کد خبر: ۱۸۰۶۷
۱۹:۱۳ -۲۴ تير ۱۳۹۷
فرانسه و کرواسی در حالی برای ششمین بار رویاروی هم قرار می‌گیرند که بدون شک مشهورترین جدال رودروی فینالیست‌های جام‌جهانی ۲۰۱۸ در بازی نیمه‌نهایی جام جهانی ۱۹۹۸ شکل گرفت.
ورزش و جوان- در گرمای روز ۸ جولای ۱۹۹۸، تیم ملی فرانسه در بازی نیمه‌نهایی ورزشگاه استادوفرانس تنها یک چیز می‌خواست؛ اولین صعود به فینال جام‌جهانی. رقیب، طلایی‌ترین نسل فوتبال کرواسی به رهبری میروسلاو بلاژویچ بود؛ با بازیکنان بزرگی مانند دراژن لادیچ،ایگور استیماچ، زوانمیر بوبان، رابرت یارنی، اسلاون بیلیچ، داوور شوکر، گوران ولااویچ، ماریو استانیچ و داریو شیمیچ.

غافلگیری اولیه 

فرانسه برای رسیدن به فینال ابتدا در گروهی شامل عربستان، دانمارک و آفریقای‌جنوبی با ۹ امتیاز کامل صعود کرد. برتری ۳ بر صفر مقابل آفریقای‌جنوبی، ۴ بر صفر مقابل عربستان و ۲ بریک مقابل دانمارک تیم را به مرحله یک‌هشتم‌نهایی رساند و آنجا اولین گل طلایی تاریخ، رای به برتری یک بر صفر مقابل پاراگوئه چیلاورت داد.بلان پس از این گل بیش از پیش به خوش‌یمن بودن بوسه زدنش به سر بارتز، سنگربان تیم قبل از هر بازی پی برد؛ هر چند خودش چندان خوشحال نماند و پس از برتری تیمش در ضربات پنالتی مقابل ایتالیا در یک‌چهارم‌نهایی یک اتفاق تلخ را در نیمه‌نهایی تجربه کرد. تا قبل از وقوع این اتفاق، همه چیز در آن بازی نیمه‌نهایی ورزشگاه استادوفرانس به شکل عجیبی پیش رفت. ابتدا سوکر در تکمیل شاهکارهای مراحل قبلی، پنجمین گلش در جام را به ثمر رساند و برای اولین بار در آن جام، باعث عقب افتادن میزبان از رقیبش شد. کرواسی می‌خواست به اولین تیمی تبدیل شود که در اولین حضور به فینال جام‌جهانی می‌رسد. تیم بلاژویچ برای رسیدن به این مرحله کم سختی نکشیده بود. برتری ۳ بریک مقابل جامائیکا، پیروزی ۵ بر صفر مقابل ژاپن و شکست یک بر صفر مقابل آرژانتین، کروات‌ها را به عنوان تیم دوم گروه هشتم در مرحله یک هشتم‌نهایی به مصاف رومانی فرستاد. آن شب سرمربی کروات‌ها به نشانه احترام کلاه ژاندارمی را بر سر گذاشت که در اوایل جام جهانی هولیگان‌های آلمانی به او شدیداً حمله‌ور شده بودند. پنالتی گل شده سوکر از سوی داور تجدید شد اما او ضربه مجددش را هم به گل تبدیل کرد و در مرحله بعد پس از گل‎‌های یارنی و ولااویچ، دروازه کوپکه آلمانی را گشود تا کرواسی درخشان‌ترین نتیجه تاریخش را کسب کند و با برتری ۳ بر صفر مقابل آلمان، راهی نیمه‌نهایی با فرانسه شود. مقابل فرانسه، سوکر باز هم گل زد اما رویای فینال حتی یک دقیقه هم پایدار نماند. 

شاهکار تورام و پایان قصه 

 تورام با استفاده از پاس اشتباه بوبان که گویا با آن همه تجربه تحت تاثیر ذوق‌زدگی پس از گل سوکر قرار گرفته بود، یک دقیقه بعد گل تساوی را به ثمر رساند تا پاریس مدت زیادی در شوک نماند.کراوسی جنگندگی خودش را حفظ کرد اما باز هم تورام گل زد و با اولین و آخرین گل‌های ملی‌اش، فرانسه را به فینال برد. تورام سیاه‌پوست در تمام دوران بازی خودش به تعداد انگشتان ۲ دست گل زد و از این تعداد، ۲گل را در نیمه‌نهایی به ثمر رساند! برای فرانسه همه چیز خوب پیش می‌رفت اما خطای توام با درگیری بلان با بلیچ، اخطار گرفتن مدافع فرانسوی‌ها و از دست رفتن فرصت حضور در فینال را برای او در پی داشت تا فرانسه بدون بلان و با حضور لبوف به فینال برسد و آنجا با برتری ۳ بر صفر برای اولین و تاکنون آخرین بار قهرمان دنیا شود. در نهایت با به صدا درآمدن سوت پایان بازی توسط گارسیا آراندای اسپانیایی کرواسی بزرگ متوقف شد و فرانسه با یکی از نامتوازن‌ترین ترکیب‌‎هایش به فینال رسید. ترزگه و آنری خیلی جوان بودند و بازی زیادی به آن‌ها نمی‌رسد. گیوارش، رکورددار خراب کردن فرصت در فینال شد و دوگاری هم آن مهاجم مورد نظر نبود. در این شرایط زیدان به عنوان کارگردان تیم، بار اصلی را به دوش کشید و در نهایت به کمک خط دفاعی قدرتمند شامل دسایی، بلان، لیزارازو، تورام و لبوف و تفکرات امه ژاکه، تیم را به قهرمانی جهان رساند

منبع: نود
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون