نشان تجارت - نشست بررسی توانمندیها و انتظارات اصناف ایران از سازمان توسعه تجارت و رایزنان بازرگانی با حضور محمدباقرمجتبایی دبیرکل، مرتضی هاشمی معاون امور صنوف تولیدی و نمایشگاهی، احسان سقایی معاون برنامهریزی و اقتصادی اتاق اصناف ایران، مهراد فلاح رایزن بازرگانی ایران در کشور عمان، اکبرگداری رایزن بازرگانی ایران در کشور ارمنستان، مهدی بابایی رایزن بازرگانی ایران در کشور آذربایجان، ایرج زارعی رایزن بازرگانی ایران در کشور روسیه و بصورت آنلاین عبدالامیر ربیهاوی رایزن بازرگانی ایران و عراق ونیزسرکار خانم حیدری کارشناس اداره رایزنان بازرگانی و امور نمایندگیها سازمان توسعه تجارت ایران در اتاق اصناف ایران برگزار شد.
در این نشست محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به اهمیت نیاز سنجی بازارهای هدف محصولات صنفی دارای اولویت صادراتی در کشورهای هدف گفت: جایگاه بنگاههای کوچک و متوسط (SMEs) در اقتصاد دنیا و نقشی که برای شکوفایی درکشورهای توسعه یافته ایجاد نمودهاند بسیار حایز اهمیت است و بنگاههای اقتصادی ایران برحسب نوع بنگاه به چهار گروه خرد (یک تا ۹ نفر)، بنگاههای کوچک (۱۰تا ۴۹ نفر)، بنگاههای متوسط (۵۰تا ۹۹ نفر) و بنگاههای بزرگ (۱۰۰ نفر به بالا) را شامل میشود.
وی تصریح کرد: ۹۸% بنگاههای ایران در سطح کوچک و متوسط هستند و بنا به آنچه در منابع مختلف در مورد تعریف SMEs ذکر شده عمدهترین سهم از بنگاههای خرد و کوچک و متوسط در ایران متعلق به اصناف است که با مجموعه ۳ میلیون واحدصنفی و بیش از ۸ هزار اتحادیه و ۳۹۶ اتاق اصناف بزرگترین تشکل اقتصادی کشور محسوب میشوند.
دبیرکل اتاق اصناف ایران با اشاره به نقش و جایگاه اصناف در اقتصاد ایران تاکید کرد: بیش از ۷۰ درصد کالای وارداتی و ۹۰ درصد محصولات صنایع بزرگ کشور از طریق شبکه عمده فروشی و خرده فروشی اصناف توزیع میگردد
مجتبایی با تاکید بر مراحل شناسایی رستههای تولیدی صنفی دارای اولویت صادراتی اصناف ایران، اظهار کرد: اتاق اصناف ایران جهت شناسایی و برنامه ریزی حمایتی از صنوف تولیدی اقدامات لازم را انجام داده است و در این مسیر تمرکز بر واحدهای تولیدی که دارای ظرفیت بالقوه و بالفعل صادارتی هستند، نظیر صنف چرم، کیف و کفش، پوشاک، زیور الات و سنگهای قیمتی، صنایع چوبی و مبلمان و برخی رستههای خدمات فنی مانند تعمیر خودروهای سنگین و نیز تاسیسات قرار گرفته است.
دبیر کل اتاق اصناف ایران با اشاره به انتظارات اصناف از رایزنان بازرگانی، تصریح کرد: اطلاع رسانی به موقع در خصوص آخرین تحولات و پیش بینی تغییرات وضعیت اقتصادی، اجتماعی و … از کشورهای هدف، ارائه قوانین و مقرارت، استاندارهای ورود کالا، بازاریابی و مذاکره با واردکنندگان عمده کالا، اخذ سفارش خرید (LOI)، پیگیری تا صادرات را از جمله انتظارات اصناف از رایزنان بازرگانی عنوان کرد.
وی در ادامه تاکید کرد: ارائه گزارشهای تحلیلی از وضعیت رقبا (استراتژیهای ورود به بازار، شبکه توزیع سیاستهای پیشبرد فروش) و استفاده از ارتباطات یکپارچه بازاریابی برای ایجاد تعامل بین بنگاههای صنفی ایران با تجار کشورهای هدف به منظور همکاریهای تجاری، اقتصادی از سوی رایزنان بازرگانی بسیار حائز اهمیت است.
در پایان نشست نیز رایزان بازرگانی ایران درکشورهای آذربایجان، عمان، روسیه و ارمنستان و عراق در خصوص ارائه راهکارها و نحوهی همکاری با تولیدکنندگان صنفی بحث و گفتگو کردند و پیشنهادات خود را اعلام نمودند.
در پایان مقرر شد یکی از کارشناسان حوزه صادرات اتاق اصناف ایران در ارتباط نزدیک با رایزنان بازرگانی جهت تبادل اطلاعات بازار و ظرفیتهای صادراتی قرار گرفته و از طرف اتاق اصناف ایران نیز ظرفیتهای صادراتی صنوف و افراد صنفی دارای تجربه و یا متقاضی فعالیت در حوزه صادرات و تجارت بین الملل شناسایی و به رایزنان بازرگانی ایران معرفی گردد.