین خرید‌هایی را به عموم مردم ایران نمی‌دهد.

از کاهش چشمگیر حضور مردم در میادین میوه و تره‌بار تا پلاستیک‌های کم‌وزنی که نشان‌دهنده خرید آن‌هاست می‌توان دریافت که چقدر قیمت میوه نسبت به ماه‌های گذشته افزایش پیدا کرده است.

در همین خصوص به سراغ دو تن از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس رفتیم تا موضوع از آن‌ها را جویا شویم.

هزینه‌های بالاسری در حوزه کشاورزی افزایش پیدا کرده است

احد آزادی خواه، نماینده ملایر در این رابطه به اقتصاد۲۴ گفت: موضوع اول، بحث قیمت جهانی است. قیمت جهانی محصولات کشاورزی افزایش داشته و به تبع آن، قیمت‌ها در کشورمان هم روند صعودی پیدا کرده است.

وی افزود: موضوع دوم، بحث افزایش هزینه‌های بالاسری مثل کود، بذر و سم و نگه‌داشت و حمل است. این دو اتفاق کافیست تا تاثیر افزایش قیمت‌ها را روی میوه، گندم و زراعت شاهد باشیم.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم اظهار داشت: عامل دومی که عنوان کردم به سیاست‌های کشور برمی‌گردد که ضرورت دارد دولت جهت شفافیت به آن پاسخ دهد. فارغ از اینکه پاسخ‌ها چه باشد باید وزارت جهاد کشاورزی شرایط را به گونه‌ای تغییر دهد تا مردم از امکان خرید میوه و سبزیجات که حاوی مواد مغذی و نیاز بدن است محروم نشوند.

گرانی میوه قابل توجیه نیست

محمدتقی نقدعلی دیگر عضو کمیسیون کشاورزی مجلس به اقتصاد۲۴ گفت: ثبات در بازار، اسباب آرامش روانی در جامعه است و افزایش قیمت‌های غیرمعقول، اسباب اضطراب روانی مردم شده است.

وی افزود: در فصل برداشت مرکبات هستیم و طبیعتاً نباید شاهد گرانی‌های غیرمعقول در میوه‌هایی که فصل برداشت‌شان هست باشیم.

نماینده مردم خمینی‌شهر اظهار داشت: با توجه به اینکه گزارشات، حاکی از کمبود تولید در این عرصه‌ها نیست اگر به دلیل سرمازدگی یا چیز‌های دیگری کمبود تولید داشتیم شاید گرانی از جنبه‌ای توجیه‌پذیر بود، ولی اکنون این افزایش را نمی‌توانم منطقی بدانم.

نقدعلی تصریح کرد: بعضاً عده‌ای می‌گویند هزینه‌های نگهداری و سردخانه‌ها و... سبب بالا رفتن قیمت بوده است؛ اکنون میوه‌هایی مثل پرتقال، سیب و نارنگی که ابتدای فصل برداشت‌شان است توجیهی برای گرانی ندارند و یقیناً کمیسیون کشاورزی باید به موضوع ورود کرده و با وزارت جهاد کشاورزی برای حل این چالش رایزنی کند.

وی با اشاره به نقش دلال‌ها در بازار میوه افزود: اگر بتوانیم دست دلال‌ها را قطع کنیم و جلوی واسطه‌گری‌های نابجا را بگیریم مشکل تا حد قابل ملاحظه‌ای برطرف می‌شود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس یادآور شد: گران‌شدن‌های نابجا به اجرا برمی‌گردد وگرنه از نظر قانونی ما مشکلی نداریم و ظرفیت قانونی برای جلوگیری از بالا رفتن قیمت‌های غیرمعقول مهیا است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بدنه دولت در بعضی رده‌های مدیریتی قابل تغییر و جابجایی است و امیدواریم وزیر جهاد کشاورزی در آینده‌ای نه چندان دور این تغییر مدیریت‌های لازم را انجام بدهد که بتوانیم پاسخگوی مردم باشیم.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون