کد خبر: ۳۶۲۱۲
۲۲:۱۶ -۲۷ آبان ۱۴۰۰
عبدالناصر درخشان مطرح کرد
نماینده ایرانشهر گفت: اینکه اجازه واردات به کالایی داده نشود و مردم مجبور باشند تنها از کالای ایرانی در آن بخش استفاده کنند که نمی‌توان اسمش را خودکفایی گذاشت. خودکفایی یعنی توان رقابت و به دست آوردن بازار را داشت آن هم وقتی که بازار پر باشد از کالا‌هایی با برند‌های مختلف.

نشان تجارتمحمد آیتی: چندی پیش، گروهی از تولیدکنندگان لوازم خانگی در نامه‌ای به رهبر انقلاب اعلام کردند که به خودکفایی در تولید لوازم خانگی رسیده و توانایی تامین بدون حاشیه و کم و کاست بازار را دارند.

بررسی‌های صورت گرفته نشان می‌دهد «گروه انتخاب» که صاحب دو برند اسنوا و دوو است و هدایت این جریان را بر عهده داشت، براساس اسناد و اطلاعات منتشره‌اش روی سامانه کدال بازار سرمایه، مشخص شد که ۸۰ درصد از درآمدش را به واردات مواد اولیه از چین تخصیص داد است در حالی که ادعای خودکفایی می‌کند. مجموعه دیگر این جریان، «مادیران» بود که آن هم به استناد صحبت‌های مدیرعاملش در جمع خبرنگاران مشخص شد که تنها در یک پارت، یک میلیون دلار فقط درب یخچال از چین وارد کرده است.

جالب است که این شرکت‌ها از یک طرف ادعای خودکفایی کردند، اما بلافاصله پس از صدور حکم حکومتی به بهانه اینکه مواد اولیه و قطعات‌شان وابسته به قیمت ارز است، لیست افزایش قیمت‌شان منتشر شد که به شدت با انتقاد تمام مسئولان نظام روبرو شد.

در همین رابطه، عبدالناصر درخشان عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: کشور‌هایی در دنیا وجود دارند که در کالا‌هایی به خودکفایی رسیدند، اما در را به روی واردات آن کالا‌ها از دیگر کشور‌ها نبستند.

وی افزود: اگر ما واقعاً در تولید لوازم خانگی به خودکفایی صد درصدی رسیدیم و کیفیت کار آن‌ها قابل قبول است، چرا باید تولیدکنندگان ما نگران واردات باشند؟ خودکفایی یعنی ما حرف برای گفتن داریم، یعنی ما می‌توانیم رقابت کنیم و خوب است که در این فضا کار را جلو برد.

نماینده ایرانشهر تصریح کرد: اینکه اجازه واردات به کالایی داده نشود و مردم مجبور باشند تنها از کالای ایرانی در آن بخش استفاده کنند که نمی‌توان اسمش را خودکفایی گذاشت. خودکفایی یعنی توان رقابت و به دست آوردن بازار را داشت آن هم وقتی که بازار پر باشد از کالا‌هایی با برند‌های مختلف. تولیدکنندگان داخلی ما باید به سمتی بروند که مردم در شرایط عادی با توجه به قیمت و کیفیت به سمت کالای آن‌ها بروند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: بحث من فقط معطوف به لوازم خانگی نیست و معتقدم در همه بخش‌ها باید این اتفاق بیفتد از جمله خودرو. انحصار، فساد و رانت آن هم برای عده‌ای خاص ایجاد می‌کند.

درخشان در پایان خاطرنشان کرد: خودکفایی یعنی از صفر تا ۱۰۰ تولید کار خودمان باشد نه اینکه برویم مواد اولیه را وارد کنیم و بعد بگوییم به خودکفایی رسیدیم.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون