کد خبر: ۲۳۰۵۰
۱۳:۰۰ -۱۹ بهمن ۱۳۹۹
کریمی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید تاخیر در ترخیص روغن خام رسوب شده در بنادر و گمرکات کشور و تقاضای کاذب موجب تشکیل صف‌های طولانی خرید روغن در شهرستان‌ها شده است.

توزیع روغن

نشان تجارت - علی اکبر کریمی درباره کمبود روغن، گفت: براساس اطلاعات به دست آمده ۲ عامل موجب نابسامانی بازار روغن شد؛ نخست تاخیر در ترخیص روغن خام رسوب شده و دپو شده در بنادر و گمرکات کشور.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی افزود: متاسفانه با وجود تذکرات بسیار نمایندگان در ماه‌های گذشته، روغن‌های خام به علت ناهماهنگی‌های میان مسئولان دولتی شامل بانک مرکزی، وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی در بنادر و گمرکات بلاتکلیف باقی ماند.

وی اضافه کرد: پس از بالاگرفتن تذکرات نمایندگان و دیگر مسئولان، رئیس جمهور ناچار شد که دستور ترخیص روغن‌های خام موجود در بنادر و گمرکات که بالغ بر چند میلیون تُن بود را صادر کند، که پس از این اقدام حجم قابل توجهی روغن ترخیص و به کارخانه‌های مختلف ارسال شد.

تاخیر چند ماهه در رساندن روغن خام به کارخانجات موجب شوک قیمتی و کمبود روغن در بازار شد

کریمی با بیان اینکه تاخیر چند ماهه در رساندن روغن خام به کارخانجات روغن موجب شوک قیمتی و کمبود در بازار شد، ادامه داد: دومین دلیل نابسامانی بازار در شرایط فعلی با وجود تولید و توزیع روغن، شکاف میان عرضه و تقاضا و ایجاد تقاضای کاذب است؛ در واقع میزان خرید مردم بیش از میزان متعارف و موضوع احتکار خانگی مطرح شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم تصریح کرد: این رویه موجب شد با وجود توزیع حجم قابل توجهی روغن در بازار، فرآیند توزیع پاسخگوی تقاضای بازار نبوده و صف‌های طولانی تشکیل و روغن در بازار با کمبود مواجه شود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: با وجود اینکه روغن در قفسه فروشگاه‌ها در شهر‌هایی مانند تهران موجود است، اما در شهرستان‌ها روغن نایاب شده که این روند نشانه ضعف عملکردی وزارت صنعت، معدن و تجارت و دولت در توزیع روغن است که این ایراد باید هرچه سریعتر رفع شود.

منبع: خانه ملت

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون