کد خبر: ۲۹۳۸۱
۱۸:۳۹ -۰۹ خرداد ۱۴۰۰
کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه امروز بازار تحت تأثیر دو خبر بود، مطرح کرد: برکناری رئیس بانک مرکزی ابهام در بازار را افزایش داده است.

مهدی قلی‌پور

نشان تجارتامروز با حضور سهامداران حقوقی داغ شد و تقاضا در بازار بالا رفت. این در حالی بود که از ابتدای معاملات، خبر به ۱۹ درصد رسیدن سود سپرده بانکی روی بازار تأثیر گذاشته بود، اما خبر‌هایی نظیر برکناری رئیس بانک مرکزی از سمتش توانست دوباره به جو منفی در بازار دامن بزند و وضعیت بازار دوباره رو به سقوط باشد.

در جریان معاملات امروز بازار سرمایه، شاخص کل بورس با رشد بیش از ۱۷ هزار واحدی، وارد کانال یک میلیون و ۱۵۶ هزار واحدی شد و افزایش ۱.۵ درصدی را نشان داد. این در حالی است که شاخص کل هم‌وزن هم با ۹۳ واحد منفی در محدوده ۳۸۵ هزار واحد قرار گرفت.

ارزش معاملات امروز ۵ هزار میلیارد تومان را ثبت کرد. امروز نماد‌های «فولاد»، «فملی» و «شستا» از نماد‌های مثبت و «رمپنا» و «وامید» از نماد‌های منفی موثر بر شاخص کل بودند. برترین گروه‌های صنعتی در بازار امروز فرآورده‌های نفتی، فلزات اساسی و بانکی‌ها بودند.

با این حال، خبری که بیشتر روی بازار تأثیرگذار بود، بالا رفتن نرخ دلار در بازار آزاد امروز بود چراکه این ارز باعث می‌شود، قیمت سهم‌های صادرات‌محور و کامودیتی‌محور در بازار بالا برود و ارزندگی بیشتر در بازار حس شود. البته، در این میان، می‌توان به افزایش فشار عرضه بر بازار هم اشاره کرد چراکه این عامل باعث شد شاخص کل پس از مدتی صعودی بودن، دوباره سقوط کند.

مهدی قلی‌پور، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با خبرنگار بازار در رابطه با روند معاملات امروز بورس و رشد شاخص کل اظهار کرد: رشد دلار در چند روز اخیر به واسطه اصطکاک در مذاکرات وین و حرف و حدیث‌ها از برکناری رئیس بانک مرکزی، مشخص شدن کاندیدا‌های ریاست جمهوری و همچنین گزارشات نسبتا خوب شرکت‌ها در کدال از عوامل اصلی رشد چند روز اخیر بود.

وی در ادامه تصریح کرد: طبیعی است با افزایش قیمت‌ها، عرضه‌ها افزایش می‌یابد به ویژه عرضه‌هایی که در چند ماه گذشته همواره سرکوب شده بودند. البته، احتمال کاهش دستوری و مصنوعی ارز به ضرر تولید و بورس با انتصاب رئیس جدید که اخبارش در اواخر بازار آمد هم بی تاثیر نبود.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه قیمت‌های آخرین معامله از پایانی عمدتا کمتر بود، درباره بازار فردا مطرح کرد: انتظار می‌رود بازار منفی شروع کند؛ با این حال، با قیمت‌های جهانی فعلی و ارز دلار در کانال ۲۴ هزار تومانی انتظار ادامه‌دار بودن افت‌ها را ندارم.

وی در پایان درباره برکناری رئیس بانک مرکزی خاطرنشان کرد: اگر این مسئله منجر به ارزپاشی به واسطه دستور رئیس جمهور برای تحویل دولت با نرخ آبرومندتر ارز باشد، قطعا در کوتاه‌مدت به ضرر بازار بورس خواهد بود و همچنین، سیاست بالا نگه داشتن نرخ بهره چه بین بانکی و چه در سطح شعب و بازار بدهی در چند ماه گذشته به ضرر بازار بوده و باید دید چه تغییری در سیاست‌های بانک مرکزی روی خواهد داد، اما در کل، این تغییر و برکناری ابهام‌زاست و ریسک‌ها را افزایش داده است.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون