کد خبر: ۲۴۶۹۳
۱۷:۱۴ -۲۰ اسفند ۱۳۹۹
اسداله نژاد، نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه گرانی مرغ در بازار ناشی از ضعف نظارت و کمبود کاذب است، تاکید کرد: در تولید مرغ مورد نیاز کشور کمبودی وجود ندارد و این آشفتگی در بازار مرغ ضعف دستگاه‌های نظارتی را نشان می‌دهد.

قیمت مرغ

نشان تجارت - «حبیب اسداله نژاد» در گفتگو با خبرنگار بازار و بررسی دلایل کمبود مرغ و گرانی آن در آستانه روز‌های پایانی سال افزود: کار مرغداران تولید مرغ مورد نیاز کشور است و هم اکنون به طور متوسط ۱۳۰ میلیون قطعه در هرماه جوجه ریزی داریم و این نشان می‌دهد که درزمینه تولید مرغ در کشور کمبودی نداریم.

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی اظهارداشت: مرغ وقتی به اندازه بزرگ شد تولید کنندگان آن را تحویل کشتارگاه می‌دهند و پس از آن ضعف در نظارت و کنترل‌ها باعث ایجاد کمبود مرغ با نرخ مصوب در بازار می‌شود، ولی هرچه مرغ به قیمت بازار آزاد نیاز باشد بین ۳۰ تا ۳۲ هزار تومان به وفور در بازار یافت می‌شود.

اسدالله نژاد با بیان اینکه وظیفه مرغداران تولید مرغ بر اساس سیاستگذاری‌ها دست اندرکاران ستاد تنظیم بازاراست، گفت: همه مرغداران در این زمینه به وظایف خود عمل می‌کنند و تولید مرغ به اندازه کافی در کشور وجود دارد، اما نابسامانی‌ها ناشی از عدم نظارت بر نحوه توزیع مرغ پس از کشتار است.

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی کشور با بیان اینکه نظارت کافی در سطح عرضه مرغ از کشتارگاه می‌تواند بخش زیادی از مشکلات کمبود فعلی نرغ را در بازار منتفی کند، اظهارداشت: اگر نظارت بر توزیع مرغ با برنامه ریزی توسط وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و وزارت جهاد کشاورزی انجام شود، نباید شاهد صف‌های طولانی مردم برای خرید مرغ به قیمت مصوب در بازار باشیم.

با توجه به روز‌های پایانی سال ما در تولید مرغ کمبودی در کشور نداریم
اسدالله نژاد افزود: با توجه به روز‌های پایانی سال ما در تولید مرغ در کشور کمبودی نداریم، ولی کمبود در عرضه مرغ با قیمت مصوب و دولتی ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است که آنهم ناشی از ضعف نظارت‌ها است که باعث افزایش قیمت مرغ در بازار شده است.

وی از هرگونه سیاستگذاری دستوری برای تعیین قیمت مرغ انتقاد کرد و گفت: قیمت‌های دستوری باعث ایجاد التهاب در بازار می‌شود و اگر یک هفته بازار آزاد شود به نظرم عرضه و تقاضا قیمت مرغ را در بازار تعدیل خواهد کرد.

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی کشور بیان کرد: مرغداران مرغ تولیدی خود را با یک هزار تومان سود به کشتارگاه می‌فروشند و آنچان سودی نصیب مرغداران نمی‌شود، ولی پس از کشتار مرغ در کشتارگاه قیمت آن افزایش قابل توجهی پیدا می‌کند و این نشان می‌دهد که در آستانه شب عید باید نظارت‌ها بیشتر شود.

هم اکنون مرغ زنده به قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ و در نهایت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به کشتارگاه تحویل می‌شود و باید قیمت آن در بازار بین ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان باشد، اما قیمت آن به بیش از ۳۰ هزار تومان در بازار افزایش یافته است

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در حال حاضر مرغ زنده به چه قیمتی به کشتارگاه تحویل می‌شود به خبرنگار بازار گفت: هم اکنون مرغ زنده به قیمت ۱۴ هزار و ۴۰۰ و در نهایت ۱۵ هزار و ۵۰۰ تومان به کشتارگاه تحویل می‌شود و باید قیمت آن در بازار بین ۲۱ تا ۲۲ هزار تومان باشد، اما قیمت آن به بیش از ۳۰ هزار تومان در بازار افزایش یافته است.

اسدالله نژاد خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده ۱۶ هزار و ۵۰۰ تومان است و قیمت مرغ پرکنده باید ۲۳۵۰۰ تومان باشد، اما قیمت آن در بازار بیش از ۸۰۰۰ تومان در هر کیلوگرم افزایش دارد.

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی کشور گفت: تولید کنندگان مرغ را به نرخ مصوب به کشتارگاه تحویل می‌دهند، ولی پس از آن چرا قیمت افزایش می‌یابد برای ما نیز مشخص نیست.

هم اکنون قیمت مرغ در بازار آزاد بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در نوسان است
اسدالله نژاد یادآورشد: نرخ مصوب مرغ برای مصرف‌کنندگان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان است، ولی کمبود کاذب آن در بازار قیمت مرغ را افزایش داده است و هم اکنون قیمت آن در بازار آزاد بین ۳۰ تا ۳۵ هزار تومان در نوسان است.

نائب رئیس کانون صنفی مرغداران گوشتی کشور در عین حال تاکید کرد: ما در تولید مرغ کمبودی نداریم و به اندازه مورد نیاز در کشور مرغ تولید می‌شود.

وی بیان کرد: معمولا مصرف مرغ در روز‌های پایانی سال در بین خانواده‌ها افزایش می‌یابد و این در افزایش تقاضا در بازار بسیار موثر است و این مساله در افزایش قیمت و کمبود مرغ در بازار آنهم در شب عید بسیار تاثیرگذار است.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار در خصوص پیگیری تولید کنندگان بر افزایش نرخ مصوب مرغ از مراجع قانون تاکنون به کجا انجامیده است، گفت: با توجه به افزایش هزینه‌های تولید، مرغداران پیشنهاد داده اند که قیمت مرغ به ازای هعر کیلوگرم به ۲۴ تا ۲۵ هزار تومان افزایش یابد.

با پیگیری این مساله از دستگاه‌های اجرایی ذیربط آن‌ها تاکید کرده اند به علت شرایط معیشت مردم تا پایان سال جاری قیمت مصوب مرغ همان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود و تجدید نظر در نرخ مصوب مرغ به سال آینده موکول شده است

اسدالله نژاد در پایان تاکید کرد: با پیگیری این مساله از دستگاه‌های اجرایی ذیربط آن‌ها تاکید کرده اند به علت شرایط معیشت مردم تا پایان سال جاری قیمت مصوب مرغ همان ۲۰ هزار و ۴۰۰ تومان خواهد بود و تجدید نظر در نرخ مصوب مرغ به سال آینده موکول شده است.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون