کد خبر: ۳۰۵۵۰
۰۹:۵۵ -۰۷ تير ۱۴۰۰
حمله نقدینگی به بازار رمزارز‌ها
مجوز واردات کالا با بیت‌کوین در حالی از اردیبهشت ماه ازسوی بانک مرکزی صادر شد که نه تنها اجرایی نشده، بلکه باز شدن پای رمزارز‌ها به اقتصاد ایران، دردسرساز شده؛ به گونه‌ای که این بازار با جذب نقدینگی بورس و سپرده‌های بانکی، به سنگی پیش پای تولید و اخذ تسهیلات از نظام بانکی تبدیل شده است.

رشد بیت کوین

نشان تجارت - دنیای رمزارز‌ها در روز‌های سقوط بورس در حالی سرپناهی برای سهامداران گریزان از بورس شد که اینک سپرده‌های بانکی را نشانه رفته است. با انتقال سپرده‌های بانکی به بازار غبارآلود رمزارز‌ها بانک‌ها در اعطای تسهیلات نیز به تدریج دچار مشکل خواهند شد. گویی رمزارز‌ها که می‌رفت تا ناجی اقتصاد ایران در شرایط تحریم باشد و واردات قانونی را رونق بخشد اینک می‌رود تا به واردات کالا به صورت قاچاق دامن زند.

کوچ بزرگ از بورس به بیت‌کوین

یک کارشناس اقتصادی با تشریح آسیب‌های بیت‌کوین به اقتصاد ایران گفت: یکی از آسیب‌هایی که رمزارز‌ها به اقتصاد کشور زده خروج سرمایه از بورس است.

وی در گفتگو با ادامه داد: افزایش سرمایه در بازار سهام، اشتغال ایجاد می‌کند و رونق اقتصادی می‌آورد، زیرا تولید در شرکت‌های بورسی اتفاق می‌افتد و سرمایه در این بازار ارزش افزوده ایجاد می‌کند. از طرفی اگر کارخانه‌ای که سهام خود را در بورس عرضه کرده ورشکست شود یک خط تولید، زمین و بنا و یک سری دارایی‌ها دارد که بدهی‌های خود را پرداخت کند. ولی اگر ارزش رمزارز‌ها بریزد سرمایه مردم نابود می‌شود.

نابودی سرمایه مردم با سقوط رمزارز‌ها

کارشناس حوزه اقتصاد ادامه داد: موضوع دیگر کوین‌های استخراج‌شده‌ای است که محل مصرف آن مشخص نیست. قرار بود با بیت‌کوین تحریم‌ها را دور بزنیم. هنوز بعد از دو سال هیچ ثبت سفارشی روی این سیستم انجام نشده پس مشخصا در جای دیگری هزینه می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر با نبود عرصه قانونی، بیت‌کوین به معضل قاچاق کالا دامن می‌زند و ابزاری شده در دست قاچاقچیان.

بیت‌کوین ابزاری برای پولشویی در ایران

این کارشناس حوزه اقتصاد و سرمایه با هشدار نسبت به خروج سرمایه از کشور با خرید رمزارز به اقتصاد ۲۴ گفت: با توجه به اینکه ابزار نظارتی هنوز برای این حوزه تعریف نشده و نظارتی روی آن نیست پولشویی‌های گسترده دور از چشم رگولاتور و حاکمیت صورت می‌گیرد.

تنها دستاورد بیت‌کوین برای ایران

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: تنها آسیب‌های این حوزه شامل حال جامعه شده و تاکنون رمزارز‌ها هیچ‌گونه منفعتی برای کشور نداشته است. از سمت دیگر کلاهبرداران و سودجویان نهایت بهره‌برداری را از این فضا می‌کنند.

وی با بیا اینکه در سایه شعار دور زدن تحریم‌ها مخاطرات بیت‌کوین را در سطح کشور افزایش داده‌ایم، گفت: اگر در مورد آن سریعا تصمیم‌گیری نشود بعد هم نمی‌توانیم آسیب‌های آن را مدیریت کنیم.

بیت‌کوین، رقیب قدر بازار سرمایه

کارشناس حوزه سرمایه ادامه داد: بازار رمزارز‌ها رقیب بازار سرمایه شده و سرمایه مردم به این سمت کشیده شده است.

وی ادامه داد: شبکه‌های هرمی بیت‌کوین در کشور افزایش یافته‌اند و گلدکوئیست مدرن در حال شکل‌گیری است.

واردات کالا با بیت‌کوین به صورت رسمی نداریم

کارشناس حوزه اقتصاد و سرمایه با بیان اینکه به رغم شعار دور زدن تحریم‌ها با بیت‌کوین، واردات رسمی با بیت‌کوین نداریم، گفت: هنوز راه ثبت سفارشی از طریق بیت‌کوین وجود ندارد و در سیستم واردات کالا تعریف نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از شرکت‌های غیرقانونی از این راه سرمایه مردم را جذب کرده‌اند و موازی سیستم‌های مالی صندوق‌هایی را تشکیل داده‌اند و به مردم سود‌های غیرمتعارفی پرداخت می‌کنند. این جذب سرمایه می‌تواند آسیب‌های زیادی را برای سیستم بانکداری و گردش مالی کشور ایجاد کند. نظام بانکی برای تسهیلات‌دهی، نیاز به سپرده‌گذاری مردم دارد و این در حالی است که سپرده‌ها در حال انتقال به بازار رمزارزهاست.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون