کد خبر: ۲۴۳۸۰
۱۶:۳۸ -۱۴ اسفند ۱۳۹۹
امیر رئیسی در گفت‌وگو نشان تجارت مطرح کرد
رئیسی گفت: اگر چاپخانه کاری را خراب یا باطله کند، منجر به ضرر بسیار زیادی برای چاپخانه‌دار می‌شود که در آن صورت باید چاپخانه‌دار در حداقل‌ترین حالت ممکن، سود یک روز دستگاه چاپ را برای باطل شدن آن کار اختصاص دهد.

نشان تجارت - محمد آیتی: چند سالی است که اقتصاد ایران در سراشیبی افتاده است و همه صنف‌ها به‌نوعی متفاوت‌تر از همیشه درگیر هزینه و فایده شده‌اند.  یکی از صنف‌هایی که در این دو، سه سال اخیر شرایط خوبی را سپری نمی‌کند، صنعت چاپ و بسته بندی است. از قرار معلوم، چاپخانه‌دار‌ها دست به عصا حرکت می‌کنند و با دقت‌نظر بالا به‌دنبال این هستند که کار مشتری خراب نشود، زیرا اگر این اتفاق بیفتد چاپخانه‌دار تا تهیه چند کار درست باید سودش را فدای ضرری کند که ناخواسته گریبانش را گرفته است.  در همین رابطه، امیر رئیسی مدیر مجتمع چاپ و بسته بندی افست گرافیک نوین به نشان تجارت گفت: با بالا رفتن مواد اولیه مثل کاغذ و مرکب و... و در مقابل آن بالا رفتن دستمزد چاپ، مشکلات بسیار زیادی به‌وجود آمده است، چون مقدار این دو اصلاً با یکدیگر همخوانی ندارد.  وی افزود: اتفاقی که افتاده این است که اگر چاپخانه کاری را خراب یا باطله کند، منجر به ضرر بسیار زیادی برای چاپخانه‌دار می‌شود که در آن صورت باید چاپخانه‌دار در حداقل‌ترین حالت ممکن، سود یک روز دستگاه چاپ را برای باطل شدن آن کار اختصاص دهد.  این فعال حوزه چاپ و بسته بندی تصریح کرد: مثلاً یک بند کاغذ تحریر به‌طور متوسط ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد و بالاترین دستمزد یک چاپخانه ۴۵۰ هزار تومان است. یعنی اگر این یک بند کاغذ در بهترین حالت ممکن ۱۵۰۰ کار چاپی عرضه کند در صورت باطله شدنش چاپخانه باید ۱.۵ دور ماشین چاپ را انجام دهد تا بتواند هزینه آن یک بند کاغذ را جبران کند. در حالی که در دهه ۷۰ اگر همین چاپخانه با دستمزد ۶۰ هزار تومان کار چاپ چهار رنگ را انجام می‌داد و اگر یک بند کاغذ تحریری را باطله می‌کرد، هزینه ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان را پرداخت می‌کرد؛ یعنی یک پنجم این هزینه. در آن صورت نه تنها به چاپخانه‌دار فشاری نمی‌آورد، بلکه قابل جبران بود و می‌توانست سود منطقی با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که چاپخانه از طریق ماشین آلات، افراد متخصص، مکان و... دارد، برای کارفرما داشته باشد؛ ولی الان متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.  رئیسی اظهار داشت: به‌نظر من، راهکاری که وجود دارد این است که اتحادیه چاپخانه‌دار‌ها کاری را به‌صورت اصولی و قانونمند انجام دهد و آن این است که هزینه‌های چاپ براساس تعداد، نوع کاغذ و مقوای و متریال مصرفی متغیر باشد؛ یعنی حداقلی که پوشش‌دهنده کمترین هزینه مواد اولیه باشد را درنظر بگیریم و به نسبت بالا رفتن قیمت مواد اولیه، هزینه‌های چاپ هم به همان نسبت بالا برود.  مدیر مجتمع چاپ و بسته بندی افست گرافیک نوین خاطرنشان کرد: با روندی که پیشنهاد کردم، هم چاپخانه‌دار با اطمینان کار می‌کند و هم می‌تواند حقوق مناسبی را برای کارمندانش درنظر بگیرد تا آن‌ها نیز راضی باشند.

نشان تجارت - محمد آیتی: چند سالی است که اقتصاد ایران در سراشیبی افتاده است و همه صنف‌ها به‌نوعی متفاوت‌تر از همیشه درگیر هزینه و فایده شده‌اند.

یکی از صنف‌هایی که در این دو، سه سال اخیر شرایط خوبی را سپری نمی‌کند، صنعت چاپ و بسته بندی است. از قرار معلوم، چاپخانه‌دار‌ها دست به عصا حرکت می‌کنند و با دقت‌نظر بالا به‌دنبال این هستند که کار مشتری خراب نشود، زیرا اگر این اتفاق بیفتد چاپخانه‌دار تا تهیه چند کار درست باید سودش را فدای ضرری کند که ناخواسته گریبانش را گرفته است.

در همین رابطه، امیر رئیسی مدیر مجتمع چاپ و بسته بندی افست گرافیک نوین به نشان تجارت گفت: با بالا رفتن مواد اولیه مثل کاغذ و مرکب و... و در مقابل آن بالا رفتن دستمزد چاپ، مشکلات بسیار زیادی به‌وجود آمده است، چون مقدار این دو اصلاً با یکدیگر همخوانی ندارد.

وی افزود: اتفاقی که افتاده این است که اگر چاپخانه کاری را خراب یا باطله کند، منجر به ضرر بسیار زیادی برای چاپخانه‌دار می‌شود که در آن صورت باید چاپخانه‌دار در حداقل‌ترین حالت ممکن، سود یک روز دستگاه چاپ را برای باطل شدن آن کار اختصاص دهد.

این فعال حوزه چاپ و بسته بندی تصریح کرد: مثلاً یک بند کاغذ تحریر به‌طور متوسط ۷۰۰ هزار تومان قیمت دارد و بالاترین دستمزد یک چاپخانه ۴۵۰ هزار تومان است. یعنی اگر این یک بند کاغذ در بهترین حالت ممکن ۱۵۰۰ کار چاپی عرضه کند در صورت باطله شدنش چاپخانه باید ۱.۵ دور ماشین چاپ را انجام دهد تا بتواند هزینه آن یک بند کاغذ را جبران کند. در حالی که در دهه ۷۰ اگر همین چاپخانه با دستمزد ۶۰ هزار تومان کار چاپ چهار رنگ را انجام می‌داد و اگر یک بند کاغذ تحریری را باطله می‌کرد، هزینه ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان را پرداخت می‌کرد؛ یعنی یک پنجم این هزینه. در آن صورت نه تنها به چاپخانه‌دار فشاری نمی‌آورد، بلکه قابل جبران بود و می‌توانست سود منطقی با توجه به سرمایه‌گذاری‌هایی که چاپخانه از طریق ماشین آلات، افراد متخصص، مکان و... دارد، برای کارفرما داشته باشد؛ ولی الان متاسفانه این اتفاق نمی‌افتد.

رئیسی اظهار داشت: به‌نظر من، راهکاری که وجود دارد این است که اتحادیه چاپخانه‌دار‌ها کاری را به‌صورت اصولی و قانونمند انجام دهد و آن این است که هزینه‌های چاپ براساس تعداد، نوع کاغذ و مقوای و متریال مصرفی متغیر باشد؛ یعنی حداقلی که پوشش‌دهنده کمترین هزینه مواد اولیه باشد را درنظر بگیریم و به نسبت بالا رفتن قیمت مواد اولیه، هزینه‌های چاپ هم به همان نسبت بالا برود.

مدیر مجتمع چاپ و بسته بندی افست گرافیک نوین خاطرنشان کرد: با روندی که پیشنهاد کردم، هم چاپخانه‌دار با اطمینان کار می‌کند و هم می‌تواند حقوق مناسبی را برای کارمندانش درنظر بگیرد تا آن‌ها نیز راضی باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون