کد خبر: ۲۴۴۶۲
۱۴:۴۴ -۱۶ اسفند ۱۳۹۹
در طول سال‌های گذشته ثابت شده که قیمت میوه در کشور با عرضه و تقاضای آن رابطه مستقیمی دارد، اما امسال در آستانه عید نوروز با وجود فراوانی میوه در کشور، گرانی این محصول پر مصرف خانواده‌ها صدای بسیاری از مسئولان و مردم را در آورده است.

میوه شب عید

نشان تجارت - میوه یکی از محصولات باغداری در کشور است که می‌تواند در تامین سلامتی و بهداشت جامعه بسیار تاثیرگذار باشد و هر چه مصرف سرانه میوه در کشور افزایش یابد سلامتی و امنیت غذایی مردم بیش از پیش احساس می‌شود.

همزمان با روز ۱۵ اسفند ماه روز درختکاری رهبر معظم انقلاب به مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی فرمودند: تخریب محیط زیست بلای بزرگی است که آینده بشر را هدر می‌دهد؛ بنابراین مسوولان و همه مردم باید در مقابل آن بایستند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در این روز با ابراز ناخرسندی از گرانی‌ها و مشکلات معیشتی، فرمودند این وضع در آستانه عید غصه بزرگی ایجاد کرده است. البته اجناس مانند میوه‌ها فراوان است، اما قیمت‌ها بسیار بالا است که سود این قیمت بالا هم به جیب باغداران زحمتکش نمی‌رود بلکه نصیب دلال‌ها و واسطه‌های سودجو می‌شود و ضرر آن به مردم می‌رسد.

ایشان با تأکید بر اینکه مسئولان باید مشکل معیشتی و گرانی را حل کنند، گفتند: این مشکلات، همه راه حل دارد و بار‌ها در جلسات متعدد این نکات را تذکر داده و راه‌حل‌های مورد نظر کارشناسان را به مسئولان گفته‌ایم.

با توجه به اینکه در آستانه عید نوروز هستیم و مصرف میوه در این روز‌ها افزایش پیدا می‌کند مسئولان با افزایش عرضه میوه در بازار می‌توانند با نظارت کافی قیمت آن را در بازار کاهش دهند.

سرانه مصرف میوه در ایران حدود ۱۱۰ کیلوگرم

آمار‌ها نشان می‌دهد که مصرف سرانه میوه در ایران بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلوگرم در سال است و ایرانیان ۱.۵ تا ۲ برابر مردم کشور‌های توسعه یافته میوه مصرف می‌کنند.

در سال‌های اخیر با افزایش قیمت میوه و هزینه‌های زندگی، روند سرانه مصرف میوه در ایران که اوایل دهه ۹۰ حدود ۱۵۰ کیلوگرم بود به حدود ۱۱۰ کیلوگرم کاهش یافته است و اگر این روند همچنان ادامه یابد مصرف میوه در بین مردم هر روز کمتر و سلامتی آن‌ها نیز به خطر می‌افتد.

در ماه‌های اخیر افزایش قیمت میوه در بازار، خرید آن را کاهش داده است و اگر همچنان قیمت‌ها روند افزایشی داشته باشد مصرف میوه در بین مردم کاهش خواهد یافت و این مساله می‌تواند علاوه بر افزایش ضایعات میوه به علت نبود خریدار سلامتی مردم را نیز هدف قرار دهد.

بسیار از کارشناسان اقتصادی تاکید دارد که در کشور کمبود تولید میوه نداریم و دلایل افزایش قیمت میوه را به دلالان و واسطه‌ها ارتباط می‌دهند، زیرا دلالان و واسطه‌ها میوه را با قیمت نازل از باغداران و کشاورزان می‌خرند و با قیمت ۳ و یا ۴ برابری در بازار عرضه می‌کنند.

در این خصوص نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور و رئیس باغداران تهران در گفتگویی با خبرنگار بازار تاکید کرد: این اتحادیه که از بدنه مردم است همیشه سعی کرده به عنوان پل ارتباطی بین مردم و سیاستگذاری از جایگاه معتبری برخوردار باشد.

ذخیره سازی ۴۰ هزار تنی میوه شب عید در مقابل تولید سالانه ۸ میلیون تنی نشان می‌دهد که ما با کمبود میوه مواجه نیستیم، زیرا این رقم قابل توجهی در مقابل تولید میوه در ایران نیست.

«مجتبی شادلو» افزود: ذخیره سازی ۴۰ هزار تنی میوه شب عید در مقابل تولید سالانه ۸ میلیون تنی نشان می‌دهد که ما با کمبود میوه مواجه نیستیم، زیرا این رقم قابل توجهی در مقابل تولید مبوه در ایران نیست.

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور بیان کرد: شیوع بیماری کرونا رفت و آمد را در بین خانواده‌ها کاهش داد و این در میزان کاهش مصرف میوه نیز تاثیرگذار بود و اگر روند صادرات میوه تسهیل نشود همه ما نگران تولید میوه در کشور خواهیم بود.

وی یادآور شد: به علت شرایط اقتصادی هم اکنون اولویت خانواده‌ها تفاوت پیدا کرده است و تامین مایحتاج عمومی اولویت نخست خانواده‌ها شده است و اگر پولی باقی بماند مردم میوه می‌خرند.

این مقام مسئول در اتحادیه سراسری تعاونی‌های کشاورزی باغداران ایران در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر اینکه با شیوع بیماری کرونا چه میزان مصرف میوه کاهش پیدا کرده است گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد با شیوع این بیماری و کاهش رفت و آمد در بین خانواده‌ها فروش میوه نیز در واحد‌های صنفی میوه فروشی در کشور بیش از ۳۰ درصد کاهش یافته است.

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور تاکید کرد: در این شرایط فرصت صادرات میوه ایران بیشتر شده است و باید روند صادرات میوه را در طی ۲ ماه آینده بیش از پیش تسهیل کنیم، زیرا تا ۲ ماه آینده محصول جدید وارد بازار می‌شود و این باعث متضرر شدن تولیدکنندگان می‌شود.

افزایش قیمت‌ها و تورم هزینه‌های تولید کنندگان را ۳ تا ۴ برابر افزایش داده است

شادلو با بیان اینکه در این مدت باید تلاش کنیم صادرات میوه به کشور‌های منطقه از جمله عراق، افغانستان، پاکستان، هند ف روسیه، کشور‌های آسیای میانه و حاشیه خلیج فارس افزایش یابد گفت: افزایش قیمت‌ها و تورم هزینه‌های کشاورزی تولیدکنندگان را ۳ تا ۴ برابر افزایش داده است و باید عرضه میوه در بازار جوابگوی هزینه‌های تولید و باغداران باشد در غیر این صورت تولید کنندگان متضرر خواهند شد.

وی در پاسخ به چرایی افزایش قیمت خیار در دو ماه اخیر به خبرنگار بازار گفت: یخبندان در برخی از مناطق جنوبی مزارع تولید خیار را تحت تاثیر قرار داد و بسیاری از محصولات ما را از بین برد و این باعث کمبود خیار و افزایش قیمت آن در بازار شد و به نظر اواسط اسفندماه سال جاری که تولید خیار در جنوب کشور از جمله استان‌های کرمان، خوزستان، فارس و سیستان و بلوچستان بیشتر می‌شود قیمت آن نیز تعدیل شود.

برای افزایش واردات موز به کشور و به خصوص در ایام شب عید ما پیشنهاد کردیم که در مقابل هر ۳ کیلو سیب صادراتی یک کیلو موز وارد شود، اما وزارت صمت اعلام کرد که هرچه سیب صادر شود به همان میزان نیز موز وارد کشور شود و این می‌تواند در کاهش قیمت موز و افزایش واردات این محصول گرمسیری تاثیرگذار باشد.

نایب رئیس اتحادیه باغداران کشور و رئیس باغداران تهران در خصوص افزایش قیمت موز در بازار نیز گفت: برای افزایش واردات موز به کشور و به خصوص در ایام شب عید ما پیشنهاد کردیم که در مقابل هر ۳ کیلو سیب صادراتی یک کیلو موز وارد شود، اما وزارت صمت اعلام کرد که هرچه سیب صادر شود به همان میزان نیز موز وارد کشور شود و این می‌تواند در کاهش قیمت موز و افزایش واردات این محصول گرمسیری تاثیرگذار باشد.

شادلو در خصوص کمبود نارنگی در بازار گفت: معمولا نارنگی شمال آبان و آذر ماه تمام می‌شود و همزمان نارنگی بندری (بندعباس) وارد بازار می‌شد، اما تولید این نوع نارنگی نیز کاهش پیدا کرده و هم اکنون گشت نارنگی پاکستانی در جنوب به ثمر رسیده و انشاالله در یک و یا دو سال اخیر جهش قابل قبولی در تولید نارنگی خواهیم داشت و حتی ممکن است صادرات آن نیز از ایران به کشور‌های منطقه آغاز شود.

بر اساس آمار‌های سازمان فائو ایران در تولید محصولات کشاورزی، زراعی و باغی در ۶۸ محصول کشاورزی جایگاه نخست تا پانزدهم جهان را دارد و در تولید میوه در خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را داراست.

سرانه تولید میوه در دنیا ۸۰ کیلوگرم در ایران بیش از ۱۵۰ کیلوگرم

سرانه تولید میوه در دنیا ۸۰ کیلوگرم است و این رقم در کشور ما به بیش از ۱۵۰ کیلوگرم می‌رسد، همچنین در سال‌های مختلف ایران رتبه هشتم تا دهم دنیا را در تولید میوه در اختیار دارد و طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی این تولیدات به ۱۰۰ کشور جهان صادر می‌شود.

میوه یکی از مهم‌ترین محصولات ایران برای صادرات به کشور‌های منطقه و به خصوص کشور‌های حاشیه خلیج فارس است که از این محل درآمد‌های ارزی بیشتری سالانه نصیب کشور می‌شود و باید با برنامه ریزی مناسب با توسعه صادرات آن، قیمت آن نیز در داخل تعدیل شود تا مردم توان خرید میوه را داشته باشند.

آمار‌ها نشان می‌دهد که ۳ کشور عراق، امارات و روسیه به ترتیب با واردات ۹۲۱، ۱۵۳ و ۱۳۰ میلیون دلار از محصولات میوه و تره‌بار ایران در صدر جدول اولین وارد کننده‌های محصولات تره‌بار از ایران در سال ۹۷ قرار گرفتند و در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۷ در مجموع ۱۵۸۹ میلیون دلار به وزن ۴۰۷۷ هزار دلار میوه و تره‌بار صادر شد.

با توجه به میزان صادرات محصولات میوه و تره‌بار در ۱۲ ماه سال ۱۳۹۶ به ارزش ۱۱۸۱ میلیون دلار و به وزن ۳۷۳۶ هزار تن به لحاظ ارزشی صادرات این محصولات در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ به لحاظ ارزشی ۳۵ درصد و به لحاظ وزنی ۹ درصد افزایش داشته است.

عراق، امارات و روسیه ۳ مقصد اول صادرات محصولات میوه و تره‌بار در سال ۹۷ بوده است، بطوری که از ۱۵۸۹ میلیون دلار صادرات محصولات میوه و تره بار ایران به کشور‌های مختلف ۹۲۱ میلیون دلار محصولات میوه و تره‌بار به عراق و ۱۵۳ میلیون دلار به امارات و ۱۳۰ میلیون دلار به روسیه صادر شده است.

عراق، امارات و روسیه ۳ مقصد اول صادرات محصولات میوه و تره‌بار در سال ۹۷ بوده است، بطوری که از ۱۵۸۹ میلیون دلار صادرات محصولات میوه و تره بار ایران به کشور‌های مختلف ۹۲۱ میلیون دلار محصولات میوه و تره‌بار به عراق و ۱۵۳ میلیون دلار به امارات و ۱۳۰ میلیون دلار به روسیه صادر شده است.

صادرات ۴.۵ میلیون تن میوه در سال ۹۸

وزن کل صادرات میوه ایران در سال ۹۸ از مرز ۴.۵ میلیون تن عبور کرد که بر اساس اعلام سازمان توسعه تجارت، میزان صادرات میوه ایران در ۱۲ ماهه سال ۹۸ در قیاس با سال ۹۷ از نظر ارزشی رشد ۱۲ درصدی و از نظر وزنی رشد ۱۱.۵ درصدی را تجربه کرده است.

ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ میوه در جهان است و در منطقه با وجود اقلیم بسیار خوبی که در کشور ما حاکم است، بهترین و با کیفیت‌ترین میوه‌ها در استان‌های مختلف ایران تولید می‌شود.

اواخر هفته گذشته «محمد صادق مفتح» قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تاکید کرد: هیچ کمبودی در بازار میوه نیست و بیش از ۴۰ هزار تن میوه برای بازار شب عید ذخیره سازی شده است.

قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی تصریح کرد: برای رسیدن به قیمت مصوب و قیمت مناسب، نظام توزیع منطقی میوه در سراسر کشور ضروری است تا این مساله مهم به خوبی پوشش داده شود.

با این حال رییس اتحادیه بار فروشان میدان مرکزی تهران روز گذشته گفت: در تامین میوه شب عید مثل سیب و پرتقال، هیچ مشکلی وجود ندارد و قیمت‌ها تا شب عید رو به کاهش است.

«مصطفی دارایی نژاد» افزود: در حال حاضر قیمت پرتقال در کف میدان مرکزی از ۹ تا ۱۱ هزار تومان، سیب از ۷ تا ۱۴ هزار تومان، خیار بوته‌ای ۶ هزار تومان و خیار گلخانه‌ای از ۹ تا ۱۰ هزار تومان فروخته می‌شود.
وی اضافه کرد: از دو سه هفته اخیر تا به امروز، شاهد افت قیمت همه میوه‌ها هستیم و این روند ادامه دار خواهد بود.

دارایی نژاد گفت: در حال حاضر ۵۰۰ هزار تن پرتقال در انبار‌های استان مازندران دپو شده است و امسال چند روز زودتر از سال قبل، عرضه میوه‌های شب عید را آغاز کردیم و قطعا تا شب عید باز هم قیمت‌ها کاهش می‌یابد.

رییس اتحادیه بار فروشان میوه و تره بار در خصوص کمبود نارنگی هم گفت: امسال به دلیل سرما زدگی محصول نارنگی در شهر‌های فسا و دارآب و تمام شدن محصولات در شهر‌های استان مازندران با کمبود نارنگی مواجه شدیم که با برنامه ریزی صورت گرفته قرار شد ۱۰ هزار تن نارنگی پاکستانی وارد شود و با قیمت هر کیلو ۱۵ هزار تومان در سطح خورده فروشی عرضه شود.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون