نشان تجارت - طبق مشاهدات میدانی قیمت خودروهای داخلی از حدود دو هفته پیش به صورت نجومی افزایش یافته است به طوری که قیمت ۲۰۷ دستی حدود ۶۰ میلیون تومان افزایش یافته و به ۳۵۵ میلیون تومان رسیده است همچنین خودروی کوییک هم با قیمت حدود ۱۷۰ میلیون تومان معامله میشود.
نکته جالب اینجاست که همین آشفته بازار باعث شده مردم هم برای خرید خودرو به دردسر بیفتند تا جایی که قیمت خودروهای دست دوم نیز نسبت به گذشته چند برابر شده است. به طور مثال طبق مشاهدات میدانی قیمت خودروی تیبایی که در گذشته صفر آن ۱۰۰ میلیون تومان بود اکنون دست دوم این خودرو را باید به این قیمت خرید!
یکی از فعالان بازار خودرو با بیان اینکه طی دو هفته اخیر همزمان با تغییر دولت و همچنین افزایش نرخ ارز شاهد اوج گیری قیمتها در بازار خودرو بودهایم، گفت: حدود ۱۴ روز است که قیمت دلار رشد داشته و تاثیراتی در صنعت خودرو گذاشته است، اکنون دلار از ۲۴ هزار تومان به بیش از ۲۷ هزار تومان رسیده و قیمت خودرو نیز همپای آن بالا رفته است.
این فعال بازار با بیان اینکه در این شرایط عرضه خودرو نیز به اندازه تقاضا صورت نمیگیرد، ادامه داد: در حال حاضر با انباشت خودروهای ناقص در پارکینگ خودروسازان مواجه هستیم که به بالارفتن قیمتها دامن زده است.
مسیح فرزانه، کارشناس صنعت خودرو در خصوص افزایش نجومی قیمت خودرو در بازار به ویژه خودروهایی که جزو خودروهای ارزان قیمت بازار به حساب میآیند، گفت: کارشناسان معتقدند که بخش قابل توجهی از نوسانات قیمت خودرو بر اساس نوسان نرخ ارز در بازارهاست. به عبارتی تغییرات نرخ دلار در بازارهای عراق و هرات به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتواند نرخ ارز و به تبع آن قیمت خودروهای داخلی و خارجی در بازار ایران را هم تغییر دهد.
این کارشناس صنعت خودرو اضافه کرد: همین امر را میتوان یکی از علتهای افزایش قیمت خودرو دانست؛ اکنون همانطور که در بازار مشاهده میکنیم قیمت خودرو طی ۲ هفته گذشته افزایش یافته است به طور مثال پژو ۲۰۶ تیپ ۲ اکنون به قیمت حدود ۲۵۰ میلیون تومان و پراید نزدیک به ۱۵۰ میلیون تومان شده است.
این کارشناس صنعت خودرو معتقد است زمانی که نقدینگی در بازار افزایش پیدا میکند، سبب تورم میشود که این تورم هم بر افزایش قیمتها تاثیر گذار است.
فرزانه با بیان اینکه دلایل زیادی باعث افزایش قیمت خودرو میشود، گفت: یکی دیگر از دلایل افزایش قیمت خودرو، عدم عرضه خودروهای صفر به داخل بازار از سوی خودروسازان بوده و برخی از خودروهایی که به تعداد زیاد ناقص هستند و در انبار خودروسازان مانده است و طبیعتا اگر ورود پیدا کند میتواند قیمت را تعدیل کند.
چندی پیش آرش محبی نژاد، دبیر انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعهسازان خودرو کشور نیز گفت: قریب به ۱۴۰ هزار خودروی ناقص کف پارکینگهای خودروسازان وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل نقصی قطعات و به ویژه بحث بحران است که شاید نصفی از آن به دلیل بحران ریز تراشهها باشد که تجاری نمیشود.
برخی دیگر نیز معتقد هستند که کارخانهها در افزایش قیمت خودرو دست دارند، چرا که وقتی خبری مبنی بر توقف تولید خودرویی منتشر میشود، قیمت همان کالا در بازار افزایش مییابد، به طور مثال چندی پیش خبری از توقف تولید پژو ۲۰۶ منتشر شد که به گفته فعالان بازار همین عامل باعث افزایش قیمت خودرو شد.
بهارستان نشینها فقط یک راهکار را برای کنترل بازار و قیمتها میدانند که عرضه خودرو در بورس کالاست.
حجت الله فیروزی، سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با اشاره به آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو در این کمیسیون گفت: چندین جلسه درباره قیمتگذاری خودرو با مسئولان وزارت صمت و خودروسازان در کمیسیون برگزار کردهایم.
وی افزود: به دنبال کانالیزه قیمت تمام شده خودرو و نحوه قیمت گذاری بر روی آن هستیم، در شرایط فعلی خودروسازان و مردم نسبت به قیمت خودروها گلایهمند هستند در حالی که خودروسازان اعلام میکنند که قیمت تمام شده با قیمتهایی که عرضه میشود تفاوت دارد و باعث زیان دهی آنها شده است.
نماینده فسا در مجلس با اعلام اینکه پیشنهادات مختلفی برای نحوه قیمتگذاری خودروها ارائه شده است، بیان کرد: یکی از پیشنهادات این بود که خودروهای پر تیراژ بر اساس قیمت تمام شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود به بازار عرضه شود و خودروهای خاص نیز با پیشنهاد هیات مدیره خودروسازان و با تصویب وزارت صمت به فروش برسد و در این راه متولی وزارت صمت باشد که هنوز جمعبندی در این زمینه انجام نشده است.
سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قرار است وزارت صمت نظر تجمیعی شورای رقابت و خودروسازان را به کمیسیون ارائه کند، گفت: فرمول مجلس در تعیین قیمت خودروها نیز این است که قیمت تمام شده در بورس ارائه و از این طریق رقابت ایجاد شود.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور در پاسخ به چرایی افزایش قیمت خودرو طی چند روزه گذشته، گفت: افزایش قیمتها اکنون در بازار رخ داده است. زمانی که قیمت ارز افزایشی است، قیمت اقلام و مواد اولیه افزایش پیدا میکند.
مازیار بیگلو بیان کرد: اکنون عرضه خودروسازان افزایش یافته است و این منطقی نیست که افزایش عرضه داشته باشیم و از طرفی افزایش قیمت خودرو هم داشته باشیم. اکنون بحث سوداگری مطرح است که همان اختلاف قیمت بین حاشیه بازار و کارخانه را ایجاد کرده است.
دبیر انجمن قطعه سازان کشور افزود: اولین عامل در اقتصاد آزاد، این است که دولت باید از قیمت گذاری دستوری کناره بکشد، وقتی قیمت گذاری دستوری باشد روند عرضه کاهش و تقاضا افزایش پیدا میکند.
سید رضا فاطمی امین، وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت در مورد چگونگی مدیریت بازار خودرو با بیان اینکه قیمتگذاری دستوری و سپردن بازار به دست عرضه و تقاضا به صورت صفر و یک نیست، معتقد است: دولت نباید قیمت تعیین کند و در عین حال نباید بازار را رها کند.
اکنون وزیر جدید وزارت صمت نیز از برنامه بلند خود مبنی بر افزایش عرضه خودرو گفته است. به گفته وی، دولت باید ضوابط و ساختار برای قیمت تعیین کند، یعنی قواعدی مشخص شود که قیمتها بر اساس آن شکل گیرد تا نرخها هم برای مصرف کننده و هم برای تولید کننده مطلوب باشد و منافع هر دو تامین شود. این در حالی است که قیمت گذاری در مواردی به نفع تولیدکننده و به زیان مصرفکننده و در مواردی نیز برعکس است.
وی در مورد احتمال واردات کالاهای نهایی از جمله خودرو نیز اظهار کرد: از سال ۱۳۹۷ به دلیل محدودیتهای ارزی واردات خودرو ممنوع شد، اما این دوره، زیادی طولانی شده است و دولت باید حداکثر طی یک سال، خود را بازیابی میکرد، ولی هنوز همان شرایط حفظ شده است. سعی میکنیم در مدت قابل توجهی اقتصاد و تراز ارزی کشور را بازیابی کنیم چرا که اگر تراز ارزی کشور متعادل شود، رقابت میتواند مفید باشد.