کد خبر: ۳۲۵۲۰
۰۹:۵۱ -۲۰ مرداد ۱۴۰۰
در گفتگو با نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک مطرح شد
عقبایی گفت: خیلی از ارگان‌ها، نهاد‌های دولتی و حاکمیتی زمین‌هایی دارند که به عنوان ثروت بخشی خود به آن می‌نگرند. این زمین‌ها وارد شبکه ملی مسکن شود.

آینده قیمت مسکن

نشان تجارت - حسام‌الدین عقبایی، نایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک در گفتگو با خبرنگار اقتصاد۲۴ با اشاره به ادامه چالش‌های بازار مسکن در دولت سیزدهم اظهار داشت: دولت ابزار‌هایی دارد که می‌تواند از این طریق این چالش‌ها را بر طرف کند. ابراهیم رئیسی معتقد است که می‌تواند تولید مسکن از سالی ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار واحد که به بالای یک میلیون واحد برساند، اما در راه تحقق این امر موانعی وجود دارد که توازن عرضه و تقاضا را برقرار کند.

او ادامه داد: اگر این موانع رفع شوند می‌توانیم شاهد رونق در بازار خرید و فروش باشیم که مفهوم آن افزایش قیمت نیست بلکه بالا رفتن قدرت خرید مردم است.

الزامات رونق بازار مسکن

ایب رییس اول اتحادیه صنف مشاوران املاک با اشاره به پیشنهاداتی در خصوص رونق بازار مسکن گفت: برای رونق بازار مسکن توجه به بحث زمین خیلی مهم است. می‌دانیم که ۷۰ الی ۹۰ درصد قیمت مسکن وابسته به زمین است و اگر بتوانیم در این حوزه مدیریت کنیم، به موفقیت دست خواهیم یافت. خیلی از ارگان‌ها، نهاد‌های دولتی و حاکمیتی زمین‌هایی دارند که به عنوان ثروت بخشی خود به آن می‌نگرند. اگر این زمین‌ها وارد شبکه ملی مسکن شود، بستری برای تولید مسکن خواهد شد.

وی افزود: بهترین بستر برای تولید مسکن تامین زمین است. درحال حاضر باید یک ستاد مدیریت زمین شکل بگیرد. البته این ستاد نباید جنبه تشریفاتی داشته بلکه باید کاربرد،‌ی اجرایی و عملیاتی باشد. نهادی که می‌تواند در نهاد ریاست‌جمهوری و وزارت راه و شهرسازی شکل بگیرد. اگر این اتفاق محقق شود، در قسمت مسکن اثر زیادی دارد و بنابراین مشکل اصلی که زمین است برطرف می‌شود.

عقبایی با بیان اینکه مشکل دوم که ضلع دوم مثلث ماست، مسئله تأمین مصالح ساختمانی سیمان فولاد و ابزار‌های لوکس و لاکچری است، تصریح کرد: خوشبختانه ما در این حوزه صادرکننده هستیم. اگرچه در مواردی سوداگری‌ها باعث افزایش قیمت شده است از جمله افزایش قیمت سیمان که در مدت اخیر اتفاق افتاده است. اما به هر حال مصالح به اندازه کافی موجود است. ضلع دیگر نیز نیروی انسانی است که به اندازه کافی وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مشکل مسکن اساسا مشکل مدیریت است و دولت نتوانسته آن‌ها را با هم هماهنگ کند، گفت: اکنون لازم است که این مدیریت به کار گرفته شود تا شاهد برقراری توازن بین عرضه و تقاضا باشیم. متناسب شدن قیمت با درآمد عمومی مردم مهم است. چراکه مردم باید بتوانند با ۵ سال پس‌انداز مسکن تهیه کنند؛ درحالیکه الان اگر ۴۰ سال پس‌انداز کنند نمی‌توانند خانه بخرند.

خانه‌دار شدن بعد از ۴۰ سال

عقبایی خاطرنشان کرد: اگر تولید مسکن بالا برود، باعث ریزش قیمت‌ها می‌شود. از این طریق حباب قیمت شکسته می‌شود و به قیمت واقعی مسکن نزدیک می‌شویم. ما سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون ازدواج داریم. درعینحال شاهد انباشت بی‌خانه‌ها از سال‌های گذشته نیز هستیم؛ لذا ضروری است که افزایش تولید را در حوزه مسکن داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن بازار داخلی و درون کشوری است و به فرجام و تحریم بند نیست، تصریح کرد: بازار مسکن به دور از هر گونه شعارزدگی می‌تواند الگویی برای اقتصاد مقاومتی باشد. از طریق این بازار ۱۳۰۰ نوع کالا فعال می‌شود و وقتی رونق می‌گیرد، حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ رشته شغلی وابسته به این بازار ایجاد می‌شود.

عقبایی با اشاره به ملزومات تعادل در حوزه اجاره‌نشینی گفت: در حال حاضر دهک‌های پایین جامعه ما اجاره نشین هستند. از دهه ۶۰ تاکنون تعداد اجاره‌نشینی افزایش یافت که دلیل اصلی آن عدم تطابق رشد درآمد دهک‌های ضعیف نسبت به قیمت مسکن بود؛ لذا دولت اول باید تولید مسکن استیجاری را در دستور کار قرار دهد. از مجلس هفتم تاکنون نمایندگان مجلس بر این طرح تاکید کردند و دولت‌ها از زمان دولت اصلاحات تا الان همه موافق آن بوده‌اند، اما به دلیل اینکه هزمی نداشتند عملی نشد.

وی تاکید کرد: تولید مسکن استیجاری کمک می‌کند تا بازار رقابتی ایجاد شود و قیمت اجاره بها بشکند. البته این راهکار یک راهکار طولانی مدت است که باید دنبال شود.

پیشنهاد من این که دولت از سیستم بانکی سوبسیدی به مستأجران بدهد و در این خصوص بودجه دیده شود که تسهیلات کارا و موثر با توجه به شهر و ارزش ملکی اعطا شود. برای اینکه این تسهیلات نوشدارو پس از مرگ سهراب نباشد، باید تا بهار ۱۴۰۱ به مستأجران داده شود تا تا در پیک جابه‌جایی که تیر ماه تا شهریور ماه به کمک مردم بیاید.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون