نشان تجارت - طرح ترافیک سال ۱۴۰۰ از امروز آغاز و دوربینهای طرح ترافیک پایتخت که مدتی خاموش شده بود از ساعت ۸: ۳۰ روشن شد. بر اساس اعلام شهرداری تهران، طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا از ۸: ۳۰ تا ۱۶ اجرا میشود و رانندگان یکبار خروج رایگان از ۱۴: ۳۰ خواهند داشت.
همچنین طرح ترافیک در روزهای پنجشنبه اجرا نمیشود و تنها طرح کنترل آلودگی هوا(همان زوج و فرد سابق) پنجشنبهها برقرار خواهد بود. بر این اساس ساعت طرح ترافیک پنجشنبه حذف شده و ساعت طرح کنترل آلودگی هوا(طرح زوج و فرد سابق) پنجشنبه از ۸: ۳۰ تا ۱۳ بعد از ظهر است.
تغییراتی نیز در اجرای طرح ترافیک ایجاد شده از جمله اینکه علاوه بر افزایش نرخ، شهروندان باید پیش از ورود به طرح، روز مورد نظر خود را رزرو کننددر غیر اینصورت محاسبه عوارض تردد خودرو با بیشینه ضرایب و بهازای هر روز تردد با نرخ ۷۸۷.۵۰۰ ریال مستقل از ساعت تردد و نوع معاینه فنی خودرو برای آنها لحاظ خواهد شد.
فارغ از نرخ طرح ترافیک با ایجاد خیز چهارم کرونا بسیاری از کارشناسان بهداشتی معتقدند که اجرای طرح حداقل باید برای مدتی لغو شود چرا که مراجعه شهروندان به مترو و اتوبوس پس از سفرهای نوروزی انجام گرفته قطعا به وضعیت کرونایی دامن میزند.
آمار فوتیها و مبتلایان به کرونا در پایتخت هم همچون بسیاری از شهرهای کشور شیب صعودی داشته و بر اساس اعلام به گفته مسوولان فقط در روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۳۹ نفر بر اثر کرونا در تهران جان باختند.
با این وضعیت اجرای طرح ترافیک در تهران قوز بالا قوز شده و بسیاری از شهروندان معتقدند مجبور به استفاده از مترو و اتوبوس در شرایط کرونایی هستند البته ساعت اجرای طرح ترافیک پس از ۷ بار لغو کامل در اوایل سال گذشته کاهش یافته ولی علیرغم این موضوع بسیاری از شهروندان و کاربران فضای مجازی معتقدند در حالی که روز طبیعت بوستانها و پارکها تعطیل بود چرا باید طرح ترافیک اجرا شود و مترو و اتوبوس پر از جمعیت باشد به نظر برخی اجرای طرح به نوعی قتل عام شهروندان تهرانی است و باید در شرایط کنونی طرح ترافیک و کاهش آلودگی هوا لغو شود.
البته شورای شهریها چندان موافق با لغو طرح ترافیک نیستند. درباره این موضوع به سراغ ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران رفتیم. وی درباره ضرورت لغو طرح ترافیک در پایتخت همزمان با خیز چهارم کرونا گفت: تصمیمات مرتبط با لغو یا اجرای طرح ترافیک در دوران اپیدمی کرونا چندان در اختیار مدیریت شهری نیست و دستورالعملهای لازم را ستاد ملی مقابله با کرونا یا ستاد تهران ارائه میدهد و اگر آنها بخواهند طرح را لغو کنند ما هم مخالفتی نخواهیم داشت.
وی افزود: البته به نظر من لغو طرح ترافیک تأثیر چندانی در کاهش آمار مبتلایان و متوفیان کرونا ندارد و به صلاح نیست چرا که شهرهایی مانند اهواز و خوزستان اصلا مترو و طرح ترافیک مشابه تهران ندارند ولی با وضعیت اسفناک کرونا مواجه شدهاند.
خداکرمی گفت: بیشترین دلیل شیوع کرونا مشکلات رفتاری و اجتماعی است و رعایت پروتکلها هر چه بیشتر باید فرهنگسازی شود لغو طرح ترافیک سبب رفت و آمد بیشتر در سطح شهر میشود که بسیاری از آنها غیرضروری است مثلا برای خرید به بازارها و مغازهها مراجعه میکنند در صورتی که ممکن است اصلا نیازی به این قضیه نداشته باشند.
وی تصریح کرد: به شخصه معتقدم لغو طرح ترافیک تأثیری در کنترل بیماری کرونا ندارد و حتی اجرای آن در پیشگیری از کرونا کمک میکند مطالعات نشان داده لغو یا اجرای طرح تأثیری در کرونا نداشته و حتی مترو هم در رتبه ۱۳ از نظر پرخطری در ابتلا به کرونا در همه دنیا قرار گرفته است.
وی بیان کرد: استفاده از دو ماسک در مترو بسیار میتواند در پیشگیری از کرونا تأثیرگذار باشد همچنین شهروندان بهتر است در کابینها با یکدیگر صحبت نکنند و یا نخندند تا از این طریق هم بتوان از کرونا پیشگیری کرد.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا خودتان هم در شرایط کرونا از مترو استفاده میکنید، گفت: در صورتی که بخواهم در مرکز شهر تردد کنم از مترو استفاده میکنم البته بیشتر مسافر اتوبوس هستم تا مترو، در صورتی که در پیک ساعت تردد سفر صورت نگیرد به نوعی مدیریت سفر انجام شده و من هم به همین صورت عمل میکنم و یا سعی میکنم یک ربع زودتر از آغاز پیک و یا یک ربع و نیم ساعت بعد از ساعت پیک که ازدحامی وجود ندارد با مترو تردد کنم.
وی از افزایش دو برابری فوتیهای ناشی از کرونا در تهران خبر داد و گفت: امکان دارد این آمار در اردیبهشت ماه هم رشد کند.
خداکرمی در خصوص آمار مرگ و میر تهرانیها در یک سال گذشته بر اثر کرونا گفت: تاکنون ۲۵ هزار و ۱۵۰ تهرانی بر اثر کرونا جان خود را از دست دادهاند.
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون شورای شهر تهران هم درباره موضوع لغو طرح ترافیک در شرایط کرونا گفت: شورای شهر درباره نرخ طرح ترافیک تصمیم گیرنده است و تصمیم درباره لغو طرح در شرایط کرونا بر عهده ستاد ملی مقابله با کرونا است.