کد خبر: ۴۷۳۰۵
۰۹:۰۲ -۰۴ خرداد ۱۴۰۲
رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: قیمت قطعات یدکی خودرو علاوه بر اینکه تابعی از بهای خودرو است، نرخ ارز و تعیین دستمزد و از همه مهمتر بروکراسی‌های گمرکی در قیمت نهایی آن تأثیرگذار است.

لوازم یدکی

نشان تجارت - بازار لوازم یدکی مانند سایر بازار‌ها دچار تنش قیمت شدید به دنبال نوسان نرخ ارز شده است، حتی با جست و جویی در سایت‌های فروش می‌توان به این افزایش قیمت پی برد.

از ابتدای سال جاری باز هم در بازار لوازم یدکی صدای هیاهوی کمبود و احتکار برخی از محصولات به گوش می‌رسد.

از گرانی در بازار خودرو که بگذریم به سراغ بحران قیمت در بازار لوازم یدکی می‌رسیم. افزایش حدود ۳۰۰ درصدی قیمت خودرو طی دو سال اخیر دلیلی بر افزایش هر قطعه از این چهارچرخ‌ها شده است.

به رغم وعده‌های مختلف دولت در خصوص کنترل قیمت خودرو و تلاش برای منصفانه کردن آن، همچنان شاهد افزایش نجومی قیمت خودرو در کارخانه و کف بازار هستیم.

به گزارش اقتصاد ۲۴ ، کارشناسان معتقدند؛ قیمت قطعات لوازم یدکی خودرو متاثر از پارامتر‌هایی که عموما چهار ماده اولیه مس، آلومینیوم، ورق‌های فولاد و پتروشیمی است، تغییر می‌کند که افزایش آن‌ها نیز بر اساس نرخ دلار بوده و باید افزایش آن را از این نقطه نظر مورد بررسی قرار داد.

حالا کمبود نظارت‌ها و افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو، مردم را برای خرید این محصولات با مشکل رو به رو کرده است. البته مسئولان این صنف افزایش قیمت را علت گرانی ارز و افزایش قیمت مواد اولیه می‌دانند، اما سوالی که پیش می‌آید اینست که کالایی که از قبل در انبار موجود است چرا باید با قیمت حال حاضر به فروش برسد؟

عوامل گرانی لوازم یدکی خودرو 

قیمت قطعات یدکی خودرو تابعی از بهای خودرو است، زیرا قطعات، محصولات تولید شده توسط همان شرکت‌هایی که قطعات را برای خودروسازان تولید و تامین می‌کنند، روانه بازار می‌شود، بنابراین زمانی که قیمت خودرو افزایش می‌یابد، قطعه‌سازان نیز بلافاصله متناسب با این گرانی در قیمت‌های خود تجدیدنظر می‌کنند و این افزایش قیمت بلافاصله به بازار منتقل می‌شود.

احمد حسینی، رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با تأکید بر این مطلب در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: با افزایش قیمت دلار و بروکراسی سخت و پیچیده واردات قطعات یدکی خودرو، این بازار با معضلات تازه‌ای مواجه شده است. بازار لوازم یدکی خودرو نیز مانند سایر بازار‌ها تحت تأثیر نوسان قیمت ارز است.

حسینی ادامه داد: جهش قیمت دلار و سایر ارز‌ها وضعیت قیمت لوازم یدکی خودرو را در بازار تغییر داده است تا حدی که از ابتدای سال جاری لوازم یدکی جهش حدوئ ۲۰ تا ۳۰ درصدی را نسبت به سال گذشته تجربه کرده است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران گفت: نکته دیگری که در این بازار حائز اهمیت است، افزایش قیمت مواد اولیه شرکت‌های داخلی است.

وی تصریح کرد: افزایش دستمزد کارگران، حق بیمه و سایر هزینه‌های جانبی نیز دلیل دیگری بر افزایش چند درصدی قیمت لوازم یدکی در بازار است.

حسینی گفت: زمانی ممکن است برخی قطعاتی با قیمت تمام شده به دست مشتریان در بازار برسد، اما از سوی دیگر بازار رقابتی تعیین کننده قیمت لوازم یدکی خودرو است. عرضه و تقاضا تعیین تکلیف نهایی قیمت‌ها در بازار لوازم یدکی خودرو است. اما متأسفانه بروکراسی‌های اداری در گمرک مانع اصلی عرضه به موقع و با قیمت مناسب‌تر به بازار است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران خاطرنشان کرد: موضوع شناسه کالا و کد رهگیری دو کد هستند که روی کالا از سوی تولیدکننده یا واردکننده نصب شده و نشان دهنده اصالت کالا است، اما با افزایش قیمت دلار و بروکراسی ها در واردات قطعات یدکی خودرو، این بازار با معضلات تازه‌ای مواجه شده است. بروکراسی‌های بی مورد در این خصوص چالش‌های زیادی را در خصوص ترخیص و قیمت نهایی قطعات در بازار لوازم یدکی خودرو ایجاد کرده است.

سهم تقلبی‌ها در بازار لوازم یدکی

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران در مورد کالا‌های بی کیفیت در بازار لوازم یدکی و جمع آوری قطعات و لوازم یدکی بدون شناسه نیز به اقتصاد ۲۴ گفت: در قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز که مصوب سال ۱۳۹۲ است، آمده که شناسایی و رهگیری کالا‌های خارجی که با انجام تشریفات قانونی وارد کشور می‌شوند و همچنین تشخیص آن‌ها از کالا‌های قاچاق یا فاقد مجوز‌های لازم از قبیل کالا‌های جعلی، تقلبی و غیربهداشتی و غیراستاندارد منوط به ارائه گواهی دریافت شناسه و شناسه رسمی است.

وی در خصوص چالش‌های اجرای این قانون هم گفت: شناسه کالا و کد رهگیری دو کد هستند که روی کالا از سوی تولیدکننده یا واردکننده نصب شده و نشان دهنده اصالت کالا است.

این فعال صنفی گفت: چالش نخست اینکه آئین نامه‌ها و مصوبات بخش مجری، حکم این قانون را توسعه دادند، مشکل دوم عدم تأمین کامل زیرساخت‌های لازم برای اجرای قانون و مشکل سوم هم انتخاب مسیر نادرست برای اجرای قانون است.

رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو و ماشین آلات تهران با بیان اینکه باید بین قانون و اجرا تفکیک قائل شد اظهار کرد: این قانون، قانون بسیار خوبی است، اما برای عملیاتی شدن این قانون پیش نیاز‌هایی لازم است که هنوز فراهم نشده است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون