نشان تجارت - اسدالله کارگر گفت: بالا رفتن قیمت محصولات باغی پیش از رسیدن به میدان مرکزی تره بار اتفاق میافتد و فروشندگان میوه، نقش چندانی در این افزایش قیمت ندارند.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار تهران با تایید افزایش قیمت میوه در روزهای اخیر افزود: میوه به دلایل مختلف از جمله تعدد واسطهها و دلالان افزایش قیمت یافته است و فروشندگان میوه و تره بار هم مانند خریداران از این قیمتها متضرر میشوند.
وی اضافه کرد: عدهای از دلالان که به سلف خر معروفند، میوه را پیش از رسیدن آن، از باغدار پیش خرید و بین خود خرید و فروش میکنند و با چند دست واسطه کالا به دست مردم میرسد، اما این مطلب قابل اثبات و پیگیری نیست.
کارگر گفت: البته بخشی از میوه خریداری شده هم جز ضایعات محسوب میشود و خریدار روی آن ممکن است ضرر کند و در مواردی، نصف محصول یک باغ جز محصولات درجه یک نیست و به قیمت پایینی خرید و فروش میشود.
وی با رد نقش موثر فروشندگان میوه و تره بار در افزایش قیمت محصولات باغی افزود: صنف فروشندگان میوه هم مثل عموم مردم خریدار میوه است و مثل مردم میوه را از میدان اصلی خریده و با مبلغی حاشیه سود، در سطح شهر به فروش میرساند، اما تفاوت ما با مردم این است که مردم مثلا دو کیلو میوه میخرند و ما پانصد کیلو.
کارگر همچنین برند سازی و خروج این صنف از فروش سنتی میوه را تنها راهکار واقعی شدن قیمت میوه دانست و گفت: در صورتیکه حرکت میوه از مبدا تا مقصد که همان فروشگاههای سطح شهر است مشخص باشد، دست واسطهها قطع شده و قیمت خرید و فروش آن مشخص و شفاف میشود و کسی نمیتواند میوه را به چند برابر قیمت خرید از باغدار، به مشتری بفروشد.
وی افزود: اگر برند سازی در صنعت میوه اتفاق بیافتد کار نظارت هم بسیار راحت میشود و قیمت یک کالا را میتوان در همه کشور بصورت یکسان و معقولی کنترل کرد.
رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار همچنین با اشاره به نظارت بازرسان اتحادیه بر قیمتهای فروشگاههای محصولات باغی و تره بار گفت: علاوه بر بازرسان اتحادیه، دستگاههای نظارتی هم روی قیمت محصولات باغی نظارت جدی میکنند و ما نیز بارها از طریق پیامک و روشهای دیگر تاکید کرده و مکررا به فروشندگان تذکر میدهیم که نباید کالای خریداری شده خود را بجز مبلغی به عنوان حاشیه سود، بالاتر از قیمت خرید عرضه کنند و برگه میادین میوه و تره بار، سند خرید میوه محسوب میشود.