کد خبر: ۲۴۰۴۵
۱۰:۱۲ -۰۸ اسفند ۱۳۹۹
نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
منتظری گفت: از آنجایی که واکسیناسیون عمومی در کشور شروع شده است به مردم توصیه می‌کنم کمی بیش از همیشه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

پیک چهارم کرونا در ایران

نشان تجارت - محمد آیتی: برخی در کشور معتقدند پیک چهارم کرونا در حال شکل‌گیری است و عده‌ای دیگر بر این باورند که پیک چهارم این ویروس در کشور اتفاق افتاده است.

فارغ از اینکه که کدام از این دو حرف درست است، بر سر یک موضوع می‌توان اتفاق‌نظر داشت و آن هم اصرار بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا ریشه‌کن‌شدن ویروس است.

در این یک سالی که از عمر ورود کرونا به کشور می‌گذرد بار‌ها و بار‌ها شاهد سهل‌انگاری‌هایی از سوی مسئولان و مردم در مقابله با این ویروس بودیم و پرسش اصلی اینجاست که ریشه این جدی نگرفتن‌ها در کجاست؟

غلامرضا منتظری، نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در این خصوص به نشان تجارت گفت: برای ایمنی و مصونیت جامعه در مقابله با ویروس کرونا، دو مولفه مهم وجود دارد؛ اول، کار آموزشی و فرهنگی و دوم، وضع قانون.

وی افزود: این دو مولفه باید به موازات هم پیش برود و اگر نسبت به هر کدام از آن‌ها در مقایسه با دیگری کوتاهی شود، خیلی زود اثرات منفی‌اش در جامعه بروز پیدا می‌کند. از این‌رو به‌خاطر اینکه آسیب‌شناسی کنیم و برای اینکه از پیک‌های بعدی ویروس جلوگیری کنیم باید ببینیم در این یک سال در این دو حوزه در کجا‌ها ضعف داشتیم و با خردجمعی کمبود‌ها را جبران کنیم. یعنی اگر در زمانی، قانونی وضع شد و بررسی‌ها نشان داد آن قانون به نفع جامعه مثمرثمر واقع نشده سریعاً مشکل قانونی را حل کنیم، چون در این روز‌ها و با این حجم مبتلا و فوتی دیگر زمانی برای آزمون و خطا باقی نمانده است.

نماینده گرگان تصریح کرد: در این یک سال و به‌مرور زمان، صدا و سیما و دیگر رسانه‌ها تولیدات شایسته و قابل تقدیری داشتند، اما بنده به‌عنوان نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی می‌گویم برای آگاهی جامعه نیاز به کاری به‌مراتب بیشتر از این است. همه رسانه‌ها باید برای مقابله با ویروس یک حرف مشخص بزنند و آن هم، دعوت مردم به پایبندی اصول و استاندارد‌های بهداشتی است، یعنی مردم باید حس کنند که تمام این توصیه‌ها به‌خاطر خودشان است.

هرچند در مقایسه با فصل پاییز شرایطمان بسیار بهتر است، اما قبول کنیم که وضعیت نارنجی زنگ خطری برای بروز وضعیت قرمز است.

منتظری یادآور شد: مردم باید سعی کنند درگیر ویروس نشوند و این مسیر با رعایت حداکثری اصول بهداشتی به‌وجود می‌آید، زیرا با وضع اقتصادی که بر کشور حاکم است اگر فردی درگیر ویروس شود نه فقط به‌لحاظ جسمی که حتی به لحاظ مالی هم تا حدودی گرفتار می‌شود و گرفتاری هر شهروند ما در این پاندمی، هزینه سنگینی را بر سیستم دولتی کشور وارد می‌کند.

وی در پاسخ به اینکه با بحران اقتصادی حاکم بر کشور می‌توان مردم را به کمتر بیرون رفتن از خانه متقاعد کرد؟ گفت: به‌هرحال افراد نیاز است برای برخی کار‌ها منزل را ترک کنند و این حق آن‌ها است، ولی شایسته این است که مسئولان اگر نمی‌توانند خیلی به‌لحاظ اقتصادی جامعه را راضی نگه دارند لااقل با آن‌ها صادق باشند. یعنی اگر توصیه‌ای داشتند، مردم حس کنند آن‌ها از سر دوست‌داشتن این حرف‌ها را می‌زنند نه اینکه فقط فکر خودشان هستند. ایجاد این حس دوستی کاری آسان نیست و باید گذشت زمان این را به مردم ثابت کند و چقدر خوب است همه ما مسئولان در این مسیر قدم برداریم تا تعامل و همکاری، همیشه در بالاترین سطح ادامه پیدا کند.

نایب‌رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه بیان کرد: هرچند در مقایسه با فصل پاییز شرایطمان بسیار بهتر است، اما قبول کنیم که وضعیت نارنجی زنگ خطری برای بروز وضعیت قرمز است. از طرفی، واکسیناسیون عمومی در کشور شروع شده است، از این‌رو به مردم توصیه می‌کنم حالا که تحرکاتی برای از بین‌بردن همه‌گیری ویروس در دستور کار قرار گرفته، کمی بیش از همیشه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با وجود واکسیناسیون عمومی نباید خیلی نگاه خوشبینانه‌ای به آینده داشت و باید هر لحظه خود را آماده بحران داشته باشیم. از طرفی ما به‌عنوان نمایندگان مجلس که یکی از اصلی‌ترین وظایفمان نظارت است باید بیشتر اوضاع جامعه را رصد کنیم و از سوی دیگر، کمیسیون‌های تخصصی مجلس می‌باید هرکجا خلاء قانون را احساس کردند، مشکل را برطرف کنند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون