کد خبر: ۲۴۴۱۰
۱۲:۳۹ -۱۵ اسفند ۱۳۹۹
پس از انتشار موزیک ویدئوی جدید ساسی مانکن و الکسیس تگزاس زمزمه‌های فیلترینگ اینستاگرام شدت گرفته و هشتگ ساسی جهرمی ساخته شده است. اما آیا فیلترینگ مشکل را حل می‌کند؟

فیلتر اینستاگرام

نشان تجارت - یک بار دیگر آنونس موزیک ویدئوی ساسی مانکن دردسرساز شد. او در موزیک جدید خود از الکسیس تگزاس بازیگر فیلم پورن استفاده کرده است. انتشار این ویدئو واکنش‌هایی به دنبال داشت. اکثر انتقادات متوجه جامعه هدف آثار ساسی مانکن است؛ جامعه‌ای که عمدتا کودکان و نوجوانان هستند.

در جریان انتشار موزیک ویدئوی قبلی، مخاطبان سیاسی مانکن چالشی با عنوان «آقامون جنتلمه» در مدارس به راه انداختند. علی مطهری نخستین کسی بود که به این چالش واکنش نشان داد و درخواست برکناری تمام مدیران مدرسه را مطرح کرد. این اظهارنظر‌ها باعث شد وزیر آموزش و پرورش و پلیس فتا وارد میدان شوند تا متخلفان را دستگیر کنند و به سزای عمل خود برسانند!

یکی از مهمترین واکنش‌ها به کلیپ جدید ساسی مانکن، توییت مجتبی توانگر نماینده مجلس یازدهم بود که خواستار فیلترینگ کامل فضای مجازی شده بود. سوال اینجاست که سیاست فیلترینگ چقدر بر کنترل آموزش فرهنگی در سال‌های اخیر موثر بوده است؟


بیشتر بخوانید: چرا ویدئوی ساسی مانکن و الکسیس تگزاس بازدید میلیونی داشت؟


آذری جهرمی پیش از این از وجود یک اتاق فکر برای فیلتر کردن اینساگرام خبر داده بود. این خبر پس از انتشار لایو اینستاگرامی یک پسر ۱۴ ساله با مینا نامداری منتشر شد. آذری جهرمی گفته بود اتاق فکری برنامه‌ریزی کرد تا به صورت گسترده ویدیو را پخش کنند تا ابزاری شود برای حمله کردن به وزارت ارتباطات که در پی آن اینستاگرام را فیلتر کند. در پی انتشار کلیپ تهران توکیو نیز هشتگ ساسی جهرمی ساخته شد که هشتگی برای درخواست فیلترینگ اینستاگرام بود.

از آنجایی که تقریبا تمام شبکه‌های اجتماعی جهانی (به جز اینستاگرام) در ایران فیلتر هستند، می‌توان ادعا کرد که تمام افراد در تلفن‌های همراهشان از فیلترشکن استفاده می‌کنند. تندگویان معاون امور جوانان وزارت ورزش می‌گوید: «تصمیم‌گیران تنها کاری که کردند این بود که تقریبا تمام کاربران ایرانی فضای مجازی یک فیلترشکن هم داشته باشند.» در چنین شرایطی برخلاف ادعای مسئولان، کودکان بلد شده‌اند که برای ورود به هر شبکه سالم و غیر سالمی ابتدا فیلترشکن‌ موبایل‌هایشان را روشن کنند. با این فرضیه، چرا در ایران همچنان بر فیلترینگ بیشتر اصرار می‌کنند؟

مناسبات اقتصادی پشت پرده را فراموش نکنید. اگر کاربران دارای فیلترشکن را در پایین‌ترین حد آن یعنی ۴۰ میلیون نفر در نظر بگیریم، می‌توان گفت که دست‌کم ۵ میلیون کاربر از فیلترشکن‌های پولی و غیررایگان استفاده می‌کنند. بررسی‌های آماری همشهری نشان می‌دهد، گسترش فیلترینگ مافیای فروش فیلترشکن در کشور را به‌وجود آورده که ماهانه گردش مالی ۵۰ تا ۷۵ میلیارد تومانی دارد.

احمدی نژاد در مصاحبه با رادیو فردا گفته بود: «فیلتر توییتر چیز خاصی نیست و همان‌ها که فیلتر می‌کنند فیلترشکن هم می‌فروشند» تقریبا همزمان با فیلترینگ هر شبکه اجتماعی در ایران، شاهد ظهور یک شبکه مشابه موازی ساخت داخل بودیم. این آلترناتیو‌ها عموما کیفیت گروه‌های محذوف را ندارند، اما به واسطه رانتی که دارند، مخاطب آن‌ها را با هزینه‌ها و درآمد‌های گزاف به خود جذب می‌کنند.

منبع: رویداد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون