کد خبر: ۲۳۸۵۵
۱۵:۰۷ -۰۴ اسفند ۱۳۹۹
اگر چه عرضه کالای اجباری به همراه سایر مایحتاج مردم عامل مهم کمبود روغن مایع و روغن نباتی در بسیاری از خواربار فروشی‌ها و سوپر مارکت‌های سطح شهر تهران است، اما فروش اجباری کالا به همراه کالا‌های دیگر را در دهه ۶۰ می‌توان جستجو کرد.

فروش اجباری کالا توسط شرکتها

نشان تجارت - در گزارش میدانی از وضعیت توزیع روغن مصرفی خانواده‌ها در سطح شهر تهران برخی از خواربارفروشان از فروش اجباری برخی کالا‌های غیر ضروری مردم به همراه روغن مایع و روغن جامد، توسط برخی از شرکت‌های توزیع کننده روغن بسیار گله‌مند بودند.

«رحیم جوادی» که بیش از ۳۰ سال است در تهران به کار خواربار فروشی مشغول است به خبرنگار بازار، گفت: پس از رفع کمبود روغن در سطح شهر حالا برخی از شرکت‌های توزیع کننده روغن اعلام کرده اند روغن به هر مقدار لازم است می‌توانند به خواربارفروشان تحویل دهند، به شرط اینکه به همراه روغن برخی از کالا‌های تولید کنندگان را هم خرید کنند در حالی که این یک تخلف آشکار در بازار است.

وی با بیان اینکه فروش اجباری هر کالایی با کالای دیگر خلاف قانون است، گفت: در جدیدترین روش فروش، توزیع کنندگان پیشنهاد می‌کنند که به همراه روغن یا تن ماهی و یا انواع بیسکویت را به خواربار فروشان و یا سوپرمارکت داران تحویل دهند در حالی که مردم دیگر توان خرید روغن با سایر کالا‌های اجباری را ندارند.

فروش اجباری کالا به همراه مایحتاج عمومی مردم از مدت‌ها پیش در کشور ممنوع شده است و در صورت عمومیت یافتن این مساله مردم و خواربار فروشان باید مراتب را به شماره تلفن ۱۲۴ سازمان حمایت و یا سامانه اینترنتی ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اطلاع دهند

این درحالی است که فروش اجباری کالا به همراه مایحتاج عمومی مردم از مدت‌ها پیش در کشور ممنوع شده است و در صورت عمومیت یافتن این مساله مردم و خواربار فروشان باید مراتب را به شماره تلفن ۱۲۴ سازمان حمایت و یا سامانه اینترنتی ۱۳۵ تعزیرات حکومتی اطلاع دهند.

در روش فروش کالای اجباری به همراه روغن، مصرف کنندگان بدون اینکه به کالایی نیاز داشته باشند به اجبار باید کالای دیگری را بخرند که زمینه مصرف آن در خانواده وجود ندارد و در واقع برای کالایی باید پول پرداخت کنند که یچ نیازی به آن ندارند.

فروش اجباری هر کالایی با کالای دیگر خلاف قانون است

در این خصوص رییس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان می‌گوید: فروش اجباری هر کالایی با کالای دیگر خلاف قانون است و تخلف محسوب می‌شود.

«عباس تابش» در جلسه‌ای با نمایندگان شرکت‌های تولیدی و پخش در زمینه فروش اجباری روغن نباتی به همراه سایر محصولات، افزود: باید رفتار همه عوامل فروش، توزیع‌کنندگان و نمایندگی‌های عرضه مورد رصد قرار گرفته و از انجام تخلف موضوعی به ویژه عرضه خارج از شبکه و گران‌فروشی جلوگیری شود.

وی گفت: مسئولیت عملکرد همه ویزیتور‌ها و عوامل پخش با واحد‌های اصلی بوده و باید کنترل‌های لازم در این خصوص توسط این شرکت‌ها انجام شود.

تابش تاکید کرد: مطابق دستورالعمل ابلاغ شده این سازمان، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها و بازرسان اصناف موظف هستند با برنامه‌ریزی مناسب و انجام بازرسی‌های موردی و مستمر، اقدامات نظارتی و بازرسی خود را بر چگونگی فروش و توزیع روغن خوراکی متمرکز کنند.

وی خاطر نشان کرد: اقدامات نظارتی برای اقلام یارانه‌ای و کالا‌های اساسی همچنان با جدیت و با استفاده از توان و ظرفیت همه دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری بوده و تاکنون پرونده‌هایی نیز برای متخلفان تشکیل شده است، اما انتظار داریم با خود کنترلی شبکه فروش، شاهد بروز تخلفاتی از این قبیل نباشیم.

این مقام مسئول تاکید کرد: همکاران ما در واحد‌های صنعت، معدن و تجارت موظف هستند با نظارت لازم، با فروش اجباری کالا‌ها همراه با روغن نباتی یا هر کالای دیگری به شدت مقابله و در صورت مشاهده تخلفات، برخورد قانونی کنند و مردم می‌توانند تخلفات مشاهده شده را از طریق سامانه تلفنی ۱۲۴ سازمان حمایت و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها گزارش کنند.

در این جلسه، شرکت‌های تولیدی و پخش روغن خوراکی با تقبیح هرگونه تخلف از جمله تخلف فروش اجباری اعلام کردند که کارخانجات روغن نباتی هیچ نقشی در فروش اجباری سایر کالا‌ها همراه با روغن نباتی نداشته و فرآیند فروش این محصول در شبکه توزیع مطابق ضوابط انجام می‌شود، اما گاهی اوقات تخلفاتی از سوی برخی عوامل فروش انجام می‌شود که باید با آن‌ها برخورد شود.

این درحالی است که در زمان جنگ تحمیلی فروش اجباری کالایی به همراه مایحتاج دیگری تجربه بسیار بدی بود که مردم دل خوشی از این مساله نداشتند و همواره از این روش فروش در کشور نارضایتی خود را اعلام می‌کردند.

این روش فروش از چند ماه پیش به عرصه بازار و واحد‌های صنفی بازگشته و شرکت‌های توزیع کننده روغن و مواد غذایی اصرار به فروش کالای غیرضروری به همین روش به خواربار فروشان و مصرف کنندگان دارند

هرچند که این اقدام ناشایست از همان زمان منسوخ شده بود، ولی باز هم از چند ماه پیش به عرصه بازار و واحد‌های صنفی بازگشته و شرکت‌های توزیع کننده روغن و مواد غذایی اصرار به فروش کالای غیرضروری به همین روش به خواربار فروشان و مصرف کنندگان دارند.

در زمان جنگ تحمیلی نیز مرکز تهیه و توزیع کالا با عرضه برخی از کالا‌ها به فروشگاه‌ها و تعاونی‌ها و فروش برخی از کالا‌های دیگر از جمله مواد غذایی بالاجبار این نوع فروش را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کرد که جز عدم رضایت مردم هیچ سودی برای خانواده‌ها نداشت.

فروش تن ماهی و انواع بیسکویت به همراه روغن توسط شرکت‌های توزیع کننده

در جدیدترین اقدام نیز برخی از شرکت‌های توزیع کننده روغن نباتی و روغن مایع به سوپرمارکت و خواربار فروشان سطح شهر تهران اعلام کرده‌اند که به همراه روغن باید اجبارا تن ماهی و یا بیسکویت و یا شکلات نیز بخرند تا سایر محصولات تولیدی در دست تولیدکنندگان نماند.

از آنجا که فروش اجباری کالا تخلف محسوب می‌شود، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران می‌گوید: طبق قانون فروش اجباری هر کالایی به مشتریان تخلف است و برای آن مجازات تعیین شده است.

مطابق ماده ۶۴ قانون نظام صنفی به این نوع تخلف فروش اجباری گفته می‌شود و اگر کسی مرتکب این تخلف شود طبق قانون مجازات می‌شود و فروشنده باید کالای تحمیلی را پس بگیرد و تا ۵ برابر قیمت کالای تحمیلی میتوان فروشنده را جریمه کرد

«محمدعلی اسفنانی» در خصوص فروش اجباری کالا یا کالا‌هایی در کنار کالا‌های دیگر گفت: مطابق ماده ۶۴ قانون نظام صنفی به این نوع تخلف فروش اجباری گفته می‌شود و اگر کسی مرتکب این تخلف شود طبق قانون مجازات می‌شود و فروشنده باید کالای تحمیلی را پس بگیرد و تا ۵ برابر قیمت کالای تحمیلی میتوان فروشنده را جریمه کرد.

مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران تاکید کرد: در این صورت مردم می‌تواند با سامانه ۱۳۵ تماس بگیرند و شکایت خود را تنظیم و کد رهگیری دریافت کنند و تلفن و آدرس شان را ثبت کنند که امکان دسترسی به آن‌ها ممکن باشد و حتما به شکایت‌ها و گزارش‌های آن‌ها رسیدگی می‌شود.

اسفنانی فرآیند رسیدگی و پیگیری شکایت‌ها را کوتاه دانست و گفت: بلافاصله با اعلام تخلف، گشت‌های مشترک ما اعزام می‌شوند و موضوع را بررسی و همانجا هم حکم را صادر می‌کنند، اما ماهیت برخی پرونده‌ها و روند رسیدگی به آن‌ها زمان بر است.

برخی از کارشناسان اقتصادی معتقدند که فروش اجباری کالا جرم و قابل پیگیری است، زیرا این باعث نوعی اجحاف در حق مردم می‌شود که به اجبار و بدون رضایت، مشتری باید خرید کالایی را اجبارا بپذیرد.

از آنجا که فروش اجباری کالایی با کالای دیگر خلاف قانون و تخلف محسوب می‌شود، جا دارد تمام دستگاه‌های نظارتی آنهم در آستانه سال نو و خرید‌های شب عید با حساسیت خاصی این تخلف را پیگیری تا مانع اجرایی شدن و گسترش آن در جامعه شوند.

کمبود روغن در ماه‌های اخیر در برخی از استان‌ها مشکلات اساسی خانواده‌ها است

به گزارش خبرنگار بازار، این در حالی است که روغن یکی از پرمصرف‌ترین کالای اساسی خانواده‌ها است و مردم برای آماده کردن غذای سالم به روغن نباتی وابستگی زیادی دارند و کمبود آن در ماه‌های اخیر در برخی از شهر‌های کشور خانواده‌ها را با مشکلات اساسی مواجه کرده است و فروش آن به همراه کالای دیگر مشکلات مردم را بیش از پیش افزایش خواهد داد.

از طرفی برای جلوگیری از قاچاق این کالای اساسی به کشور‌های همسایه همه دستگاه‌های اجرایی، سازمان‌ها و نهاد‌های مسئول با یکدیگر همکاری لازم را داشته باشند تا از خروج روغن به صورت قاچاق از کشور جلوگیری شود.

با توجه به کمبود روغن در برخی از شهر‌های کشور و قاچاق آن به برخی از کشور‌های همسایه «امیر هوشنگ بیرشک» دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران به خبرنگار بازار گفت: پایین بودن قیمت روغن نباتی و روغن مایع در ایران نسبت به کشور‌های همسایه انگیزه قاچاق این کالای اساسی مردم را به کشور‌های همسایه افزایش داده است.

وی افزود: اهمیت مصرف روغن نباتی در عادات غذایی زندگی مردم بر کسی پوشیده نیست و باید از قاچاق این خوراکی به کشور‌های همسایه جلوگیری شود، زیرا که روغن به عنوان یکی از کالا‌های استراتژیک از جایگاه مهمی در صنعت غذای سالم خانواده‌های ایرانی برخوردار است و دولت و دست اندرکاران باید به تامین آن اهتمام ویژه‌ای داشته باشند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران بیان کرد: با توجه به اختصاص دلار ۴۲۰۰ تومانی برای خرید مواد اولیه مورد نیاز روغن و قیمت مناسب روغن در ایران در قاچاق این کالا به کشور‌های همسایه بسیار موثر است و دستگاه‌های اجرایی به خصوص نیروی انتظامی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا با این پدیده که غذای مردم را هدف قرار داده مقابله کند.

دبیر انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا روغن در برخی از استان‌ها و شهر‌ها کمبود دارد، گفت: تمام تلاش تولید کنندگان روغن نباتی در کشور این است که با همکاری وزارت صنعت، معدن و تجارت کمبود روغن در این شهر‌ها برطرف شود تا مردم در تامین آن مشکلی نداشته باشند.

این مقام مسئول در انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران گفت: در روز‌های اخیر نیز به علت نزدیک شدن به شب عید و ماه مبارک رمضان تقاضا مصرف روغن افزایش یافته و تولیدکنندگان نیز همواره در تلاش هستند که با تولید بیشتر کمبود روغن را در سطح کشور برطرف کنند.

تا آذرماه سال جاری بیش از ۹۷۹ هزار تن روغن در کشور توزیع شده است

بیرشک با اشاره به میزان تحویل روغن به بازار اظهار داشت: تا آذر ماه سال جاری بیش از ۹۷۹ هزار تن روغن به بازار تزریق شده است و حتی در دی ماه سال جاری به میزان ۱۵۰ تا ۱۶۰ هزار تن روغن نباتی در سطح کشور توزیع شده، اما بازهم در برخی از استان‌ها شاهد کمبود آن هستیم.

بیرشک به میزان مصرف روغن نباتی و یا روغن مایع در کشور اشاره کرد و افزود: به طور متوسط ماهانه حدود ۱۳۰ تا ۱۵۰ هزار تن روغن در کشور به مصرف می‌رسد و ۵۱ تولید کننده در کشور در تلاشند که روغن در بازار کمبودی نداشته باشد.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون