کد خبر: ۳۶۱۳۵
۰۹:۰۷ -۲۶ آبان ۱۴۰۰
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس مطرح کرد
محبی گفت: وام ۳۵۰ میلیون تومانی مسکن باید از طریق اقساط بازگردانده شود، در حالی که الان حقوق دهک‌های پایین جامعه کمتر از چهار میلیون تومان است.

وام مسکن

نشان تجارت - وزیر راه و شهرسازی در حالی از تسهیلات وام ۳۵۰ میلیونی مسکن در طرح جهش تولید مسکن صحبت به میان می‌آورد که قرار است این وام به دهک‌های پایین یک الی پنجم جامعه تعلق بگیرد.

افرادی که در این گروه هدف قرار دارند از نظر توان مالی و دریافت حقوق، در حدی نیستند که علاوه بر تامین مخارج زندگی و اجاره مسکن، با این تورم افسارگریخته و شرایط اقتصادی به شدت ناپایدار، بتوانند از پس بازپرداخت این وام برآیند؛ بنابراین اگر فکری اساسی برای این اقدام انجام نشود همین وام می‌تواند باعث ایجاد دلالی در بازار شود، هرچند گفته می‌شود جلوی خرید و فروش وام گرفته می‌شود، اما همانطور که همه واقف هستند دلال‌ها، راه‌های دور زدن قوانین مختلف را می‌دانند.

بهروز محبی در همین خصوص به اقتصاد۲۴ گفت: برای این کار‌ها باید عملیاتی فکر کرد، همینطور نمی‌شود فقط صحبت کرد؛ مبالغ وام گفته شده سنگین است و هم اینکه قطعا وام باید در یک زمان بازپرداخت شود. آنچه امروز در کف حقوق قاطبه نیازمندان به خصوص به مسکن، دیده می‌شود این است که هیچ کدام از این افراد نمی‌توانند چنین وامی را بازپرداخت کنند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه این کار را عملیاتی نمی‌بینم، افزود: این وام باید از طریق اقساط بازگردانده شود، در حالی که الان حقوق این دهک‌ها کمتر از چهار میلیون تومان است و با وجود تورم ویژه‌ای که ایجاده کرده‌ایم و مخارج زندگی، در ماه باید چقدر قسط دهند تا این وام صاف شود.
قرض نگیر، بدون ضامن و چک و سفته از اینجا اعتبار بگیر

وی اظهار کرد: بنده فکر می‌کنم اگر امکانات در اختیار است مثل زمین رایگان، این کار را انجام دهند تا شرکت تعاونی تشکیل و با حداقل هزینه، مسکن ایجاد شود. اگر این کار صورت بگیرد و افراد توانایی بازپرداخت آن را نداشته باشند، آن را به دیگران می‌فروشند که خود این کار فضای مفسده ایجاد می‌کند و طبیعتاً مجلس این اقدام را همراهی نمی‌کند.

محبی با اشاره به قیمت مصالح خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه دولت قیمت سیمان را تثبیت کرده است و قرار است که قیمت فولاد را هم تثبیت کند و چون پایه مسکن، سیمان و فولاد است، بنابراین قسمت اعظم ساخت مسکن تثبیت شده است، بنابراین به روش ذکر شده بهتر است به مردم جهت خانه‌دار شدن کمک کرد. قطعا نمایندگان مجلس در این خصوص تذکر خواهند داد، چراکه امتیاز بزرگی قرار است داده شود که این افراد توان بازپرداخت آن را ندارند، لذا دلال‌ها با خرید مبلغی ناچیز، این وام را از این افراد می‌خرند و سوءاستفاده به وجود خواهد آمد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۸
0
0
وضعی شده هاااااااااااااااا
گوناگون