کد خبر: ۲۴۵۳۱
۱۵:۱۴ -۱۷ اسفند ۱۳۹۹
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت بررسی کرد
محبی گفت: کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرام و... اگر بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده داشته باشند، مشمول مالیات می‌شوند، زیرا گزارش‌هایی از درآمد بالای این شبکه‌های مجازی داشته‌ایم، بدین‌گونه که آن‌ها برای تبلیغات کسب و کار‌های دیگر و به اشتراک گذاشتن این پست‌ها، مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند.

شبکه های اجتماعی

نشان تجارت - محمد آیتی: این روز‌ها نمایندگان مجلس یازدهم سخت درگیر بررسی و تصویب بودجه سال ۱۴۰۰ هستند تا بتوانند پیش از سال جدید، لایحه بودجه دولت را نهایی کنند.

در یکی از این بررسی‌ها، بهارستان‌نشینان به‌دنبال اخذ مالیات از انتشارات کمک‌درسی و فعالیت‌های هنری از جمله بازیگران با درآمد بیش از ٢٠٠ میلیون تومان در سال رفتند.

آن‌ها همچنین اعلام کردند افرادی که در فضا‌های مجازی فعالند و بیش از ۵۰۰ هزار عضو یا دنبال‌کننده دارند و اگر تبلیغاتی را به‌واسطه این ظرفیت داشته باشند هم باید مالیات بپردازند.

موضوعی که مخالفان و موافقان جدی دارد و باید به انتظار نشست و دید چقدر این قانون، ضمانت اجرایی دارد.

در همین رابطه بهروز محبی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یازدهم به نشان تجارت گفت: عدالت زمانی رعایت می‌شود که همه افراد براساس قانون، مالیات خود را بپردازند.

وی افزود: در ایامی که کرونا وارد کشور شد و همچنان همه بشریت درگیر آن هستند، کسب و کار اینترنتی رونق بیشتری پیدا کرد. از طرفی، برخی افراد هم در این سال‌ها به‌خاطر چهره‌شدنشان بیش از پیش در فضای مجازی حضور پیدا کردند و از این مسیر به درآمد‌های بالایی هم رسیدند. از این‌رو ما در مجلس قانونی را وضع کردیم که این افراد هم شامل پرداخت مالیات شوند.

نماینده سبزوار تصریح کرد: چطور می‌شود در کشور از کارمندانی که درآمد بالا و سطح زندگی خیلی خوبی هم ندارند، مالیات گرفته شود، اما برخی به حال خود رها شوند و کسی برای گرفتن مالیات سراغ آن‌ها نرود؟ آیا این نوع برخورد که سال‌های سال شاهد آن هستیم، عدالت است؟

محبی یادآور شد: پرداخت مالیات و اینکه هر فردی بداند باید به قانون عمل کند، ریشه‌های فرهنگی دارد که متاسفانه در این مسیر، راه را خوب طی نکردیم برای همین می‌بینیم که بسیاری از افراد از پرداخت مالیات فرار می‌کنند و یا وقتی به آن‌ها می‌گوییم باید مالیات بپردازید خود را محق می‌دانند و می‌گویند ما باید از پرداخت مالیات معاف باشیم.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اظهار داشت: در مجلس در رابطه با مالیات شبکه‌های اجتماعی یا مجازی صحبت‌هایی شد و سپس روی به وضع قانون آوردیم. یعنی کانال‌های تلگرامی یا صفحات اینستاگرام و... اگر بیشتر از ۵۰۰ هزار دنبال‌کننده داشته باشند، مشمول مالیات شوند، زیرا گزارش‌هایی از درآمد بالای این شبکه‌های مجازی داشته‌ایم، بدین‌گونه که آن‌ها برای تبلیغات کسب و کار‌های دیگر و به اشتراک گذاشتن این پست‌ها، مبالغ هنگفتی دریافت می‌کنند. اگر ادمین‌های این شبکه‌های اجتماعی به قانون تصویب شده احترام نگذارند و فرار مالیاتی انجام دهند، پلیس فتا مسئول رسیدگی به جرایم آن‌ها است و باید این افراد را به مراجع قضایی جهت پرداخت مالیات خود معرفی کند.


بیشتر بخوانید: واکنش مهراب قاسم خانی به مالیات اینفلوئنسر‌ها


محبی در پاسخ به اینکه اختلاف‌نظر مجلس و دولت بر سر این موضوع چه بود، گفت: اختلاف‌نظری میان مجلس و دولت بود مبنی بر اینکه دولت نسبت به کمبود نیرو و سرمایه در بحث اجرایی‌کردن این طرح داشت. یعنی دولت اعتقاد داشت نظارت بر این افراد هزینه‌ای را می‌برد که شاید از گرفتن مالیات آن بیشتر شود. اما پاسخ مجلس به این اظهارات این بود که سازمان امور مالیاتی دقیقاً همین وظیفه را دارد که افراد مشمول را شناسایی و از آن‌ها مالیات دریافت کند و این شیوه، روشی معمول در تمام دنیا برای کنترل درآمد و دریافت مالیات از شبکه‌های مجازی است.

نماینده سبزوار در پایان خاطرنشان کرد: در تمام دنیا، مبنای اقتصاد خود را بر پایه دریافت مالیات پی ریزی کرده‌اند. به‌طور مثال انگلستان ۳۴ درصد از درآمد سالانه خود را از دریافت مالیات کسب می‌کند، آمریکا نزدیک به ۳۰ درصد، ترکیه بالای ۲۴ درصد، اما این رقم در ایران شش درصد است و لایحه‌ای که دولت برای دریافت مالیات ارائه کرده بود، چهار درصد را نشان می‌داد. دریافت مالیات در ایران نسبت به دنیا و نسبت به اقتصاد ایران یعنی هیچ. در کشور ما عده‌ای سرمایه‌دار به‌علت نبود بستر لازم برای دریافت درست و منطقی مالیات از آن‌ها هر اقدامی که می‌خواهند با سرمایه خود انجام می‌دهند و روز به روز سرمایه‌دارتر می‌شوند. از این‌رو در مجلس یازدهم مصمم هستیم که با کمک دولت این فضا را تغییر دهیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون