کد خبر: ۲۰۶۰۱
۱۰:۴۱ -۰۲ دی ۱۳۹۹
زیرساخت‌های عمرانی قشم
مهم‌ترین پروژه‌های سازمان منطقه آزاد قشم طی سال‌های اخیر در دولت فعلی کلید خورده است. بر اساس آماری که مدیر جذب سرمایه و بازاریابی منطقه آزاد قشم ارائه کرده، با بررسی عملکرد این مدیریت در سال‌های ۹۴ تا ۹۸، در این مدت ۱۱ هزار و ۸۵۵ مجوز سرمایه‌گذاری صادر و تمدید شده است.

منطقه آزاد قشم

نشان تجارت - منطقه آزاد تجاری و اقتصادی قشم تمرکز بر بخش تولیدی و عمرانی را در دستور کار قرار داده است و بر این اساس تلاش برای پیشبرد پروژه‌های زیرساختی اهمیت ویژه‌ای داشته است.

موقعیت ممتاز قشم برای سرمایه‌گذاری از وجود شهرک‌های صنعتی، دسترسی به آبراهه‌های بین المللی گرفته تا پروژه‌های نفت و گاز و پتروشیمی، انبارداری مواد نفتی، احداث پالایشگاه نفت سنگین، صنایع دریایی و سازه‌های فلزی دریایی، بازار‌های جمهوری آسیای میانه و بازار‌های حاشیه جنوبی کشور‌های خلیج فارس و ... تسهیلات ارزنده‌ای برای تولیدکنندگان ایجاد کرده است.

پروژه‌های فعال در منطقه آزاد قشم

سیاست‌های تسهیل‌گرانه سازمان منطقه آزاد قشم موجب شد تا در شهریور ماه امسال ۱۴ پروژه در این منطقه با اعتبار ۱۱ هزار و ۶۳۰ میلیارد ریال و همچنین اعتبار ارزی ۳۴۰ میلیون یورو و اشتغال زایی برای ۳۵۴۱ نفر به بهره برداری برسد. یکی از مهم‌ترین این پروژه‌ها پایانه صادراتی ترمینال نفتی دیرستان بوده که ظرفیت تولیدی ۶.۵ میلیون بشکه نفت را دارد.

از دیگر پروژه‌های منطقه آزاد قشم می‌توان به ترمینال کانتینری، شرکت تولیدی بتن، بهسازی معابر، احداث و بازسازی مدارس در سطح جزیره، احداث پارک محلات و پارک‌های خطی ساحلی، زمین‌های ورزشی، هتل و آپارتمان بوده است.

از دیگر پروژه‌هایی که در منطقه آزاد قشم قرار است تا پایان سال به بهره‌برداری برسد، بهین پالایش نفت قشم با ظرفیت تولید ۳۵ هزار بشکه نفت سنگین است.

برنامه‌ریزی‌هایی برای راه‌اندازی فاز دوم این پالایشگاه انجام شده است و برق مورد نیاز پالایشگاه نیز از طریق مرحله نخست نیروگاه قشم مولد به ظرفیت ۷۰ مگاوات تامین می‌شود که همزمان با بهره‌برداری از پالایشگاه نفت سنگین به بهره‌برداری می‌رسد. توسعه ظرفیت نیروگاهی در مرحله دوم این طرح با هدف تولید ۳۲۰ مگاوات برق دیگر پروژه‌ای است که در دستور کار قرار دارد.

اسکله نفتی حرا نیز با سرمایه گذاری ۵۳ میلیون یورو و با ۱۴.۵ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری فرآورده‌های نفتی درحال انجام است و تا پایان سال جاری به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

زیرساخت‌های عمرانی قشم

در بین پروژه‌های فعال منطقه آزاد قشم سهم عمده به پروژه‌های عمرانی اختصاص دارد. به گفته عابدین سعادت فر، معاون توسعه مدیریت سازمان منطقه آزاد قشم، بیش از ۷۳ میلیارد ریال برای ۵۰ پروژه توسعه‌ای، خدماتی و هزینه‌های جاری در آبان ماه امسال به تصویب شورای برنامه ریزی و توسعه سازمان منطقه آزاد قشم رسید که بخش عمده آن به طرح‌های عمرانی اختصاص دارد که فعالیت‌های عمرانی در حوزه‌های فنی و عمرانی، خدمات شهری و روستایی و منطقه ویژه اقتصادی و امور درگهان با پروژه‌هایی در بخش‌های حمل نقل و ترانزیت، گردشگری و توسعه ظرفیت محلی و خدمات عمومی (عمران و آبادانی منطقه‌ای) بالاترین بخش این بودجه را به خود اختصاص داده است.

مهم‌ترین مصوبات فنی و عمرانی، شامل احداث دیوار‌های گمرک اسکله لافت، اجرای پیاده‌روسازی و احداث دیوار حاشیه غربی حوضچه صیادی دوحه، اجرای دیوار ۲۴۰ متری محوطه بازارچه ماهی فروشی دوحه، محوطه سازی بلوار هرمز، اجرای عملیات تعمیرات و نگهداری روشنایی بزرگراه خلیج فارس بوده است. همچنین تهیه و نصب المان ورودی برای روستا‌های سرریگ، درکو و گامبرون، احداث کانال دفع آب‌های سطحی در محدوده میدان فرودگاه قشم، محوطه سازی و نورپردازی بلوار هرمز قشم و... بخشی از فعالیت‌های مصوب خدمات شهری و روستایی بوده است.

تمرکز بر حضور فعال جامعه محلی

سازمان منطقه آزاد قشم اعتقاد داشته که حضور فعال جامعه محلی می‌تواند زمینه ساز ارائه خدمات بهتر و حرکت سریع‌تر برای دستیابی به توسعه و پیشرفت است و از این رو پروژه‌هایی برای توسعه روستایی تدارک دیده است. حمیدرضا مومنی، مدیرعامل منطقه آزاد قشم در اینباره گفته بود: با اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری در روستا‌های مختلف جزیره امکان ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان آن منطقه فراهم خواهد شد. از اینرو عمده اشتغال قشم به نیرو‌های بومی اختصاص یافته است.

هر چه هست مهم‌ترین پروژه‌های سازمان منطقه آزاد قشم طی سال‌های اخیر در دولت فعلی کلید خورده است. بر اساس آماری که مدیر جذب سرمایه و بازاریابی منطقه آزاد قشم ارائه داده، با بررسی عملکرد این مدیریت در سال‌های ۹۴ تا ۹۸، در این مدت ۱۱ هزار و ۸۵۵ مجوز سرمایه‌گذاری صادر و تمدید شده است که نشان از سرعت فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای در این منطقه است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون