کد خبر: ۳۴۶۵۷
۲۲:۴۲ -۱۳ مهر ۱۴۰۰
خشونت خانگی علیه مردان به‌راحتی قابل تشخیص نیست اما تهدیدی جدی است که سلامت جسم و روان مردان را که تحت چنین خشونتی قرار دارند تهدید می‌کند.

خشونت علیه مردان

نشان تجارت - نادیا زکالوند: زنان تنها قربانیان خشونت خانگی نیستند، بلکه این وضعیت گریبان برخی از مردان را هم می‌گیرد. وقتی مردان با خشونت خانگی روبه‌رو می‌شوند نمی‌توانند به‌راحتی از دیگران کمک بخواهند. آن‌ها از اینکه ضعف خود را بپذیرند، خجالت می‌کشند و می‌ترسند اعتبار خود را نزد دیگران از دست بدهند.

آمارها درباره خشونت علیه مردان چه می‌گویند؟

بنابه گفته سازمان جهانی بهداشت، مردان هم مانند زنان دچار خشونت‌های خانگی هستند و احتمال اینکه مانند قربانیان زن، دچار جراحت‌های سنگین شوند زیاد است.

در بررسی‌هایی که محققان انجام داده‌اند، حقایق و شواهد اثبات‌شده‌ای وجود دارد که مرد‌ان هم خشونت خانگی را تجربه کرده‌اند. بنا بر این بررسی‌ها هر ساله در آمریکا بیش از ۸۳۰ هزار مرد، یعنی هر ۳۷،۸ ثانیه یک نفر، قربانی خشونت خانگی می‌شود.

همچنین از آمار و شواهد دیگری که در این زمینه ارائه شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بنابر آمار ارائه‌شده از اداره آمار ملی آمریکا، از هر سه قربانی خشونت خانگی در سال، یک نفر مرد است.

از هر ۶ تا ۷ مرد، یک نفر در طول زندگی خود قربانی خشونت خانگی شده است.

۲۶ درصد از خشونت و جرایم خانگی که به پلیس گزارش می‌شود، علیه مرد‌ان بوده است.

فقط ۴،۴ درصد قربانی‌های خشونت خانگی که تحت حمایت سرویس‌های محلی قرار می‌گیرند، مرد هستند و این بدین منظور است که تعداد کمی از مردان کمک طلب می‌کنند.

در طول مدت عالم‌گیری ویروس کرونای جدید، خشونت خانگی علیه مردان یک‌چهارم بیشتر از مواقع عادی بود. ۶۱ درصد از قربانیان مرد که با مراکز مشاوره‌ای تماس گرفتند، گفته بودند این اولین بار است که در مورد خشونتی که علیه آن‌ها صورت می‌گیرد، صحبت می‌کنند.

در حال حاضر در آمریکا ۳۹ سازمان وجود دارد که مجهز به ۲۳۸ پناهگاه هستند و از این تعداد ۵۸ پناهگاه به مرد‌انی تعلق گرفته که گرفتار خشونت خانگی بوده‌اند.

هر سال تقریبا ۱۱ درصد از مرد‌انی که قربانی خشونت خانگی هستند، دست به خودکشی می‌زنند.

در طی ۵ سال اخیر ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۰، به‌طور متوسط هر سال، ۱۲ مرد به وسیله همسران فعلی یا قبلی خود کشته شدند.

تشخیص خشونت خانگی علیه مرد‌ان

خشونت خانگی شکل‌های مختلفی دارد و شامل خشونت عاطفی و احساسی، جنسی، فیزیکی، تعقیب و گریز و تهدید به مرگ می‌شود. زمانی‌که تعادل قدرت و کنترل در یک رابطه بهم می‌ریزد و وزنه به سمت یک طرف می‌رود، احتمال دارد طرف ضعیف‌تر گرفتار خشونت خانگی شود.

خشونت خانگی ممکن است با حرف‌ها و رفتار‌های آسیب‌رسان همراه شود و معمولا با هدف تحت کنترل‌گرفتن همسر و شریک زندگی رخ می‌دهد.

تشخیص خشونت خانگی علیه مرد‌ان ساده نیست. در روز‌های اول یک رابطه رفتار خشونت‌آمیز همسران ممکن است خشونت تلقی نشود و مثلا فرد با خود تصور کند این رفتار‌ها بیشتر به دلیل توجه بیش از حد یا رفتار‌های حمایتی طرف مقابل‌شان است. در ضمن در اینگونه مواقع معمولا همسر بدرفتار از رفتار خود عذرخواهی می‌کند و قول می‌دهد چنین اتفاق‌هایی دوباره رخ ندهد.

اگر مردی با چنین رفتار‌هایی از همسر خود مواجه شد، باید بداند که گرفتار خشونت خانگی شده است:

* با نام‌های بد و توهین‌آمیز او را صدا می‌زند یا دائما او را تحقیر می‌کند
* مانع کار کردن یا تحصیل او می‌شود
* به او اجازه دیدن خانواده یا دوستانش را نمی‌دهد
* نحوه خرج کردن پول او را دائما کنترل می‌کند
* دایما حسادت می‌ورزد و او را به بی‌وفایی متهم می‌کند
* حتی اجازه رفتن به مراکز بهداشتی و درمانی را به او نمی‌دهد
* او را به انجام رفتار‌های جنسی وادار می‌کند، حتی اگر تمایلی نداشته باشد
* زمانی‌ که دست به خشونت می‌زند، او را سرزنش می‌کند و می‌گوید که او سزاوار چنین رفتاری است
* او را تهدید می‌کند که به او تهمت می‌زند، مشکلات جنسی و هویتی دارد و آبرویش را می‌برد
* دائم او را به ترک‌شدن تهدید می‌کند
* او یا یکی از اعضای خانواده‌اش را تهدید به مرگ می‌کند
* مدام حرف‌های ضد و نقیض یا پر از دروغ به او می‌زند
* همچنین اگر او قصد ترک کردن همسر بدرفتار خود را داشته باشد، تهدید به مرگ می‌شود

گاهی‌ اوقات تشخیص خشونت علیه مردان سخت‌تر هم می‌شود زیرا قربانیان خشونت‌های خانگی احتمال دارد به دفاع از خود بپردازند و به همسر بدرفتار خود حمله کنند و در اینگونه مواقع اثبات اینکه این رفتار ناشی از بدرفتاری‌های همسر بوده سخت می‌شود.

چه باید کرد؟

مردانی که قربانی خشونت هستند، باید چرخه بدرفتاری را قطع کنند. در این چرخه، همسر معمولا، او را تهدید به خشونت می‌کنند، سپس تهدید خود را عملی کرده و بعد از آن عذرخواهی می‌کنند و قول می‌دهند که تغییر کنند، حتی برای او هدیه هم می‌خرند؛ اما باز این چرخه تکرار می‌شود.

متاسفانه مرد‌ان وقتی با خشونت‌های خانگی مواجه می‌شوند، به‌جای اصلاح شرایط، افسرده و مضطرب شده و گرفتار الکل یا مواد مخدر می‌شوند. آن‌ها باید یاد بگیرند، شرایطی را که در آن هستند، قبل از اینکه همه چیز بغرنج شود، تغییر دهند.

اولین اقدام کمک خواستن از مراکز مشاوره است. مردان نباید از گفتن اینکه قربانی خشونت شده‌اند، شرمنده شوند. با کمک گرفتن از این مراکز می‌توانند از این شرایط بد عبور کرده و راه‌حلی مناسب برای داشتن یک زندگی شایسته داشته باشند.

مرد‌ان قربانی خشونت خانگی همچون زنان، با کمک مشاوره‌ها و توجه به راهکار‌های آن‌ها می‌توانند به نتیجه‌ای مطلوب دست یابند.

منابع:
https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/adult-health/in-depth/domestic-violence-against-men/art-۲۰۰۴۵۱۴۹

https://www.mankind.org.uk/statistics/statistics-on-male-victims-of-domestic-abuse

https://www.webmd.com/balance/features/help-for-battered-men

منتشرشده در جامعه ۲۴

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون