کد خبر: ۲۴۶۹۱
۱۶:۵۸ -۲۰ اسفند ۱۳۹۹
هند در واکنش به تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس برای ادامه محدودیت عرضه در آوریل، از پالایشگاه‌های دولتی خواست متنوع سازی واردات نفت را سرعت بخشیده و وابستگی به نفت خاورمیانه را به تدریج کاهش دهند.

نفت هند

نشان تجارت - هند که سومین واردکننده و مصرف کننده بزرگ نفت در جهان است، ۸۴ درصد از نیاز‌های خود را با واردات تامین می‌کند و بیش از ۶۰ درصد از این واردات از کشور‌های خاورمیانه تامین می‌شود که معمولا ارزانتر از غرب است.

اکثر تولیدکنندگان اوپک پلاس که در راس آن‌ها عربستان سعودی قرار دارد، هفته گذشته تصمیم گرفتند محدودیت عرضه فعلی را در آوریل ادامه دهند.

هند که از افزایش قیمت‌های نفت تحت فشار اقتصادی قرار گرفته است، از تولیدکنندگان این گروه خواسته بود تولیدشان را افزایش داده و به احیای اقتصاد جهانی کمک کنند. اما وزیر انرژی عربستان سعودی در واکنش به این درخواست، به هند اعلام کرد از ذخایری استفاده کند که سال گذشته با قیمت بسیار ارزان خریداری کرده بود.

یک منبع دولتی آگاه به رویترز گفت: ما از شرکت‌ها خواسته ایم با جدیت به دنبال متنوع سازی واردات باشند. ما نمی‌توانیم اسیر تصمیم دلخواه تولیدکنندگان خاورمیانه باشیم. هنگامی که آن‌ها می‌خواستند بازار را تثبیت کنند، ما از اقدام آن‌ها حمایت کردیم.

این منبع آگاه گفت: هند در سال ۲۰۲۰ که تقاضا برای نفت در بحبوحه شیوع ویروس کرونا سقوط کرد، هیچ محموله نفتی از خاورمیانه را لغو نکرد. سهم اوپک از واردات نفت هند در فاصله آوریل ۲۰۲۰ تا ژانویه ۲۰۲۱ که ۱۰ ماه نخست سال مالی این کشور است، به رکورد تاریخی پایینی نزول کرده است.

وی در ادامه افزود: در حالی که هزینه‌های اولیه این اقدام ممکن است بالا باشد، اما در بلندمدت نتیجه بخش خواهد بود.

دو پالایشگاه نفت هندی تایید کردند که دولت از آن‌ها خواسته است تلاشهایشان برای متنوع سازی منابع واردات نفت را تسریع کنند. این منابع آگاه گفتند برنامه ما واردات نفت از گویان است که یک تولیدکننده جدید است. شرکت ایندین اویل که بزرگترین پالایشگر نفت هند است، قرارداد واردات نفت با روسیه را تمدید کرده است. همچنین هند امیدوار است واردات نفت ایران را امسال ازسربگیرد.

عراق و عربستان سعودی دو صادرکننده بزرگ نفت به هند هستند. امسال عراق حجم عرضه سالانه را کاهش داده است و کویت هم مدت قرارداد خریداران هندی را کوتاهتر کرده و به ۹ ماه رسانده است.

بر اساس گزارش رویترز، پس از تصمیم هفته گذشته اوپک پلاس، قیمت نفت به بیش از ۷۱ دلار در هر بشکه صعود کرد با این حال قیمت‌ها روز سه شنبه پایین ۷۰ دلار بود. عربستان سعودی هم قیمت فروش نفت خود در آوریل به مقصد آسیا را افزایش داده است.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون